Het lid DU PONT merkt op dat hij binnen het college van burgemees ter en wethouders een iets ander standpunt heeft ingenomen dan de overi ge leden van genoemd college. Met name heeft hij, zoals ook uit voorlig gend stuk blijkt, zich in het college van burgemeester en wethouders de vrijheid voorbehouden, met zijn fractie van mening te zijn dat deze zaak beter in gemeentehanden kan zijn dan in concessie aan een particulier bedrijf. Hij dacht dat het voor alle duidelijkheid beter was dit nog even te stellen. Het lid VAN DER GRAAF merkt, naar aanleiding van de opmerking van het lid Brouwers op, dat voor hem de principiële stelling eigenlijk pas mee gaat tellen wanneer het er om gaat wat er door de kabel heengaat. Spreker heeft met opzet in deze discussie hierover niet gesproken, omdat wat er door de kabel gaat in beide gevallen gerekend moet worden dat het hier in zit. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil in zou zitten. Er is wel degelijk op een gegeven moment verschil mogelijk. Het is namelijk zo dat, wanneer op een gegeven moment een concessionaris, en dan denkt hij even aan de tijd dat de media-nota op dat moment nog niet bekend was, toen hij die nota schreef; het toender tijd mogelijk was om een kabel te starten met uitsluitend VHF/UHF. Dat betekent dat men bij de huidige stand van de techniek 6 kanalen kan gebruiken, Dat men, met de mogelijkheid van het in de huiskamer zetten van een converter, er 12 van kan maken. Maar dan zit men nog met verkeerde televisietoestellen, want de meeste toestellen hebben namelijk maar 6 knopjes. Men gaat dus op een gegeven moment met de techniek al of niet mogelijk maken of men iets principieel door de kabel door wilt sturen. Dat is een punt van overwegen, dat dus in feite eigenlijk hier nog niet thuis hoort, omdat uitsluitend wordt gesproken over de vraag: moet het een concessionaris of moet het de gemeente zijn. Hij heeft in zijn nota vrij duidelijk uit een gezet dat er enorm veel mogelijkheden zijn om een kabel te gebrui ken. Noodzaak wordt dan dat men een kabel gaat installeren, die als het ware alle mogelijkheden al in zich heeft. Nu verdenkt hij commerciële bedrijven er van, en hij kan die verdenking aan de hand van voorbeelden heel gemakkelijk staven, dat deze het heel plezierig vinden om te begin nen met een nieuweling. Want het is dan namelijk zo leuk dat in een be paald aantal jaren, waarin de behoefte plotseling wordt opgeroepen of de behoefte door het commerciële bedrijf zelf wordt aangetoond, er dan wat moet veranderen. Dan gaan we de kabel vernieuwen. We zijn dan wel een stuk achter op dat moment, want we hadden namelijk die mogelijkheid al voordien kunnen inbouwen. De principiële vraag: wat gaat er door die kabel heen die blijft dus wel bij de gemeente. Maar wanneer de gemeente zelf een vinger aan de pols houdt, bij het vaststellen wat er de grond in gaat, dan zijn we die principiële stellingname eigenlijk al een beetje voor, want dan kunnen we inderdaad alle kanten uit. Nu kan men stellen dat kunnen we dwingend opleggen, maar hij heeft nog niet over geld gesproken, niet in zijn nota en niet in eerste instantie. De Ogen, en andere bedrijven zullen daar niet van af wijken, eist 12$ rendement. Dit houdt in dat de raad niet in staat is om op een gegeven moment de zaak tegen te houden ten aanzien van tariefsverhogingen, wanneer dat bij de Ogem opkomt, als dit wordt gebaseerd op die 12$-clausuleBe gemeente kan aan de hand van de financiële positie, zowel van de gemeen tenaren als, globaal gezien natuurlijk, de eigen financiële positie, op

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 53