- 9 - Blijkens een mededeling in de Nederlandse Staatscourant van 5 augustus 1975 heeft de Minister van Binnenlandse Zaken een voorontwerp van wet tot wijziging van de gemeentewet op het punt van de geldelijke voorzieningen voor raads- en commissieleden voor advies gezonden aan de V.N.G. en aan de provinciale besturen. Het wetsontwerp stelt voor, het thans in de ge meentewet vastgelegde systeem van presentiegelden - een vergoeding per bijgewoonde vergadering - te vervangen door een vast bedrag per jaar, plus een tegemoetkoming in de kosten. Deze vergoeding en tegemoetkoming zal de gemeenteraad bij verordening moeten vaststellen, volgens de regels van een nog vast te stellen algemene maatregel van bestuur. Voor de le den van gemeentelijke commissies, die geen lid van de gemeenteraad zijn, blijft het stelsel van presentiegelden gehandhaafd, zij het ook naar bij algemene maatregel van bestuur te stellen nadere regels. De voorgestel de voorziening bestaat uit twee onderdelen. Raadsleden die geen burge meester of wethouder zijn, zullen een jaarlijkse vergoeding voor hun werkzaamheden krijgen. Deze vergoeding houdt zowel een element van der ving van inkomsten, alsook een zekere honorering van de geleverde pres tatie in. De commissie-Merkx stelt voor de hoogte van de vergoeding te bepalen op l/5 van de wedde van een wethouder. De Minister wil voor de eerste keer de bedragen die de commissie voorstelt als uitgangspunt nemen en ze jaarlijks per 1 januari herzien aan de hand van een nog nader te bepalen loonindexcijfer. Naast de vergoeding voor de werkzaamheden zullen de raadsleden ook een tegemoetkoming in de onkosten krijgen. Het is de bedoeling dat deze tegemoetkoming in de onkosten niet tot het belastbare inkomen zal behoeve te worden gerekend. Om recht te doen aan de plaatse lijke autonomie en omstandigheden zal de gemeenteraad zelf zowel de ver goeding als de tegemoetkoming op jaarbasis bij verordening vaststellen, zij het aan de hand van regels die bij algemene maatregel van bestuur worden gesteld. Van parlementaire zijde is aangedrongen op een integraal materieel terugwerkende kracht tot 1-1-75» om daarmee te handelen over eenkomstig de gewekte verwachtingen. Bij de behandeling van het wetsont werp heeft de Minister op 16 december j.l. de Kamer nog geantwoord. Hij heeft daarbij nog gesteld te willen vasthouden op een maximale afwijking naar beneden door de gemeenten van 20Naar boven geen afwijking. De vaste vergoeding voor raadsleden is ook bestemd voor hun werkzaamheden als commissielid. Naast een regeling voor raadsleden moeten er ook goede voorzieningen worden getroffen voor leden van gemeentelijke commissies, die geen lid van de gemeenteraad zijn. Hiervoor moet dus ook nog een re geling komen. Nadere regeling hiervan zal eveneens bij algemene maatre gel van bestuur geschieden. Daarbij zullen ook maximumbedragen worden vastgesteld. Het Streekgewest. De doelstelling van het Streekgewest is een evenwichtige ontwikkeling in het gebied bevorderen door begeleiding, coördinatie en integratie van het beleid van de besturen van de deelnemende gemeenten. Eèt doel van het Streekgewest is derhalve niet de -uitoefening van ge meentelijke bevoegdheden van regeling en bestuur. Het Streekgewest heeft in eerste instantie slechts een planningstaak en een coördinerende en integrerende taak om eenheid van beleid op hoofdpunten te bereiken. DistrictsgezondheidsdienstWij zijn het met u eens dat de meevaller ten gevolge van de gewijzigde manier van doorberekenenwi de kosten van de districtsgezondheidsdienst in de beschouwingen ten aanzien van de be lastingverhoging moet worden betrokken. Daarom hebben wij het bedrag ook

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 287