- 17 -
Kosten heidemaatschappij. In 1973 is een vrijwel zelfde vraag gesteld als
nu, evenzo in 1974. Op alle vragen is een stereotype zelfde antwoord gege
ven. Het blijkt dat collega N. van Hoof van meet af aan deze kwestie goed
heeft ingeschat. Het moet ons van het hart dat niet reeds in 1973 een zelfde
voorstel uwerzijds op onze vraag het antwoord had kunnen zijn. Het is een
typisch voorbeeld van beleidsbepaling door raad of college. Als een ge
meenteraad zich bepaald tot het algemeen beleid en zich niet verliest in
lantaarnpalen of afwachten wat het college voorstelt, dan zouden deze be
leidszaken niet zolang op oplossingen wachten. Maar je mag ook stellen dat
de raad kennelijk moet eisen het algemeen beleid te bepalen, Immers, an
ders gaat het college het doen, wat in feite betekent dat de ambtenaren
het doen omdat burgemeester en wethouders teveel dingen aan hun hoofd heb-r
ben. Overigens zijn we blij dat uw voorstel er is gekomen en ook dat aan
onze taak als raad gehoor is gegeven. Grondbedrijf. De gemeente-huishouding
heeft een totale reserve van ongeveer 2-j miljoen. Deze gelden zijn te
eigen bate geïnvesteerd in allerlei noodzakelijke en nuttige werken. Daar
over geen vraag. Wel wilden wij een deel van die reserves, die ontstaan
zijn mede door de burgers, onttrekken aan de huidige bestemming en inves
teren in bijvoorbeeld warkgelegenheidsobjecten aan de Bosschendijk. Vorig
jaar is door u een onderzoek toegezegd inzake de bestemming van het industrie
terrein aan de Bosschendijk. De V.V.D. had daarvoor een plan gemaakt wat
door ons voor een deel haalbaar leek. Welnu, op grond van de door u middels
het E.T.I. verkregen gegevens, wilden wij op dit voorstel inspelen. U kunt
nu wel zeggen dat een tegemoetkoming in de grondkosten niet aanlokkelijk
zal zijn voor industrie. Wij hebben geen konkreet bedrag als tegemoetkoming
genoemd. Je zou bijvoorbeeld een aantal jaren geen rentevergoeding over de
grondprijs kunnen vragen. Je komt dan al snel aan een bedrag van rond
20.000,per jaar. Voorts gaat het hier om een sociaal probleem en is
er de relatie tussen de reserve waarop ze is verkregen en de besteding
van het geld. Wij houden ons in deze aan het voorstel onzerzijds. Inves-
t erings pro grammaMet betrekking tot het investeringsprogramma kunnen
wij vrij kort zijn. Wij zijn daarmee akkoord. Wij hopen alleen, waar de
mogelijkheden er zijn om werkzaamheden, verband houdend met de haven,
wanneer die naar voren geschoven kunnen worden, dat u dat ook zult doen.
Sociale zorg em Maatschappelijk Werk. Een van de laatste vergadering hebben
we nogal wat begrotingswijzigingen te verwerken gekregen. Het is duide
lijk, dat de slechte economische situatie een rol speelt. We hebben daar
over toen gesproken en ik volsta met u te wijzen op een artikel in "De
Nederlandse Gemeente" van 14 november j.l. Daarin staat een zeer interes
sant artikel waardoor het W.W.-probleem geplaatst wordt in een totaal-aan
pak van Sociaal Culturele Voorzieningen en als probleem waarmee we moe
ten leren leven. Het is een andere visie en het geeft meer mogelijkheden.
Voorts om er geen nieuwe organisatie voor te maken, maar inschakeling van
bestaande plaatselijke voorzieningen als club-, buurthuis-werk- en vor
mingswerk. De gemeente kan of moet gangmaker zijn. Wethouder Meijers is
overigens daarmede gestart. Voorts heeft de uitvoering van het besluit
"Landelijke Normering" dit jaar, de commissie bijstand nogal eens voor
gewetensproblemen gesteld. Publicaties geven vaak alleen de verbeteringen
weer maar versluieren de onrechtvaardigheden. Gelukkig wordt de gezins
zorg per 1-4-1976 voor 90$ gesubsidieerd, waardoor voor bejaarden de on
rechtvaardigheid ten gevolge van deze regelingen in 1975 van de baan is.
Maar andere zaken zoals bijvoorbeeld telefoonkosten en dieetkosten komen