- 16 - dat het een complexe materie is. Dat is temeer een argument om het fun damenteel aan te pakken en niet door regelingen financieel-technisch aan te passen. Bij al hetgeen we reeds vorig jaar hierover opmerkten, willen wij toch een wat algemener visie, mogelijk als richtsnoer voor de in te stellen commissie geven. Onderscheid wordt gemaakt tussen directe en in directe subsidies. V/at procentueel aan indirecte subsidies wordt gegeven kan ik verduidelijken door het volgende. Het gemeentelijk sportveld; daar- op komt 6terug. In feite 94% indirecte subsidie. Bij Albano is dit 92%, wat een vrij ongelukkig voorbeeld is omdat Albano nog slechts korte tijd in onze handen is. De gemeentelijke sporthal zal rond de 50% draaien. De gemeentelijke sportzaal 157°. Dit gunstige resultaat wordt voor een groot gedeelte veroorzaakt doordat het onderwijs er gebruik van maakt. Het ten nispark kost ons 75 en het instructiezwembad 77%. Het zijn globale cijfers en zij hebben alleen nog maar betrekking op sport, hetgeen overigens een steeds belangrijker aspect wordt in de opvoeding en recreatie van de men sen. Subsidie, direct en indirect, is een deel van gemeentelijk jeugdbe leid. Bij het voeren van een jeugdbeleid moeten twee zaken centraal staan: - het leven van jeugd en jongeren moet naar eigen behoeften optimaal kun nen functioneren. - jongeren moeten langs, door hen te kiezen wegen kunnen werken aan per- soonsontplooing, waardoor de gemeenschap de hunne kan zijn en een totale gemeenschap kan zijn waarin iedereen kan leven. Mijn bril van het vorig jaar heb ik nu met opzet maar eens opgezet. Een der belangrijkste middelen van de gemeente om de gestelde doelen te be reiken is het subsidie. Maar dan wel bezien door de bril van de overheid. Regelmatig zal het subsidiesysteem moeten worden getoetst aan de steeds ver anderende behoeften en ontwikkelingen in het jeugdleven. Om hieraan tege moet te komen denk ik aan huisvesting, advies en dergelijke als belangrijke zaak. Onze wens van het vorig jaar: het ombouwen van de werkgroep jeugd- beraad tot plaatselijke raad voor het jeugdbeleid en op de tweede plaats het ontwerpen van een algemene verordening waarvoor wij u verwijzen naar de diverse blauwe reeksen zijn toen door u aan ons toegezegd. In aanslui ting op de vorige begroting is een vakkracht aan het inventariseren en onderzoeken al hetgene, dat met jeugd en jeugdbeleid te maken heeft. Te recht, maar dit jaar zal een concreter aantal zaken dienen gerealiseerd te worden. U weet dat de sportraad reeds verder gevorderd is. Van belang is dat dit niet leidt tot versnippering. Enerzijds jeugdzaken en ander zijds het werk dat de sportraad doet. Centrale vraag blijft en wordt: Welke relatie moeten we leggen tussen jeugdzaken, recreatie, culturele zaken en sociale zaken enerzijds en georganiseerde. ongeorganiseerde jeugd en jeugdservice anderzijds. Voorts wat kan het maatschappelijk centrum aan service bieden, in hoeverre is het haar taak? De inrichting van Fiaei et Arti is niet voor niets in deze richting door ons gedacht? We moeten zelfs een deel van deze service ook in andere gemeenten zoeken. We zijn er nog niet en dus zult u in het komend jaar hierop meer zicht moeten krijgen. Voorts zal de mening herzien moeten worden dat er verschil is tussen jeugdwerk en sportverenigingen op het terrein van vorming, op voeding en recreatie. Ik laat het graag aan u over om hierover nadere in formatie te geven voor wat betreft het advies, dat de sportraad aan burge meester en wethouders zal uitbrengen en wat middels de verschillende ver slagen reeds aan u is duidelijk geworden.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 275