- 14 - Het streekgewestUw antwoord geeft ons ook daarin de indruk dat u middels het rapport de kern van de vraag niet helemaal goed beoordeeld hebt. Het is niet onze bedoeling om een eind te maken aan de streekgewestelijke samenwerking. Het duidelijkst zal dit blijken uit onze visie die we hebben op het samenwerken van gemeenten. Bij het ontstaan van een nieuwe bestuurs laag, of welke formule men daar dan ook voor uitdenkt, gaan onze gedachten niet zozeer uit naar een andere bestuurslaag alszodanig, maar nog meer naar het grotere management. Dat wil zeggen, dat wij als bestuurders met elkaar de potentie opbrengen om na te denken en begeleid door professionele krachten te weten wat het bestuur van West-Brabant in de toekomst gaat, of moet gaan betekenen. Of we dit mini-provincie noemen is van geen be tekenis. Het gaat om de struktuur en de daarop geënte bevoegdheden en mo gelijkheden. Wat dat betreft heeft de raad zich duidelijk uitgesproken. Het enige wat ons als vraag overblijft is de taak van de huidige streek- gewestraad. Wij hebben de vraag gesteld welke zwaarte we nog moeten toe kennen aan door de gewestraad nieuw te ondernemen aktiviteiten, mede met het oog op de snelheid waarmee de Minister van Binnenlandse Zaken de veranderingen wil doorvoeren. Uiteraard bedoelen we aktiviteiten met ver der strekkende gevolgen. Distriets-gezondheidsdienst. Uw antwoord in deze bevredigt ons volledig. In uw antwoord betrekt u tevens het voorstel wat ons in deze vergadering wordt voorgelegd. Gaat de raad akkoord en ik zou niet inzien waarom niet, dan betekent dit voor onze gemeente een voordeel van bijna 43.000,gulden. Volledigheidshalve zij opgemerkt dat dan eerst nog alle deelnemende gemeenten moeten instemmen en het college van Gedeputeerde Staten zijn goedkeuring nog moet geven. Mijn opmerking over het in de la blijven liggen van financiële presentjes heeft ergenis en vaak ook hilariteit opgebracht. Toch menen wij opnieuw te moeten opmer ken dat deze meevaller betrokken moet worden in de beoordeling of de be lastingen moeten worden verhoogd. Wij hebben overigens begrip voor het feit dat niet alles op hetzelfde moment te voorzien is, maar de eerlijk heid noopt te zeggen dat ambtenaren veel informatie kunnen regelen. Graag zien wij uw mening in deze tegemoet. Onderhoud straten. In de commissie is de vraag gesteld of de kwaliteit van het afgeleverde werk niet te wen sen overliet. Het probleem van slechte straten wordt ons raadsleden bijna dagelijks onder ogen gebracht. Je kunt dit afschuiven op de slechte grond slag van Oudenbosch, met andere woorden de bewoners van Nieuwenbosch zijn in feite de oorzaak, want zij zochten deze grond uit. In uw antwoord zegt u dat de onlangs plaatsgevonden wegomlegging naar aanleiding van de re constructie Bosschendijk, desastreuze gevolgen had voor onder andere de Spoorlaan. Mijnheer de voorzitter, Deze laan heeft mij reeds veel eerder doen denken aan de zeven heuveltjes van Breda. Waar het ons om gaat is een meer definitievere oplossing dan de huidige. In de kommissie is gezegd dat ook de gemeentelijke dienst vraagtekens stelt bij de kwaliteit van het afgeleverde werk. Uw antwoord is een volstrekt ambtelijk antwoord. We moeten op de kernvraag terugkomen. De grondslag onder de diverse stra ten mag niet een bli.ivend argument zijn. De commissie openbare werken moet de opdracht krijgen om tot een definitieve oplossing te komen. Anders- zijds mag op het afgeleverde werk best wat meer controle komen. Soms ont kom je niet aan het idee dat een reis naar de maan technisch gemakkelijker is dan goede bestrating in Oudenbosch. Het geld wat er nu ingestoken is komt er niet uit. Vuilverwerking en verhoging onroerend-goedbelastingen. Het ophalen van huisvuil is een reeds lang bestaand probleem. Dit probleem

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 273