- 3 -
het standpunt dat de heer van Hoof daarin heeft ingenomen en dat uiteraard
ook het standpunt van mijn fractie is. Ik heb toch wel even de behoefte
gekregen om een opmerking te plaatsen, vooral na hetgeen, wat de heer
Rennings heeft gesteld. Waar hij spreekt over verdeeldheid en over eens
luidendheid in een aantal zaken is dit uiteraard waar. Iedereen is er van
overtuigd, dat er een andere bestuursordening moet komen. Het is dan de
vraag welke vorm je gaat kiezen en of dit dan persé ten koste moet gaan
van het gemeentelijk bestuur. Ik ga er gemakshalve van uit, dat u met
lokaal bestuur het gemeentebestuur bedoelt. Ik weet niet, dat het tot
de slotconclusie kan leiden, dat het een versterking van het lokale be
stuur is. Wij zijn het eens met het preadvies. Wanneer je zegt dat het
alleen moet leiden tot het versterken van het lokale bestuur, dan sluit
ik mij aan bij de heer van der Graaf, die als voorbeeld aanhaalt de kwes
tie van de vuilverbranding. En zo kun je een aantal andere zaken noemen,
waarin je duidelijk bemerkt, dat wanneer een aantal gemeenten toch de vrij
heid hebben om aan zaken mee te doen of niet mee te doen, gewoon het be
stuur van andere gemeenten meteen in het geding komt. En dat je dus in de
onverkwikkende situatie komt, waarin wij toch als gemeente Oudenbosch en
ook andere gemeenten, die aan de vuilverbranding hebben meegedaan, zijn
terecht gekomen. Dan ga je op een gegeven moment toch zeggen, dat je aan
deze zaken toch het hoofd moet bieden. Ik geloof wel dat, ook al wordt
dat niet allemaal geregeld in streekgewesten, andere bestuurslagen of
mini-provincies, er altijd de mogelijkheden moeten zijn om van overheids-
of rijkswegen zodanige verordeningen of wetten uit te vaardigen, dat ook
het algemeen belang in deze gewoon gediend blijft worden. Omdat die moge
lijkheid er in zit, treft mij, maar ook de fractie, geen enkel probleem
om met uw preadvies in deze in zee te gaan.
Het lid KOK: In het informatieve gesprek is het standpunt al duide
lijk naar voren gekomen en dat blijkt ook duidelijk uit het preadvies. On
ze fractie staat hier volledig achter.
Het lid RUBBENS: Ik kan mij ook volledig verenigen met het preadvies
van burgemeester en wethouders. Er zijn al meer opmerkingen gemaakt over
het verloop dan over het vervolgen van het beleid.
De VOORZITTER: Ik dacht dat er toch, ondanks enkele bemerkingen, die
er gemaakt zijn, een vrij grote eensluidendheid was over het standpunt,
dat wij als raad zullen gaan innemen ten aanzien van deze kwestie. Wij
hebben gemeend u dit preadvies in deze vorm te moeten voorleggen en dan
sluit ik mij aan wat de heer Rennings zojuist heeft gezegd, betreffende
de verdeeldheid binnen de verschillende reacties, die op dit concept-ont
werp wet reorganisatie binnenlands bestuur zijn gekomen. Wij hebben ge
meend u dit in deze vorm te moeten voorleggen, omdat de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten in de tijd die haar daarvoor gegund is een advies
op tafel heeft gebracht. Wij menen, dat de vereniging dit op een verant
woorde wijze heeft gedaan en dat wij dit advies moeten volgen. Helaas zijn
er nogal wat andere meningen naar voren gekomen. Wij dachten juist dat het
door een eensgezinde mening binnen de Nederlandse gemeenten goed zou zijn
dat standpunt naar voren te brengen. Vandaar dat wij dit preadvies voorge
legd hebben. De heer van der Graaf zegt moeilijkheden te hebben met de
stellingen twee en negen.
Het lid VAN DER GRAAF; Ik heb gezegd, dat ik daarmede akkoord ga.
Stelling negen staat namelijk al negatief. Geen negatieve bestuurstaak
en daar ben ik het mee eens.