- 3 - het standpunt dat de heer van Hoof daarin heeft ingenomen en dat uiteraard ook het standpunt van mijn fractie is. Ik heb toch wel even de behoefte gekregen om een opmerking te plaatsen, vooral na hetgeen, wat de heer Rennings heeft gesteld. Waar hij spreekt over verdeeldheid en over eens luidendheid in een aantal zaken is dit uiteraard waar. Iedereen is er van overtuigd, dat er een andere bestuursordening moet komen. Het is dan de vraag welke vorm je gaat kiezen en of dit dan persé ten koste moet gaan van het gemeentelijk bestuur. Ik ga er gemakshalve van uit, dat u met lokaal bestuur het gemeentebestuur bedoelt. Ik weet niet, dat het tot de slotconclusie kan leiden, dat het een versterking van het lokale be stuur is. Wij zijn het eens met het preadvies. Wanneer je zegt dat het alleen moet leiden tot het versterken van het lokale bestuur, dan sluit ik mij aan bij de heer van der Graaf, die als voorbeeld aanhaalt de kwes tie van de vuilverbranding. En zo kun je een aantal andere zaken noemen, waarin je duidelijk bemerkt, dat wanneer een aantal gemeenten toch de vrij heid hebben om aan zaken mee te doen of niet mee te doen, gewoon het be stuur van andere gemeenten meteen in het geding komt. En dat je dus in de onverkwikkende situatie komt, waarin wij toch als gemeente Oudenbosch en ook andere gemeenten, die aan de vuilverbranding hebben meegedaan, zijn terecht gekomen. Dan ga je op een gegeven moment toch zeggen, dat je aan deze zaken toch het hoofd moet bieden. Ik geloof wel dat, ook al wordt dat niet allemaal geregeld in streekgewesten, andere bestuurslagen of mini-provincies, er altijd de mogelijkheden moeten zijn om van overheids- of rijkswegen zodanige verordeningen of wetten uit te vaardigen, dat ook het algemeen belang in deze gewoon gediend blijft worden. Omdat die moge lijkheid er in zit, treft mij, maar ook de fractie, geen enkel probleem om met uw preadvies in deze in zee te gaan. Het lid KOK: In het informatieve gesprek is het standpunt al duide lijk naar voren gekomen en dat blijkt ook duidelijk uit het preadvies. On ze fractie staat hier volledig achter. Het lid RUBBENS: Ik kan mij ook volledig verenigen met het preadvies van burgemeester en wethouders. Er zijn al meer opmerkingen gemaakt over het verloop dan over het vervolgen van het beleid. De VOORZITTER: Ik dacht dat er toch, ondanks enkele bemerkingen, die er gemaakt zijn, een vrij grote eensluidendheid was over het standpunt, dat wij als raad zullen gaan innemen ten aanzien van deze kwestie. Wij hebben gemeend u dit preadvies in deze vorm te moeten voorleggen en dan sluit ik mij aan wat de heer Rennings zojuist heeft gezegd, betreffende de verdeeldheid binnen de verschillende reacties, die op dit concept-ont werp wet reorganisatie binnenlands bestuur zijn gekomen. Wij hebben ge meend u dit in deze vorm te moeten voorleggen, omdat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in de tijd die haar daarvoor gegund is een advies op tafel heeft gebracht. Wij menen, dat de vereniging dit op een verant woorde wijze heeft gedaan en dat wij dit advies moeten volgen. Helaas zijn er nogal wat andere meningen naar voren gekomen. Wij dachten juist dat het door een eensgezinde mening binnen de Nederlandse gemeenten goed zou zijn dat standpunt naar voren te brengen. Vandaar dat wij dit preadvies voorge legd hebben. De heer van der Graaf zegt moeilijkheden te hebben met de stellingen twee en negen. Het lid VAN DER GRAAF; Ik heb gezegd, dat ik daarmede akkoord ga. Stelling negen staat namelijk al negatief. Geen negatieve bestuurstaak en daar ben ik het mee eens.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 231