- 2 - Het lid RENNINGS: Mijnheer de voorzitter, ik zeg dit met nadruk. In het algemeen staan wij positief tegenover dit ontwerp-besluit, wat nu voor ons ligt. Wij zijn van mening, dat je je ten aanzien van een aantal zaken afvraagt: in hoeverre je deze stellingen uitputtend tot op de let ter kunt onderschrijven. Maar als ik nu eens naga wat er allemaal over dit ontwerp van wet reeds gezegd is, dan krijg ik de indruk dat meer gelet wordt op de dingen, die ons verdelen - en dan bedoel ik dit landelijk - dan op de onderdelen die gemeenschappelijk zijn. Ten aanzien van dit as pect vraag ik mij af, als je zo verschillend blijft denken over die be- stuurshervormingendat dan het risico wordt genomen dat niet tot een oplossing wordt gekomen. Dat niet in een bepaalde richting oplossingen worden gezocht. Daar zijn wij het toch allemaal over eens. Het is de hoogste tijd om veranderingen in het bestuur aan te brengen. Dan kan ik in zijn algemeenheid zeggen, dat wij de visie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten onderschrijven, met name waar de voorzitter kort geleden zei ten aanzien van het ontwerp, ja mits.... Het lid KESSEL: Mijnheer de Voorzitter. Bij de behandeling reorga nisatie binnenlands bestuur moeten wij wel voor ogen houden dat nu de op bouw binnenlands bestuur als log betiteld mag worden. Dit logge lichaam, de huidige provincie, eist dus wel verandering om doelmatiger te kunnen werken. Als bij informatie blijkt dat soms een voudige voorstellen van de gemeente bij de provincie op de grote stapel komen te liggen en soms na maanden pas het antwoord komt moeten wij zeg gen dat wij voor reorganisatie zijn. Wij moeten echter wel oppassen dat het nieuwe apparaat niet stagnerend gaat werken anders hebben wij alleen voor verplaatsing van het probleem gezorgd. Ook moeten wij zorgen dat de nieuwe constellatie geen taken naar zich toetrekt die specifiek in de ge meente thuishoren, anders wordt het onoverzichtelijk voor de burger. Wij, onze V.V.D.-fractie, zijn dus voor reorganisatie binnenlands bestuur maar wij moeten waken voor een 4e bestuurslaag, ons inziens mondt een ge west vermoedelijk uit in een 4e bestuurslaag en dus pleiten wij voor het standpunt van de V.N.G. die een mini-provincie voorstaat, temeer daar dit volledig aansluit bij het standpunt, dat onze partij landelijk inneemt. Wel zal er over de taakverdeling nog veel gesproken moeten worden. Wij willen dus voorstellen gezamenlijk achter het standpunt met de toelich tingen van de V.N.G. te staan zoals in een vorige bespreking aan de orde is gesteld. Het lid VAN ELZAKKER: Wij lezen of horen weieens: het venijn zit in de staart. Maar dat is bij dit preadvies juist niet het geval. Wat in het preadvies staat heeft mij aangetrokken te weten: "Ons college spreekt tot slot gaarne de verwachting uit, dat het uiteindelijk resul taat van de discussie over de bestudering van het concept-ontwerp van Wet reorganisatie binnenlands bestuur zal zijn een versterking van het lokaal bestuur". Dit is extra onderstreept en dat vind ik eigenlijk het beste van wat hier in dit preadvies staat. V/ij hebben alleen maar te ma ken met de versterking van het lokaal bestuur in al zijn onderdelen. Wanneer er dat uitkomt, dan geloof ik dat wij werkelijk goed doen aan de bevolking en aan al hetgene, waarmee wij in verbinding staan. Het lid BROUWERS: Ik had er op zich zelf helemaal niet op in vallen gaan. Ik zelf ben in het nadeel geweest dat ik de informele raad over deze zaak niet heb kunnen bijwonen. Overigens heeft dat niet afgedaan aan

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 230