- 20 -
ring tot beperking van de overheidsuitgaven ook betrekking zouden hebben
op dit soort werken". Hij vraagt zich af of het voor het college van bur
gemeester en wethouders niet mogelijk was geweest iets duidelijker te zijn.
Met andere woorden is er bij het ministerie informatie getrokken in welke
mate er op dit moment mogelijkheden zouden zijn tot het uitvoeren van deze
werken in D.A.C.W-verbandAls dat gedaan is wat was dan daarop het ant
woord?
Het lid KESSBL merkt op dat de vorige sprekers reeds uitvoerig zijn
ingegaan op de diverse aspecten van deze discussienota. Hij zegt zich nog
te kunnen herinneren dat het uitbaggeren van de haven vroeger door de ge
meente geschiedde. Dat was, naar hij meende, een onderhoudspost voor de
gemeente zelf. Hij vraagt zich af waarom nu is afgevoerd dat de kosten van
het baggeren niet meer ten laste van de gemeente komen. De post "Op diepte
brengen", bedraagt volgens de alternatieve begroting 50.000,Het
zwaarste kernpunt zou namelijk zijn, het uitbaggeren van de haven, want de
haven schoonscheppen is niet voldoende. Hij informeert of er mogelijk ook
beter toezicht gehouden kan worden op de haven in verband met het storten
van vuil in de haven door omwonenden. Dit geldt niet alleen voor de haven,
maar ook voor diverse andere plaatsen, waar illegaal vuilnis wordt gestort,
Hij is het met de vorige sprekers eens dat de gemeente bij het waterschap
moet blijven aandringen om zo spoedig mogelijk andere voorzieningen te
treffen in verband met de rioolwaterzuivering. Ook zijn fractie is voor
het behoud van de haven
Het lid KOK merkt op dat milieuverontreiniging, hetgeen de betreffende
raadsleden al aangevoerd hebben, een heel moeilijk plan is en dat kan echt
veel jaren duren, wat betreft de haven. Hij zou hierop graag wat concreter
in willen gaan, ook met betrekking tot de adviesnota van de Heidemij Ne
derland. Men kan dan misschien wel stellen dat te verboor het komplan wordt
uitgelopen, maar de heer van der Graaf heeft ook al gesteld het zelfstan
dig zijn van de raad en van de komplanwerkgroepen. Hij zou het volgende
willen stellen. Het bevaarbaar houden van de haven is geen rendabele zaak.
Deze wordt alleen gebruikt hoofdzakelijk ten behoeve van de betonindustrie
Het gebruik van schepen voor de industrie is per jaar nog geen 200, terwijl
het totale brutoregisterton in 1973 45-637 bedroeg. Dit tonnage wordt over
het algemeen gebruikt door de beton- en zandindustrie, welke ongeveer
150 meter uit de havenkom liggen. De jaaropbrengsten uit de haven zijn
de laatste 5 jaren 4.500,geweest. Dat is ook geen winstgevende zaak.
Men krijgt in de haven een flinke waterverlaging door de deltawerken,
waardoor het onmogelijk wordt dat schepen, groter dan 300 ton, nog de
haven binnen komen in deze toestand. Voor de beroepsscheepvaart heeft deze
haven geen functie meer. Er zijn mogelijkheden voor toeneming van de beroeps
scheepvaart in oostelijke richting, Zevenbergen, voor schepen met een ton
nage van 750 ton. Hij is daarom van mening dat met de adviesnota Heidemij
Nederland, wat betreft de haven, alternatief 2 toegepa.st moet worden. Als
het alternatieve plan 2 zou kunnen worden uitgevoerd, zijn daarbij vele
mogelijkheden te creëren. Hij denkt in deze aan het doortrekken van een
belangrijk hoofdstratenplan, Thorbeckestraat-Duiventoren, dat bij handha
ving van de haven vele malen duurder zal zijn vanwege de aanleg van een
brug, dan in geval van demping der haven. Een jachthaven als zijnde crea
tieve tijdsbesteding ziet hij als tweede fase; achter het komende wegdek
Thorbeckestraat-Duiventoren, met een bepaalde damwand. Hij heeft verschil
lende malen van mensen uit Oudenbosch en ook van enkele raadsleden moeten