- 20 - ring tot beperking van de overheidsuitgaven ook betrekking zouden hebben op dit soort werken". Hij vraagt zich af of het voor het college van bur gemeester en wethouders niet mogelijk was geweest iets duidelijker te zijn. Met andere woorden is er bij het ministerie informatie getrokken in welke mate er op dit moment mogelijkheden zouden zijn tot het uitvoeren van deze werken in D.A.C.W-verbandAls dat gedaan is wat was dan daarop het ant woord? Het lid KESSBL merkt op dat de vorige sprekers reeds uitvoerig zijn ingegaan op de diverse aspecten van deze discussienota. Hij zegt zich nog te kunnen herinneren dat het uitbaggeren van de haven vroeger door de ge meente geschiedde. Dat was, naar hij meende, een onderhoudspost voor de gemeente zelf. Hij vraagt zich af waarom nu is afgevoerd dat de kosten van het baggeren niet meer ten laste van de gemeente komen. De post "Op diepte brengen", bedraagt volgens de alternatieve begroting 50.000,Het zwaarste kernpunt zou namelijk zijn, het uitbaggeren van de haven, want de haven schoonscheppen is niet voldoende. Hij informeert of er mogelijk ook beter toezicht gehouden kan worden op de haven in verband met het storten van vuil in de haven door omwonenden. Dit geldt niet alleen voor de haven, maar ook voor diverse andere plaatsen, waar illegaal vuilnis wordt gestort, Hij is het met de vorige sprekers eens dat de gemeente bij het waterschap moet blijven aandringen om zo spoedig mogelijk andere voorzieningen te treffen in verband met de rioolwaterzuivering. Ook zijn fractie is voor het behoud van de haven Het lid KOK merkt op dat milieuverontreiniging, hetgeen de betreffende raadsleden al aangevoerd hebben, een heel moeilijk plan is en dat kan echt veel jaren duren, wat betreft de haven. Hij zou hierop graag wat concreter in willen gaan, ook met betrekking tot de adviesnota van de Heidemij Ne derland. Men kan dan misschien wel stellen dat te verboor het komplan wordt uitgelopen, maar de heer van der Graaf heeft ook al gesteld het zelfstan dig zijn van de raad en van de komplanwerkgroepen. Hij zou het volgende willen stellen. Het bevaarbaar houden van de haven is geen rendabele zaak. Deze wordt alleen gebruikt hoofdzakelijk ten behoeve van de betonindustrie Het gebruik van schepen voor de industrie is per jaar nog geen 200, terwijl het totale brutoregisterton in 1973 45-637 bedroeg. Dit tonnage wordt over het algemeen gebruikt door de beton- en zandindustrie, welke ongeveer 150 meter uit de havenkom liggen. De jaaropbrengsten uit de haven zijn de laatste 5 jaren 4.500,geweest. Dat is ook geen winstgevende zaak. Men krijgt in de haven een flinke waterverlaging door de deltawerken, waardoor het onmogelijk wordt dat schepen, groter dan 300 ton, nog de haven binnen komen in deze toestand. Voor de beroepsscheepvaart heeft deze haven geen functie meer. Er zijn mogelijkheden voor toeneming van de beroeps scheepvaart in oostelijke richting, Zevenbergen, voor schepen met een ton nage van 750 ton. Hij is daarom van mening dat met de adviesnota Heidemij Nederland, wat betreft de haven, alternatief 2 toegepa.st moet worden. Als het alternatieve plan 2 zou kunnen worden uitgevoerd, zijn daarbij vele mogelijkheden te creëren. Hij denkt in deze aan het doortrekken van een belangrijk hoofdstratenplan, Thorbeckestraat-Duiventoren, dat bij handha ving van de haven vele malen duurder zal zijn vanwege de aanleg van een brug, dan in geval van demping der haven. Een jachthaven als zijnde crea tieve tijdsbesteding ziet hij als tweede fase; achter het komende wegdek Thorbeckestraat-Duiventoren, met een bepaalde damwand. Hij heeft verschil lende malen van mensen uit Oudenbosch en ook van enkele raadsleden moeten

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 215