- 16 -
dat de hele situatie rond de haven in deze mee moet spelen. Men kan zich
namelijk afvragen: wat gaat men daar mee doen en wat betekent deze haven
binnen onze gemeenschap. Dit behoort voorlopig nog tot de competentie
van het komplan. Zijn fractie wil toch wel afwachten wat de komplancom-
missie uiteindelijk in zijn advies in deze aan de raad wil voorleggen.
In het preadvies zijn overigens al een aantal belangrijke oplossingen
wel niet aan de hand gedaan, maar er is wel duidelijk gemaakt dat die
hele overlast van de haven toch ook tegelijkertijd wel een stukje over
macht is. De voorzitter heeft nu, naar aanleiding van het gesprek met
een vertegenwoordiger van het waterschap, zelfs een jaar kunnen noemen
waarop een van de mogelijke oplossingen in het verschiet is. Zijn frac
tie dacht dat dit gewoon een stuk realiteit is en dat men op dit moment
eigenlijk weinig kan doen dan alleen de oplossingen, die er nu zijn met
kracht ter hand te nemen. Er is al een hele hoop aan de voorbereiding
gedaan om een oplossing, te vinden. Deze zijn in het preadvies genoemd.
Er is informatie gegeven, ook aan de omwonenden, hls de mentaliteit van
de mensen goed was dan zou het probleem van de haven een stuk minder zijn.
Daar is zijn fractie heilig van overtuigd. Burgemeester en wethouders
hebben met recht gesteld dat voor een deel de vervuiling gewoon gebeurt
van buiten af, doordat een aantal mensen het nou een keer gemakkelijker
vindt het grof huisvuil in de haven te werpen dan dat men naar de gemeente
belt om dit huisvuil te komen ophalen. Dit is een stukje realiteit, waar
bij hij zich overigens wel afvraagt of deze raad nou gewoon laconiek
elke keer een oplossing moet geven, dat eigenlijk geen oplossing is. Met
andere woorden in hoeverre zouden burgemeester en wethouders er goed aan
doen om toch eens wat verdere ideeën, als milieupolitie en dergelijke,
te gaan onderzoeken. Hij is van mening dat men dan dichter naar de kern
van de oplossing gaat dan wanneer men met noodoplossingen blijft zitten.
Hij gelooft dat dan voor een stuk die mentaliteit, voor zoverre deze
niet kan of wil veranderen, toch in banen geleid kan worden. Burgemeester
en wethouders hebben een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van het
waterschap, waarvan men zou kunnen zeggen dat hierdoor het gras voor de
voeten is weggemaaid. Men weet allemaal dat het waterschap een instantie
is, die niet altijd even snel tot daden komt. Zijn fractie vindt dat
burgemeester en wethouders met niet aflatende ijver het waterschap er
alsmaar op moet attenderen dat oplossingen op zo kort mogelijke termijn
gerealiseerd dienen te worden. Voor een stuk wordt deze vervuiling ook
veroorzaakt door de Deltawerken. Vroeger was er min of meer een natuur
lijke zuivering van het havenwater, doordat er belangrijke niveauver
schillen waren. Deze niveauverschillen zijn nu weg. Het enigste niveau
verschil ontstaat als de zon wat harder brandt of wanneer er wat meer
regen valt. Dit is echter geen oplossing» Ergens is voor een stuk de
vervuiling ook te danken aan door de hogere overheid genomen besluiten,
die overigens bijzonder goed zijn. Maar het zou bij een eventuele oplos
sing toch weieens van belang zijn om ook in deze aan die hogere overheid
oplossingen te vragen. Een andere zaak is: welke prioriteit wordt nu eigen
lijk aan dit milieuprobleem gegeven? Zijn fractie had gedacht dat het
misschien voor de komende begroting belangrijk zou zijn het probleem van
de haven op de prioriteitenlijst te zetten. Zijn fractie is dan wel uiter
mate benieuwd op welke plaats dit dan komt. Tenslotte heeft hij nog een
opmerking» Dat geldt het laatste zinnetje van het preadvies, waar gesteld