- 16 - dat de hele situatie rond de haven in deze mee moet spelen. Men kan zich namelijk afvragen: wat gaat men daar mee doen en wat betekent deze haven binnen onze gemeenschap. Dit behoort voorlopig nog tot de competentie van het komplan. Zijn fractie wil toch wel afwachten wat de komplancom- missie uiteindelijk in zijn advies in deze aan de raad wil voorleggen. In het preadvies zijn overigens al een aantal belangrijke oplossingen wel niet aan de hand gedaan, maar er is wel duidelijk gemaakt dat die hele overlast van de haven toch ook tegelijkertijd wel een stukje over macht is. De voorzitter heeft nu, naar aanleiding van het gesprek met een vertegenwoordiger van het waterschap, zelfs een jaar kunnen noemen waarop een van de mogelijke oplossingen in het verschiet is. Zijn frac tie dacht dat dit gewoon een stuk realiteit is en dat men op dit moment eigenlijk weinig kan doen dan alleen de oplossingen, die er nu zijn met kracht ter hand te nemen. Er is al een hele hoop aan de voorbereiding gedaan om een oplossing, te vinden. Deze zijn in het preadvies genoemd. Er is informatie gegeven, ook aan de omwonenden, hls de mentaliteit van de mensen goed was dan zou het probleem van de haven een stuk minder zijn. Daar is zijn fractie heilig van overtuigd. Burgemeester en wethouders hebben met recht gesteld dat voor een deel de vervuiling gewoon gebeurt van buiten af, doordat een aantal mensen het nou een keer gemakkelijker vindt het grof huisvuil in de haven te werpen dan dat men naar de gemeente belt om dit huisvuil te komen ophalen. Dit is een stukje realiteit, waar bij hij zich overigens wel afvraagt of deze raad nou gewoon laconiek elke keer een oplossing moet geven, dat eigenlijk geen oplossing is. Met andere woorden in hoeverre zouden burgemeester en wethouders er goed aan doen om toch eens wat verdere ideeën, als milieupolitie en dergelijke, te gaan onderzoeken. Hij is van mening dat men dan dichter naar de kern van de oplossing gaat dan wanneer men met noodoplossingen blijft zitten. Hij gelooft dat dan voor een stuk die mentaliteit, voor zoverre deze niet kan of wil veranderen, toch in banen geleid kan worden. Burgemeester en wethouders hebben een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van het waterschap, waarvan men zou kunnen zeggen dat hierdoor het gras voor de voeten is weggemaaid. Men weet allemaal dat het waterschap een instantie is, die niet altijd even snel tot daden komt. Zijn fractie vindt dat burgemeester en wethouders met niet aflatende ijver het waterschap er alsmaar op moet attenderen dat oplossingen op zo kort mogelijke termijn gerealiseerd dienen te worden. Voor een stuk wordt deze vervuiling ook veroorzaakt door de Deltawerken. Vroeger was er min of meer een natuur lijke zuivering van het havenwater, doordat er belangrijke niveauver schillen waren. Deze niveauverschillen zijn nu weg. Het enigste niveau verschil ontstaat als de zon wat harder brandt of wanneer er wat meer regen valt. Dit is echter geen oplossing» Ergens is voor een stuk de vervuiling ook te danken aan door de hogere overheid genomen besluiten, die overigens bijzonder goed zijn. Maar het zou bij een eventuele oplos sing toch weieens van belang zijn om ook in deze aan die hogere overheid oplossingen te vragen. Een andere zaak is: welke prioriteit wordt nu eigen lijk aan dit milieuprobleem gegeven? Zijn fractie had gedacht dat het misschien voor de komende begroting belangrijk zou zijn het probleem van de haven op de prioriteitenlijst te zetten. Zijn fractie is dan wel uiter mate benieuwd op welke plaats dit dan komt. Tenslotte heeft hij nog een opmerking» Dat geldt het laatste zinnetje van het preadvies, waar gesteld

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 211