- 5 - De VOORZITTER merkt op dat in de notulen te lezen was dat er uit het algemeen bestuur nogal wat kritiek geuit is op deze hele gang van zaken. Met name ten aanzien van die posten, welke zoals het gesteld werd, gewoon vergeten waren in de begroting op te nemen. Daartegen heeft men zich nogal kritisch opgesteld, omdat men niet goed begreep waarom dit allemaal niet van te voren was voorzien. Wat de prijsstijgingen betreft merkt hij op dat met de firma, die de vuilverbranding in feite, buiten het bouwkundig ge deelte, realiseert, een zeer uitvoerig contract is gemaakt. In dit con tract zijn bijzonder ingewikkelde formules verwerkt, teneinde prijsver hogingen te calculeren, die dus weer op verschillende punten in het hele proces elke keer getoetst worden. Daar is een belangrijk stuk van de kos tenverhoging ook het gevolg van, dus van prijsstijgingen en van loonkosten stijgingen, Daarvoor had het algemeen bestuur begrip, want dat was gewoon een kwestie van naleving van de overeenkomst. Van de andere kant is er hard gesproken met degenen, die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse leiding, over het feit dat de kosten zo enorm zijn gestegen, vooral omdat men een vergadering tevoren met cijfers was geconfronteerd, die er veel gunstiger uitzagen. Een belangrijk punt bij deze hele affaire is ook de rentestand. Men had namelijk gedacht een behoorlijke rente te maken. Deze is evenwel niet gerealiseerd. Wat natuurlijk ook een nadelige invloed op deze zaak heeft gehad, In de gemeenschappelijke regeling is een clausule opgenomen, die de mogelijkheid van uittreding biedt. Deze uittreding is gebonden aan termijnen en bepaalde bedragen, die dan nog betaald moeten worden. De gemeente Oudenbosch is indertijd tot de gemeenschappelijke regeling toe getreden. In oorsprong zou er een veel groter aantal gemeenten aan deze regeling deelnemen, maar vooraf is al een aantal gemeenten uit de boot gestapt, die meenden op een andere manier het vuil kwijt te moeten raken. De gemeente Oudenbosch heeft zich altijd op het standpunt gesteld in de gemeenschappelijke regeling te willen meespelen om voor de regio een goede oplossing te krijgen voor het verwerken van het vuil. De gemeente Oudenbosch zat zelf erg moeilijk, omdat op het eigen grondgebied geen mo gelijkheid aanwezig was om het vuil te kunnen verwerken. Oudenbosch werd op een gegeven moment door de gemeente Hoeven voor het feit gesteld dat Hoeven zijn vuilnisbelt ging sluiten en de gemeente Oudenbosch werd toen, ook omdat de gemeente lid was van de gemeenschappelijke regeling, door de gemeente Roosendaal uit de problemen geholpen, omdat Roosendaal de gelegenheid heeft gegeven het vuil daar te storten. Hij deelt nogmaals mede dat in het algemeen bestuur bijzonder hard is aangekomen dat die kosten zo gestegen zijn, met het gevolg dat ook de tonprijs aanzienlijk omhoog is gegaan. Dit is echter niet de enige raadsvergadering, waarin dit pro bleem besproken is, want ook door andere raden is ook al het misnoegen over deze ontwikkeling uitgesproken. Hij zegt er geen moeite mee te heb ben als de raad zegt dat burgemeester en wethouders aan het Openbaar Lichaam Vuilverwerking Roosendaal het misnoegen van de Oudenbossche raad kenbaar maken. Dat is daar ook al door de verschillende vertegenwoordi gers heel uitdrukkelijk in het algemeen bestuur gezegd. Aangaande de ver hoging van de staalprijs per kg. deelt hij mede dit niet te kunnen beoor delen, omdat hij daarvoor niet deskundig genoeg is. Hij zegt bereid te zijn hierover nadere informatie te vragen. Hij zegt niet te weten wat staal per kg. kost. Het lid VAN ELZAKKER merkt op dat de voorzitter de vergadering van het algemeen bestuur van het Openbaar Lichaam Vuilverwerking Roosendaal

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 200