- 15 -
zgn. kunstmest-strooier is, waarbij de mensen die achterop de wagen staan
en dan spreekt toch het menselijk aspect. Voorts dateert deze zandstrooier
al uit 1966 en intussen is het aantal kilometers weg in Oudenbosch in
verband met uitbreidingen nogal vergroot. Die argumenten hebben ons in
de commissie openbare werken doen besiiten om u te adviseren om toch voor
deze oplossing te kiezen.
Het lid VAN DER GRAAF: Ik ben aardig overtuigt op één punt na. Dat
het uitsluitend op zater- en zondag moet gebeuren, dat weet ik niet. Dit
hebben wij ook niet in de hand. Het aspect van de veiligheid is voor mij
een heel belangrijk argument.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
17. Voorstel tot beschikbaarstellen van een crediet voor aanvulling: van
de betegeling en riolering van de speelplaats van de Isaac da Costa-
school/86e wijziging gemeentebegroting 1975.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
18. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet in verband met
kruising Bosschendi.ik-ProfMulderslaan-Zouavenlaan/87e wijziging ge
meentebegroting 1975.
Het lid RENNINGS: Het kan niet beter en daarbij wil ik voor lief
nemen, dat wij nog wat in het ongewis leven omtrent de kosten. Ik vind
dat dat eigenlijk niet zou mogen, gezien de toezeggingen en gelet op de
problemen van dat kruispunt. Het is daar een hoogst onveilige situatie.
Het is alleen maar aan te raden, dat die gevaarlijke situatie daar
wordt weggenomen. Daarbij komt dan nog dat de kosten 50-50 bijzonder
redelijk voorkomt.
De VOORZITTER: Het was voor ons ook een moeilijke zaak omdat men
ons van de zijde van de provincie geen exacte kostenbegroting kon geven.
Men is vrij abrupt met de werkzaamheden begonnen. Het verrastte ons ook
na het vrij lange termijn waarmee wij bezig geweest zijn om dit kruispunt
beveiligd te krijgen. Ik heb zelf nog een poging ondernomen bij de pro
vinciale waterstaat om alsnog een kostenraming te verkrijgen, maar het
bleek een onderdeel uit te maken van het totale werk en het was niet mo
gelijk om dit in die tijd er zo uit te lichten.
Het lid N. VAN HOOF: Ik zou toch nog iets willen vragen. De verde
ling 50-50 is voor mij ook zeer redelijk. Maar ik zou u voor willen
stellen, om bij eventuele schade, die ontstaat, vanwege de omlegging
i.v.m. de reconstructie van dit kruispunt, geclaimd zou kunnen worden
bij de provincie.
De VOORZITTER: Wij hebben al vaak bij de provincie op aangedrongen
hoe kwetsbaar wij zijn bij omlegging. In hoeverre wij daar een claim
kunnen leggen, weet ik zo niet en ik durf u hierop zo geen antwoord te
geven. Ik ben het wel met u eens. Het vrij zware en intensieve verkeer
dat door de Prof. Mulderslaan, Pagnevaartweg en Spoorlaan gaat, berokkent
inderdaad nogal wat schade aan die wegen, met name aan de Spoorlaan, die
heeft er degelijk onder geleden, niet alleen onder deze omleiding, maar
ook onder andere omleidingen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.