de van Noordhoek en Standdaarbuiten maken de situatie op de Bomhemweg zeer onoverzichtelijk en gevaarlijk. Vooral in de bocht van de weg ter hoogte van het pand van de heer van Meer doen zich vaak verkeersgevaar- li jkc situaties voor. Het zware vrachtvervoer met aanhangers heeft de gehele rijweg nodig. Hij verzoekt of het mogelijk is op zo kort mo gelijke termijn voor de Bomhemweg een maximum snelheid van 50 km in te stellen. De VOORZITTER zegt toe dat deze vraag bekeken zal worden. Het lid VAN DER GRAAF zegt even te willen terug komen op het bij de ingekomen stukken ter inzage gelegde schrijven van de P.S.P.-werkgroep Oudenbosch. Hij vindt het onzin om een dergelijk schrijven te verschui ven naar de rondvraag, want aan het einde van de ingekomen stukken staat vermeld: "Wij stellen u voor bovengenoemde stukken voor kennisgeving aan te nemen." Hij vindt dit een beetje onzinnige zaak, want er wordt voor gesteld bovengenoemde stukken voor kennisgeving aan te nemen. Wanneer echter mocht blijken uit datgene wat iemand tijdens de vergadering zegt en dat aanhang krijgt zodat de raad een stuk niet voor kennisgeving wil aannemen, maar een bepaalde behandeling wil geven, dan is men te laat, want agendapunt nummer 4 is achter de rug. Het desbetreffende stuk is dan al voor kennisgeving aangenomen. Als volgende punt wilde hij opmerken dat de rondvraag niet bestemd is voor discussie, maar voor het eenzijdig stellen van bepaalde vragen of het maken van opmerkingen. Dit betekent dus ook dat, wanneer men terug komt op een ingekomen stuk en daaraan een voorstel verbindt, de rondvraag eigenlijk niet meer gebruikt zou kunnen worden voor discussie, want men heeft zijn beurt dan al voorbij laten gaan. Hij vindt het niet juist de ingekomen stukken tijdens de rondvraag te behandelen, maar bij agendapunt 4 dienen deze stukken behandeld te worden. Hij heeft zojuist al gezegd wat hij hierover zeggen wilde en kan dit punt dus verder buiten beschouwing laten. Verder zou hij het col lege van burgemeester en wethouders willen vragen zich te beraden over hc-t beleggen van een bijeenkomst, waarop de inspraakprocedure van het komplan, die nu haast beëindigd is, met elkaar besproken kan worden. Hij neemt aan dat er nog meer inspraken komen in de gemeente en het lijkt hem dan bij zonder nuttig om eens te overleggen hoe deze hele inspraakprocedure is bevallen, welke onderdelen een beetje tegengevallen zijn en meer van de ze punten. Voorts merkt hij op dat de leden van de raad een vertrouwelijk stuk thuis hebben gekregen. Dit vertrouwelijke stuk was de concept pro fielschets. De volgende morgen was er een krant, die met wat nieuws over deze profiel-schets kwam. Daarna kwam het tweede ontwerp, na de vergadering daarover en daar stond ook wederom vertrouwelijk boven. Wederom was er een krant, dezelfde, die met bedoeld stuk kwam. Hij zou burgemeester en wethouders willen voorstellen, omdat het lek waarschijnlijk niet is te vinden, om het vertrouwelijke stuk voortaan aan de krantenredactie toe te sturen en erbij te zeggen of te schrijven dat het onder embargo is. Kranten plegen zich daar dikwijls aan te houden. Vindt men dan het stuk in de krant terug dan weet men wie de schuldige is, namelijk de krant want die heeft zich dan niet aan het embargo gehouden. We zijn dan iets verder dan nu, want houdt de krant zich wel aan het embargo, dan ver schijnt het stuk niet in de krant voordat het niet meer vertrouwelijk is. De VOORZITTER antwoordt dat het college van burgemeester en wet houders er bewust naar heeft gestreefd om bedoeld stuk tevoren niet in de 1 2 -H

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 171