het punt van de politieke afkomst van de kandidaat wordt er genuanceerder
gedacht. Namens de eerder genoemde 8 raadsleden, mag ik u voorstellen om
een man of vrouw uit het Christen Democratisch Appel te adviseren. Het
mogen nuance-verschillen zijn; wij vinden ze belangrijk genoeg om ze
openbaar te noemen. De groepen namens welke ik spreek zijn niet gebon
den aan een landelijk politiek partij-programma. De gemeentelijke pro
blemen; de samenstelling der bevolking; het eigene van Oudenbosch: de
grote instituten, de Basiliek, de geschiedenis van de zouaven, hebben
Oudenbosch een eigen karakteristiek gezicht gegeven. Een aantrekkelijk
gezicht, gezien ook de vele randstedelingen die onze gemeente verkozen
als woonplaats. Dat alles tesamen, de problemen en de gegevenheid van
een kleinere gemeente, vinden wéinig of geen concrete aktiepunten in
een programma van welk landelijke politieke groep dan ook. Het zou dwaas
zijn te verwachten dat dat zou kunnen leiden tot de oprichting van een,
de zoveelste, politieke groep die met zijn programma aan onze specifieke
problemen tegemoet kan komen. Mijnheer de Commissaris, het zal u duide
lijk ajn dat er voldoende gronden zijn om met belangengroepen aan de
gemeenteraadsverkiezingen deel te nemen. Niet-politiek gebonden groepen,
zoals eerder bedoeld, hebben echter wel een ideologie. Deze ideologie
wordt duidelijk in de Grondbeginselen van onze groepen. Wij zijn ont
staan of geformuleerd door Christelijke vakbewegingen en/of eerder door
de Standsorganisaties, N.K.V. - C.N.V. en N.C.B. Op de allereerste plaats
gelden daar erkenning van de onvervangbare persoonlijkheid - bestaans
zekerheid welvaart en gelijkheid als ideaal. Voorts: geestelijke vrij
heid; gelijkheid tussen de mensen materieel en immaterieel en ruimer
cultuur leven. Ons bestaansrecht als groep, niet gebonden aan een lan
delijke politieke partij, ontlenen wij o.a. op bovenstaande aktiepunten.
Uitgangspunt, rustpunt daarbij is het Evangelie en een Christelijke levens
overtuiging. Deze ideologie laat geen ruimte voor vrijblijvendheid. Het
gaat ook niet op om met formele argumenten belangrijke zaken te ver
sluieren. Het gaat om praktische wensen in het belang van onze gemeente.
Als wij onze overtuiging niet uitspreken zouden onze kiezers dit terecht
als een tekortkoming aanmerken. Wij werken steeds binnen deze gemeente
en haar gewest, voldoende inspiratie puttend uit onze plaatselijke groep.
Nu echter staan wij voor het feit dat we rekening moeten houden met an
dersoortige belangenvertegenwoordiging. De Minister van Binnenlandse
Zaken is alleen maar gediend als hij een concreet profiel krijgt aange
boden wat vertaalbaar is naar een landelijke politieke groep. Wij onder
kennen de moeilijkheid om iemand aan te wijzen die niet als zodanig
verbonden is. Op grond van onze Godsdienst en onze sociale gebondenheid
is het duidelijk dat wij, als het gaat om een politieke keuze, door na
tionale of landelijke normen bepaald; beïnvloed of vereist, kiezen voor
een man of vrouw uit een Christen democratische groep, en voorts een
centrum figuur. Niet om de gulden-middenweg, maar wel omdat we de weg
van het harmoniemodel prefereren boven de weg van het conflict-model.
- Een C.D.A. man of vrouw op godsdienstige en sociale gronden.
Op gronden van gemeentelijke belangen gezien historie en toekomst.
Om een nog duidelijk karakteristiek van de door ons gewenste kandidaat
te noemen zou ik de volgende in dit verband ietwat humoristische zinsnede
willen gebruiken: "Men moet geen oude schoenen weggooien voor men nieuwe
heeft". Het is humoristisch/spottend bedoeld, maar u weet, humor is
overwonnen droefheid.
Ik dank u wel