- 17 -
dit voorstel te hebben, maar met de rug tegen de muur te staan en gaat dan
toch maar nolens volens met de zaak akkoord. Dat heeft ook de heer N. van
Hoof gezegd. Er is inderdaad geen alternatief. De heer Kok wilde dit voor
stel helemaal tot oktober aanhouden. Van de 250.000,die nu beschik
baar zijn, wordt maar 30.000,over gehouden om nog te besteden. Wan
neer geen bedrag meer wordt beschikbaar gesteld, dan is het gemeentebestuur
al helemaal weg, omdat genoemde 30.000,wel in het tweede kwartaal
van dit jaar opgaan. Nu kan men proberen een vorm te vinden, waarbij de
raad kan zeggen dat burgemeester en wethouders van de meer gevraagde
100.000,er voorlopig 50.000,kunnen krijgen. In de maand augus
tus moet dan op deze kwestie worden terug gekomen. Een ander zal misschien
wat meer of wat minder willen. Het lijkt hem nog niet zo gek het op deze
manier te doen, te meer omdat er dan een psychologische druk op het stede
bouwkundig bureau wordt uitgeoefend. Van de andere kant zitten burgemees
ter en wethouders met dit hele komplan ook niet zo verschrikkelijk prettig.
Het college van burgemeester en wethouders draagt evenwel in eerste aan
leg de verantwoordelijkheid voor de hele planning en dergelijke. Daarbij
komt dat genoemd college dan straks nog met het probleem zit nog een keer
de hele zaak te moeten voorleggen om een laatste crediet te vragen. Dit
maakt de zaak voor burgemeester en wethouders ook weer zoveel moeilijker.
Hij dacht er misschien uit te kunnen komen door duidelijk aan het advies
bureau te laten merken dat er over deze 100.000,een hartig woord ge
sproken is. Om in de komende tijd de volle nadruk te kunnen leggen op het
inhoudelijke werk, zou het voor burgemeester en wethouders hinderlijk
zijn wanneer overwogen moet worden: is er wel voldoende crediet. Daarom
zou hij, met alle begrip voor de kanten, die er nog steeds aanzitten,
willen verdedigen burgemeester en wethouders op financieel gebied even
de ruimte te geven.
Het lid MOL dacht het probleem toch op te kunnen lossen. Het crediet
voteren en betalen is iets anders. Hij zegt dat nu het crediet beschik
baar kan worden gesteld en dat de raad het college van burgemeester en
wethouders kan machtigen pas een x-bedrag daarvan uit te betalen, na de
eindbeoordeling van het uitgebrachte werk.
De VOORZITTER zegt niet te weten of het stellen van dergelijke clau
sule juridisch mogelijk is.
Het lid N. VAN HOOP is van mening dat deze mogelijkheid niet te rea
liseren zal zijn, omdat de gemeente met handen en voeten gebonden is aan
de leveringsvoorwaarden van het betreffende bureau. Als de raad daaraan
nu afwijkende voorwaarden wil gaan verbinden, kan de consequentie hebben
dat bedoeld bureau opmerkt dat de gemeente dit wel kan stellen, maar dat
het bureau hiermede niet akkoord gaat. Er is inderdaad twijfel uitgespro
ken over de kwaliteit van het werk, maar wanneer men een offerte maakt,
die in beginsel aangevochten wordt op de kwaliteit, dan moet men duide
lijk .stellen er helemaal niet mee akkoord te gaan.
De VOORZITTER zegt dat het er om gaat dat burgemeester en wethouders
tot het bedrag, dat men denkt nodig te hebben, ook werkelijk opdracht
kunnen geven.
Het lid RENNINGS zegt in het midden te laten welk bedrag achter gehou
den moet worden. De beheersing is tot nu toe slecht geweest. Er is in de
tijdsplanning aangegeven dat de gemeente geen bepaalde aanvullende kwali
teitseisen kan stellen. Hij is van mening dat dit bij dergelijke projec
ten ook er moeilijk is. Wat men wel kan stellen is: er is nu een tijds-