- 12 - bosch te worden aangesloten. Uit het oogpunt van verkeersvoorzieningen was dit wel een aardige gedachte, maar Oud Gastel heeft hiertegen be zwaren aangetekend. Het ligt ontzettend moeilijk met al die wegen. Ouden— bosch heeft te zorgen te voorkomen dat de problemen met de traversen haar boven het hoofd groeien. De suggestie van de heer van der Graaf om het rap port én aan Gedeputeerde Staten, én de Streekcommissie én Provinciale Sta ten aan te bieden vindt hij zeer goed. Hij is het niet met de heer Brouwers eens te wachten op een bespreking van dit rapport in de commissie voor open bare werken. De ruilverkavelingscommissie is inderdaad een barrière op deze weg, want deze voelt noch voor het een, noch voor het ander. Dat ken men respecteren, maar hij heeft persoonlijk toch aandacht gevraagd bij ge noemde commissie voor deze kwestie. Het lid RENNINGS merkt op dat de voorzitter gezegd heeft dat de aan leg van de oost tangent niet alleen in het belang van Oudenbisch is. Deze oost tangent is mede in het belang van Oudenbosch. Het is zo dat het ge bied van de gemeente Oudenbosch door de aanleg van deze oost tangent vol ledig in twee delen wordt gesneden. In het verkeersrapport ziet hij dat de verkeersdeskundige ten aanzien van de afwikkeling van het verkeer zegt dat deze oost tangent hiervoor geen soelaas biedt. Hij vraagt zich af waarom die oost tangent dan aangelegd moet worden, als deze weg toch geen effect heeft. Als de aanleg zowel van de zuidelijke rondweg als van de oost tangent in de ruilverkavelingscommissie op moeilijkheden stuit, wat is er dan op tegen om te bezien of men niet volledig zijn troeven moet zet ten op de zuidelijke rondweg. Oud Gastel maakt bezwaar tegen aansluiting bij Heinsbergen. Hij dacht dat er een variant was die van de zuidelijke rondweg evenwijdig aan de spoorlijn loopt en dan in de buurt van Roosendaal op een andere weg aansluit. Deze weg zal het grondgebied in genen dele door midden snijden. Hij zegt niet deskundig te zijn om te beoordelen hoe zwaar deze argumenten wegen. Hij stelt alleen dat, voor men zich als raadslid hierover uitspreekt, men zich goed moet laten voorlichten en alle belan gen, die hier in het geding zijn, mee moet laten spelen. Het is voor hem frappant dat een verkeersdeskundige zegt dat die oost tangent eigenlijk niet waardevol is. Het lid VAN DER GRAAF zegt zich aanvankelijk niet te hebben gekeerd tegen de aanleg van de oost tangent. V/at de heer Rennings nu gezegd heeft vindt hij op zich heel erg opmerkelijk en de raad zou, wanneer men tot een besluit kon komen, op zijn minst aan Gedeputeerde Staten kunnen voorstellen hiervan af te zien tot het moment dat Gedeputeerde Staten de plannen kun nen volvoeren, die zij met de totale weg hebben. Dan gaat het belang van de gehele omgeving meespreken en niet uitsluitend dat van Oudenbosch. De VOORZITTER zegt alleen maar gewaarschuwd te hebben dat, toen men deze weg ging plannen, niet in eerste aanleg aan Oudenbosch is gedacht. Men vond de interlokale verbinding nodig vanwege het feit dat in verband met verbeteringswerkzaamheden aan de Mark de gehele overgang bij Standdaar— buiten moet vervallen. De provincie kan nu met de moeilijkheid zitten dat er soms wegen heel hard nodig zijn, terwijl er betrekkelijk weinig verkeer over komt, omdat er nu eenmaal een kleine plaats ontsloten moet worden. Met Standdaarbuiten komt men wel moeilijk te zitten als die ontsluiting blij vend in zuidelijke richting naar onze contreien, zoals naar het bosbad en dergelijke, via Bornhemweg en Havendijk en Oudlandsedijk z^u moeten verlopen. Het zal de gemeente Oudenbosch ook niet licht vallen om dit blijvend te accepteren. Dit is een punt, waarvan men zegt: die ontsluiting zit er in.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1975 | | pagina 126