- 10 -
het opmaken van een plan.aan kosten vraagt. In een van de volgende ver
gaderingen zal de raad een voorstel aangeboden krijgen om hiervoor een
crediet beschikbaar te stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
18. Bespreking "Globaal hoofdstratenplan" en voorstel dit ter kennis van
Gedeputeerde Staten te brengen.
Het lid RENNINGS zegt, het rapport doorlopend en de conclusies vol
gend, dat tijdens de discussie in zijn fractie toch wederom de vraag aan
de orde is gesteld: moet men die oost-tangent nu wel aanleggen? Hij ziet
dat het verkeersbureau in zijn conlusies vaststelt dat ten eerste de
wegvakken Bosschendijk, Markt, Zandeweg nu reeds overbelast zijn en ten
tweede de kruispunten Pastoor Hellemonsstraat-Markt en Zandeweg-Molen-
straat-Markt-West Vaardeke beide critische intensiteiten bereikt hebben.
Hij leest verder dat bij de variant 1dat is die variant waarbij alleen
de oost tangent wordt aangelegd, dit ten aanzien van de conclusie ad 1
niets zal veranderen en dat de toestand onhoudbaar blijft. Met betrekking
tot punt 2, dat zijn de kruispunten hier in de kom van de plaats, wordt
geen soulaas geboden. Wanneer hij dit allemaal leest en hij bekijkt dan
de tekening, waarop die oost tangent is geprojecteerd, dan bekruipt zijn
fractie het gevoel dat die oost tangent op de kaart is gezet in de tijd
dat in de planologie nog gold dat de beste weg in een rechte lijn van
het ene punt naar het andere loopt. Dit heeft echter voor Oudenbosch die
consequenties dat ten noorden en ten oosten de polder De Oude- en Nieuwe
Landen volledig zal worden doorsneden. Als hij dan ziet wat het rendement
van deze weg is, namelijk dat het geen soulaas zal bieden voor de ontlas
ting van het verkeer in de kom en dat het de toestand onhoudbaar laat op
de Bosschendijk dan vraagt zijn fractie zich af of het in deze niet beter
is ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Hij begrijpt best dat op grond
van de informatie, die men thans heeft en met de deskundigheid, die bij
zijn fractie aanwezig is, niet die beslissing genomen kan worden. Hij zou
daarom het voorstel willen doen of het niet beter is dat voordat dit rap
port ter kennis van Gedeputeerde Staten wordt gebracht, dit bijvoorbeeld
eerst met de adviseurs van Adviesbureau Arnhem, hetzij met de heer Smeets
en een planoloog, in de commissie voor openbare werken aan de orde wordt
gesteld. Hij heeft het gevoel, dat met' cijfers in de hand van een verkeers
bureau, waarin dit bureau tot de conclusie komt dat de weg, die nog moet
worden aangelegd, geen invloed zal hebben op de verkeerssituatie in Ouden
bosch. Hij vraagt zich af of dit niet een argument te meer is, naast de
eventuele planologische argumenten, Gedeputeerde Staten voor te stellen
die oost tangent te laten voor wat hij is en een eerste prioriteit te
geven aan de zuidelijke rondweg. Die zuidelijke rondweg doet, naar de
mening van zijn fractie, niet zoveel schade aan het landschap dan de oost
tangent. Die zuidelijke rondweg zal in grote lijnen het hoogspanningsnet
volgen; zal kort rondom de bebouwde kom van Oudenbosch gaan, met andere
woorden, zal niet het landschap doorsnijden.
Het lid VAN DER GRAAF zegt de Rennings in deze volledig te kunnen
volgen. De oost tangent zal inderdaad betrekkelijk weinig of in het geheel
geen soulaas bieden aan de verkeersmoeilijkheden op de Markt. Hij kan al
leen het argument van de heer Rennings niet helemaal volgen om het rapport
zoals het er nu ligt, van kanttekeningen van de raad voorzien, niet aan