- 23 -
geroepen, waar we misschien, omdat hot betrekkelijk nieuw is, ook niet
op alle onderdelen de consequenties van konden zien. Dat er nu een enke
le keer een beetje wrijving is, daarvan zou je kunnen zeggen dat het
eigenlijk te verwachten was. Ik moet erbij zeggen dat toen de komplan-
commissie ging werken, zij zelf ook helemaal niet wisten hoe zij ver
der zouden gaan. Het idee van de werkgroepen is een idee goweest wat
pas later is ontstaan. Er is bepaald geen sprake van een tegenstelling
tussen werkgroepen en komplancommissie. Het is wel zo dat de werkgroepen
zeer concreet aan de slag zijn gegaan. Die hebben gewoon gezegd: hoe
moet dat er uit gaan zien. Ik dacht dat dat waardevol was. Dat hoeft
niet te betekenen dat de komplancommissie dat ook moest doen. Die kun
nen rustig afwachten, want de rapportage moet door de komplancommissie
geschieden, zo is de opstelling die wij toen gemaakt hebben. We hebben
ons best gedaan om dat allemaal zo soepel mogelijk te laten draaien.
Ik heb persoonlijk wel vertrouwen dat wij dit karwei wel klaren. We heb
ben heel wat in gang gezet,en dab moeten we af gaan maken. Voor mij is
de reden dat we zo verschrikkelijk over het aanvankelijke bedrag heen
gaan, dus 190.000,wordt 290.000,het voornaamste argument waar
mee ik begonnen ben, dat het 3tedebouwkundig bureau min of meer van soort
veranderd is, dat wij daar inderdaad heel wat uren hebben moeten beste
den die dubbel waren, omdat er nieuwe mensen kwamen, die zich moesten
gaan inleven. Ook die uren, daar ontkom je niet aan, die moet je betalen.
Misschien ook een reden dat we nu twee jaar verder zijn, dat dat aspect
ook een rol speelt. Ik verdedig toch heel graag om u allen achter het
voorstel van burgemeester en wethouders te krijgen, omdat ik het toch
wel erg zou betreuren als we voor die hele belangrijke zaak van het
komplan, dat men daar uit de boot zou vallen. Ik dacht dat het heel
belangrijk was, dat het gemeentebestuur unaniem was in zijn streven om
deze belangrijke zaak tot een goed einde te brengen.
Het lid BROUWERS merkt op dat de voorzitter heeft gezegd dat ik
niet kon bewijzen dat hier iets niet klopte. Op die functie- en kwali-
teitskaart staat aangegeven de kwaliteit van de bebouwing en de functie
daarvan. De kaarten die daarvan zijn en de kaart die er nu zou moeten
zijn, daarvan kan het verschil toch nooit groot zijn, want die kwali
teit kan achteruit gegaan zijn, omdat het een jaar oud is, maar die
functie is gebleven, anders hadden wij veel meer bouwvergunningen af
gegeven.
De VOORZITTER zegt dat we er nu lang genoeg over hebben gediscus
sieerd om er iets van te vinden, ik wil nu graag tot een afronding te
komen
Het lid VAN DER GRAAF wil alleen proberen om een beetje licht te
werpen op die wijziging van de functie- en kwaliteitskaartIk meen
namelijk dat er nieuwe voorschriften zijn omtrent de vergoedingen
die het rijk verleent aan het in stand houden van monumenten en van
bescherming stadsgezichten. En dat vanwege die nieuwe inzichten een
wijziging nodig is van die kaart. Ik meen mij dat te herinneren uit
een televisieuitzending waar dat ook ter sprake kwam.
De VOORZITTER zegt dat het uit drie dingen bestaat, de functie-
en kwaliteitskaarten, en ook terreinverkenningen, als daarvoor nog
een paar dagen een paar man moeten rondlopen. Ik weet dat helemaal niet.
U heeft het recht om daar twijfels over te hebben, ik mag het recht heb-