funktie, omdat de Raad het hoogste besturende college der gemeente is.
Het is met name in de laatste tijd wel eens de vraag geweest hoe de Raad
die verantwoordelijkheid moet beleven. Nog kort geleden heeft de Com
missie Merkx gesteld dat de Raden er wijs aan zouden doen zich te be
palen tot de grote lijnen van het te voeren gemeentebeleid. Een tweede
punt dat wel in discussie was: hoe moet de verhouding tot het college
van burgemeester en wethouders zijn. Er zijn kenschetsingen van twee
verschillende situaties: de raad voelt zich in verantwoordelijkheid
één met het college en voert steeds vertrouwvol beraad over de uitvoe
rende taak die het college heeft. Het andere uiterste is dat de Raad
in principe ten opzichte van de uitvoering critisch en controlerend
staat, in welk verband men wel eens gesproken heeft van georganiseerd
wantrouwen tegen over georganiseerd vertrouwen. Het nare van zulke
discussies is dat er geen instantie te vinden is die, als bij een ge
schil uitmaakt welke zienswijze de juiste is. Ik mag als mijn persoon
lijke mening ten aanzien van beide genoemde punten stellen dat het mij
ook raadzaam lijkt om als gemeenteraad niet teveel in details te treden
en voorts dat de Raad, het' college in principe zijn vertrouwen geeft om
binnen de algemene lijnen die zijn uitgestippeld, het dagelijks beleid
te voeren. Nog een derde punt zou ik willen aanduiden dat wel als pro
blematisch wordt ervaren: het feit dat de Raad, onkundig wat burgemees
ter en wethouders en ambtenarencorps al veel langer aan het uitbroeden
zijn, alleen met pasklare oplossingen wordt geconfronteerd en in veel
gevallen alleen maar, soms met de rug tegen de muur, "ja" kan zeggen.
Ik mag stellen dat deze situatie voor Oudenbosch niet de realiteit is;
wij hebben ons in voorgaande jaren steeds veel moeite gegeven om bij alle
belangrijke onderwerpen die zich aandienden op verschillende wijzen
(b.v. via de Commissie openbare Herken, via een informele raadsvergadering
eventueel via correspondentie), de raad in een vroeg, soms in het al
lereerste stadium, op de hoogte te stellen. Ik twijfel er niet aan of
deze wijze van werken zal worden gecontinueerd. Elke nieuwe raadsperiode
is maar zeer gedeeltelijk een nieuw begin van gemeentelijke activiteit,
omdat tal van ontwikkelingen zich van 4-jarige raadsperioden weinig aan
trekken. Zo is het ook nu: we zitten deels midden in een aantal ontwik
kelingen (bv. afbouw van de wijk Velletri Oost en Spui), deels staan
we in de beginfase van andere (bv. het komplan) en voor weer andere is
nog nauwelijks een basis gelegd (bv. het bestemmingsplan Albano) In
verschillende stadia van voorbereiding zijn bv. ook zaken als de uit
breiding van sportvelden, de bouw van een sporthal, de reconstructie
van een aantal wegen, de verbetering van belangrijke accommodaties
als bibliotheek en de ruimtebieding voor het verenigingsleven. Daar
naast zal het streekgewest Westelijk Noord-Brabant zijn invloed gaan
uitoefenen en zal een wijziging van het streekplan naar verwacht, aan
de orde komen. Ik hoop graag dat deze en zoveel andere problemen die
op ons af zullen komen steeds een eensgezinde gemeenteraad zullen ont
moeten, met als richtsnoer het belang van de gemeente, het respect voor
eikaars zienswijze en de eerbiediging van ieders verantwoordelijkheid."
4. Verkiezing van twee wethouders.
Het lid BROUWERS stelt het volgende: