nota van aanbieding ter sprake hadden moeten komen. De visie van het college van burgemeester en wethouders op de gemeentelijke herindeling, de komende gewestwet, het rapport van de commissie Merkx, de komende nieuwe lager-onderwijswet en kleuteronderwijswet, waaruit geconcludeert zou kunnen worden dat régeren vooruitzien is. De mening van het college over het feit dat de gemeentelijke subsidies relatief dalend zijn en de mening van het college over de komende wijziging van de gemeentewet, waarin de verplichting zal worden opgenomen voor de gemeenten om een eigen voorlichtingsblad uit te geven. En dat zou naar mijn mening zeer goed van pas komen. Het lijkt mij, mede het oog gericht op de veranderende bevol kingssamenstelling, dat een kerkblaadje niet meer het juiste medium is om te worden gebruikt als enige instrument van gemeentelijke voorlichting. Is niet overwogen om een "populaire" uitgave te verspreiden onder de bevol king van de gemeentebegroting. Mijnheer de voorzitter, ik ben een voor stander van een anders gericht beleid dan thans wordt gevoerd. Maar ik verwacht daarvan -zelfs als de raad mij hierin wilde volgen- geen won deren. De gemeentelijke polsstok is niet lang, de invloed van de gemeente op een aantal zaken gering. Maar verschuivingen zijn mogelijk. Ten aan zien van de volkshuisvesting. De greep van het gemeentebestuur hierop is minimaal. De oorzaak hiervan is ten dele het keurslijf van hogere wetten en de afhankelijkheid van goedkeuringen, anderszijds heeft men door de sociale woningbouw uit handen te geven aan de stichting St. Bernardus ook de resten van beïnvloeding uit handen gegeven. Ik wil daarbij duide lijk stellen dat ik een tegenstander ben van de stichtingsvorm. V/ij heb ben de mond vol over inspraak, maar naar mijn mening past in het kader van de volkswoningbouw "zeggenschap" van de leden van een bouwvereniging. Niemand heeft enige greep op een stichting. Wanneer de huurders van een aantal woningen de huur wordt opgezegd omdat de stichting voornemens is de woningen af te breken, ontbreekt elke mogelijkheid om in te grijpen, gesteld dat hiertoe redenen zijn. Kunnen die woningen niet worden gereno veerd? Is het niet juist dat een stichting, zonder rekenschap te behoe ven af te leggen hiertoe kan besluiten? Naar zijn mening niet. Hoewel er een aantal cijfers bekend is, weet eigenlijk niemand hoeveel en wat voor woningen er in onze gemeente nodig zijn om de plaatselijke woning nood op te heffen. Wanneer het Spui is volgebouwd staan er voldoende wo ningen om de lijst van woningzoekende tot nul te reduceren. En toch weten wij allen dat op dat tijdstip de lijst niet veel korter zal zijn. Het be tekent mijnheer de voorzitter, dat wij kennelijk voor de verkeerde mensen bouwen. Zijn er nu wegen om bij te sturen? V/ij zouden ze op zijn minst kunnen zoeken. En dan zonder commercieel te denken. Voor mij hoeft een bestemmingsplan niet dekkend te zijn. Voor mij moet het sociaal aanvaard baar zijn. Er zijn mogelijkheden om bepaalde kosten buiten een bestem mingsplan te houden, er zijn ook mogelijkheden om hen die een meer dan evenredig gebruik maken van het schaarste artikel "grond", meer te laten betalen voor hun voorrecht. Er bestaat de mogelijkheid om een actieve poli tiek te voeren inzake het verlenen van huursubsidie en huurgewenningssub- sidies. Grond is een schaars en duur goed. Om in de toekomst de prijzen in de hand te kunnen houden moet naar mijn stellige overtuiging, grond gemeenschapsbezit zijn en in erfpacht worden uitgegeven. Het welzijnsbe leid kan in belangrijke mate het gezicht van de gemeente bepalen. Dat is het gebied waar de bevolking de gemeente ontmoet. Allereerst wil ik met

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1974 | | pagina 144