- 12 -
beleefdheid tegenover de direct betrokkenen. In lijnrechtetegenstelling
hiermede wordt gehandeld ten aanzien van het komplan waar de "inspraak"
zover gaat dat de raad er niet aan te pas komt. Een deel der burgerij
onder aanvoering van de winkeliers maakt een komplan dat de raad straks
mag beoordelen. De vraag mag hier worden gesteld; wie vertegenwoordigt
wie? Slechte verstaanders zullen zeggen - en is reeds gezegd - dat ik
tegen inspraak ben. Ik raad hen aan beter te luisteren. Ik citeer enkele
regels uit de cursus gemeenteraadsleden, die ik menigeen van harte kan
aanbevelen: "Het blijven afwegen van tegenstrijdige belangen en priori
teiten in het totaal van het gemeentelijk beleid is vaak een zware maar
wel een noodzakelijke opgave van elk gemeentelijk bestuurder". Hierin
past zeer goed dat groepen uit de bevolking hun visie geven op een stuk
beleid en van de bestuurder mag worden verwacht dat hij die meningen in
zijn besluitvorming betrekt. Dan is sprake van "inspraak". Het is voor mij
aan geen twijfel onderhevig dat de inspraakprocedure, ontwikkeld door de
heer Droog, zijn basis vindt in de studie van de werkgroep 2000. Inspraak
voor ontwerp streekplan Rijnmond. Het belangrijkste element in deze studie
is echter dat de inspraakprocedure start op een moment dat er een voor
ontwerp streekplan ter tafel ligt. En dat is nu net het essentiële ver
schil. Vanaf het moment dat de raad zich kan bezig houden met het vooront
werp, start de inspraak. Ik heb mijnheer de voorzitter, tijdens een in
formatie-avond over het komplan, de heer Droog het verwijt gemaakt dat
hij in de plannen de raad niet betrok. Ten onrechte, want het is de raad
die zich de zaak uit handen laat nemen. Maar wel straks de verantwoorde
lijkheid moet dragen. Eerder sprak ik over uw tevredenheid ten aanzien van
de huidige werkwijze van deze raad. U wees er ooit op dat de vaststelling
van de begroting een middel was voor de raad om het beleid vast te stel
len. Welnu, hier is dan de begroting 1975» Een nota van aanbieding zo
dik, dat men er in menige grotere gemeenten jaloers op zal wezen. Maar wat
staat er in? Het is een strikt ambtelijk stuk met goede technische voor
lichting. Daarover niets dan lof. Geen moeite is gespaard om de cijfer
reeksen zo begrijpelijk mogelijk te maken. Ontbreken echter doet de ver
antwoording. De overwegingen waarom zo en niet anders. De basis voor het
gesprek dat je moet voeren om van cijfers een beleid te maken. Ontbreken
doet het zicht op prioriteiten, de afwegingen van noodzakelijk en minder
noodzakelijk, van wenselijk of minder wenselijk. Kortom de overwegingen
die tot het aanbieden van juist deze cijfers hebben geleid. Het is de
keuzefunctie van de begroting. Wanneer die keuzefunctie effectief gehan
teerd wordt, en wie twijfelt aan de noodzaak wanneer wij vaststellen dat
de begroting een beleid-bepalende functie heeft - kan een beleidsvisie in
de-nota van aanbieding niet gemist worden. De feitelijke mogelijkheden
om van de gemeentebegroting een beleidsbepalend stuk te maken zijn niet
groot wanneer de begroting niet is ingebouwd in een kader van mogelijk
heden voor de raad om beleid bespreekbaar te maken, vast te stellen en
te toetsen. De begroting is dan het jaarlijkse sluitstuk waarin het be
leid wordt gepresenteerd met de financiële consequenties daarvan. Niet
gemist kan daarbij worden een meerjareninvesteringsplan. Maar dan wel een
plan waarin niet alleen de kolom van het begrotingsjaar is ingevuld.
Mijnheer de voorzitter, dat is een investeringsplan voor het begrotings
jaar. Het is natuurlijk belachelijk om dit een 5-js-r6n plan te noemen.
Ik noem u enkele punten, zo maar een greep, die naar mijn mening in de