- 12 - beleefdheid tegenover de direct betrokkenen. In lijnrechtetegenstelling hiermede wordt gehandeld ten aanzien van het komplan waar de "inspraak" zover gaat dat de raad er niet aan te pas komt. Een deel der burgerij onder aanvoering van de winkeliers maakt een komplan dat de raad straks mag beoordelen. De vraag mag hier worden gesteld; wie vertegenwoordigt wie? Slechte verstaanders zullen zeggen - en is reeds gezegd - dat ik tegen inspraak ben. Ik raad hen aan beter te luisteren. Ik citeer enkele regels uit de cursus gemeenteraadsleden, die ik menigeen van harte kan aanbevelen: "Het blijven afwegen van tegenstrijdige belangen en priori teiten in het totaal van het gemeentelijk beleid is vaak een zware maar wel een noodzakelijke opgave van elk gemeentelijk bestuurder". Hierin past zeer goed dat groepen uit de bevolking hun visie geven op een stuk beleid en van de bestuurder mag worden verwacht dat hij die meningen in zijn besluitvorming betrekt. Dan is sprake van "inspraak". Het is voor mij aan geen twijfel onderhevig dat de inspraakprocedure, ontwikkeld door de heer Droog, zijn basis vindt in de studie van de werkgroep 2000. Inspraak voor ontwerp streekplan Rijnmond. Het belangrijkste element in deze studie is echter dat de inspraakprocedure start op een moment dat er een voor ontwerp streekplan ter tafel ligt. En dat is nu net het essentiële ver schil. Vanaf het moment dat de raad zich kan bezig houden met het vooront werp, start de inspraak. Ik heb mijnheer de voorzitter, tijdens een in formatie-avond over het komplan, de heer Droog het verwijt gemaakt dat hij in de plannen de raad niet betrok. Ten onrechte, want het is de raad die zich de zaak uit handen laat nemen. Maar wel straks de verantwoorde lijkheid moet dragen. Eerder sprak ik over uw tevredenheid ten aanzien van de huidige werkwijze van deze raad. U wees er ooit op dat de vaststelling van de begroting een middel was voor de raad om het beleid vast te stel len. Welnu, hier is dan de begroting 1975» Een nota van aanbieding zo dik, dat men er in menige grotere gemeenten jaloers op zal wezen. Maar wat staat er in? Het is een strikt ambtelijk stuk met goede technische voor lichting. Daarover niets dan lof. Geen moeite is gespaard om de cijfer reeksen zo begrijpelijk mogelijk te maken. Ontbreken echter doet de ver antwoording. De overwegingen waarom zo en niet anders. De basis voor het gesprek dat je moet voeren om van cijfers een beleid te maken. Ontbreken doet het zicht op prioriteiten, de afwegingen van noodzakelijk en minder noodzakelijk, van wenselijk of minder wenselijk. Kortom de overwegingen die tot het aanbieden van juist deze cijfers hebben geleid. Het is de keuzefunctie van de begroting. Wanneer die keuzefunctie effectief gehan teerd wordt, en wie twijfelt aan de noodzaak wanneer wij vaststellen dat de begroting een beleid-bepalende functie heeft - kan een beleidsvisie in de-nota van aanbieding niet gemist worden. De feitelijke mogelijkheden om van de gemeentebegroting een beleidsbepalend stuk te maken zijn niet groot wanneer de begroting niet is ingebouwd in een kader van mogelijk heden voor de raad om beleid bespreekbaar te maken, vast te stellen en te toetsen. De begroting is dan het jaarlijkse sluitstuk waarin het be leid wordt gepresenteerd met de financiële consequenties daarvan. Niet gemist kan daarbij worden een meerjareninvesteringsplan. Maar dan wel een plan waarin niet alleen de kolom van het begrotingsjaar is ingevuld. Mijnheer de voorzitter, dat is een investeringsplan voor het begrotings jaar. Het is natuurlijk belachelijk om dit een 5-js-r6n plan te noemen. Ik noem u enkele punten, zo maar een greep, die naar mijn mening in de

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1974 | | pagina 143