- 5 -
open staan om deze vraagstelling op al zijn merites te beoordelen tijdens
de begrotingsbehandeling. Een van die merites is het simpele feit dat de
mindere opbrengst van 140.000 gulden staat voor een kaptiaalsuitgave
van rond een miljoen gulden in de onrendabele sfeer d.w.z. doorgaans in
de welzijnssfeer, en ik zou daarbij willen wijzen op het nut van het aan
kweken van enige reserves, omdat wij spoedig voor grote uitgaven komen te
staan die deels onrendabel zullen zijn. Ik denk hierbij in het bijzonder
aan maatregelen met betrekking tot de haven en de exploitatie van de
sporthal. Als dat niet zou thuishoren in de beleidsbepaling en dus in de
begrotingsbehandeling, dan weet ik het niet meer. Samenvattend conclu
deer ik dat aanneming van dit voorstel niet noodzakelijk is omdat andere
wegen openstaan om een gewenste verlaging te bereiken, en voorts dat aan
neming ongewenst is omdat het gras wordt weggemaaid onder de mogelijkheid
om tijdens de begrotingsbehandeling ten aanzien van de welzijnsvoorzie
ningen en het daarvoor benodigde geld een beleid te bepalen.
Het lid RENNINGS zegt, indien de tarieven conform het voorstel van
burgemeester en wethouders worden overgenomen er nog een ruimte over blijft
om in 1975 op te nemen 231.000,kapitaalslasten en 83.585,45 onder
houd sbraatwerk 1976, dat reeds bij voorrang in 1975 uitgevoerd kan worden,
alsmede een hogere norm voor de post onvoorzien. Alleen al met het bedrag
van 231.000,kan reeds een investering in de onrendabele sector tot
2 2,5 miljoen worden uitgevoerd. Samen met het bedrag van 83.585,45
blijft er voor de raad voldoende ruimte over om andere prioriteiten te
bepalen.
Het lid N. VAN HOOF is het met het lid VAN DER GRAAF eens, dat het
moeilijk los te koppelen is van de begroting 1975. Hij vindt het terug
brengen van de tarieven geen belastingverlaging, daar door hem bij het
vorige voorstel opgemerkt is, dat de tarieven te hoog waren. Het is ge
stand doen van een destijds gedane belofte. Zijn fractie heeft met het
voorstel dan ook geen enkel probleem, want het is ongewenst om de bevol
king zwaarder te belasten dan nodig is.
Het lid KESSEL zegt het een goed voorstel te vinden, daar hij een
voorstander is van niet meer belasting betalen dan noodzakelijk is.
De VOORZITTER antwoordt, dat hij het uitgangspunt om reserves in te
bouwen niet slecht vindt. De financiële positie voor 1975 heeft een goed
vooruitzicht, ofschoon het beoordelen hiervan altijd moeilijk is. Boven
dien is de waarde van de onroerende goederen aan de magere kant geraamd.
Bij een exacte berekening kan derhalve nog een hogere belastingopbrengst
uit de bus komen. Verder zegt hij dat alleen de basisscholen voor reke
ning van de gemeente komen en dat de scholen van het voortgezet onder
wijs een declaratie kunnen indienen bij het rijk. Hij vindt het geen ver
strekkend besluit en passen in het beeld van de raad om niet meer te be
talen dan nodig is. De exploitatie van de sporthal zal in de toekomst
bekeken moeten worden.
Het lid N. VAN HOOF blijft er bij dat het geen belastingverlaging
is.
Het lid VAN DER GRAAF merkt op dat de tarieven volgend jaar zeker
verhoogd moeten worden, indien het voorstel aangenomen wordt. Dit
blijkt uit de Memorie van Toelichting. Reserve kweken is zeer belangrijk,
omdat er niets gedaan kan worden zonder geld. Voorts zegt hij dat de be
groting geflatteerd is, omdat de opbrengsten van de basisscholen en de