- 12 - voorbereidingsbesluit meenden burgemeester en wethouders toch met voor liggend preadvies te moeten komen. Men kan zich afvragen of een derge lijk besluit eerder genomen had moeten worden. De gemeente speelt open kaart ten opzichte van eenieder; ook wat de voorgenomen plannen betreft. Wanneer iemand in de gemeente iets wil gaan ondernemen, dan is dat zijn goed recht. De gemeente maakt dit tot op zekere hoogte toch uit. Belang hebbenden kunnen dan altijd bezwaren indienen. Hij deelt verder mede dat er bouwaanvragen voor de kom binnen zijn. Het college van burge meester en wethouders weet nog niet hoe hierop beslist zal worden. Wat de opmerking van het misbruik maken van informatie betreft merkt hij op dat het moeilijk is dat te beoordelen en men voorzichtig met dergelijke uitspraken moet zijn. De rapporten van het C.I.M.K. -en E.T.I. zijn ook aan de pers verstrekt. Het bestuur van de plaatselijke middenstand heeft extra exemplaren van genoemde rapporten gekregen. Deze rapporten waren dus als het ware een open boek. Eerst vanaf een bepaald moment kan iets pas definitiefs geregeld worden. Zolang er voor de kom geen voorberei dingsbesluit geldt kan men niet oordelen over of veroordelen op wetten, die er niet zijn. Persoonlijk vindt hij dit moeilijk. Men heeft in deze samenleving te maken met verschillende mensen met verschillende belangen. Wat er beslist gaat worden over de feitelijke bestemmingen in de kom heeft de raad zelf over een jaar in de hand. In deze tussentijd heeft men nog de mogelijkheid deze matérie te bestuderen. Het lid RENNINGS merkt op dat de gemeente een openbaar systeem is. In Nederland handelt men volgens bepaalde wetten en gewoonten. Hij heeft geluisterd naar hetgeen er over deze kwestie gezegd is. Het komt hem ongewenst voor dat er op de vooravond van het tijdstip dat er een voor bereidingsbesluit voor het gebied van de kom wordt genomen een plan voor de bouw van een warenhuis in de bebouwde kom wordt ingediend. Dit is geschied met medewerking van een lid van de commissie komplan, tevens raadslid. Hij concludeert dat hierdoor de koek tot 1985 is opgesoupeerd. De VOORZITTER antwoordt dat de feitelijke bestemming beslissend is voor het gebied van de kom. Deze bestemming heeft de raad over een jaar zelf in de hand. Het lid STENFERT merkt op in een landelijke politieke club het woord vrijheid te hebben zien staan. Het is hem nu een stuk duidelijker geworden hoe bepaalde personen deze vrijheid gebruiken. De VOORZITTER zegt dat er door niemand een misdaad is begaan. Door bepaalde personen zijn bepaalde mogelijkheden benut.. Iedereen mag van deze kwestie het zijne denken... Het lid VAN DER GRAAF informeert op welke datum de gewraakte bouw- aanvrage is binnengekomen. Hij vraagt voorts of voor het verrichten van sloopwerkzaamheden aan panden een vergunning moet worden aangevraagd. Zo ja, is bedoelde sloopvergunning dan aangevraagd? De VOORZITTER antwoordt dat de door het lid van der Graaf oedoel- de bouwaanvrage op 14-10-74 bij de gemeente is ingekomen. Slopen van bouwwerken dient te worden gemeld bij de gemeente. Bedoelde sloopwerk zaamheden zijn inderdaad gemeld. Het lid VAN DER GRAAF zou het college van burgemeester en wethouders in bescherming willen nemen met betrekking tot het nemen vc.n bedoeld voorbereidingsbesluit. De termijn van één jaar, waarbinnen het ontwerp van het bestemmingsplan voor de kom gereed moet zijn, is te kort. e

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1974 | | pagina 117