- 4 -
bedoelde weg. Hij heeft nooit vernomen dat er op deze weg ongelukken zijn
voorgekomen. De leden van zijn fractie zijn nu bevreesd dat, daar bedoelde
weg nu verbreed en verbeterd wordt, deze als een soort racebaan gaat fun
geren en er dan wel ongelukken zullen gebeuren.
Het lid DU PONT antwoordt dat vooral in de zomermaanden de capaciteit
van genoemde weg te gering is om als verbindingsweg met het recreatiege
bied Pagnevaart en bosbad Hoeven te fungeren. Omdat de verkeersintensi
teit van deze weg veel groter is geworden dan tot voor kort het geval was
heeft men een plan met kostenraming voor het reconstrueren van de Natte
straat laten opstellen. De op deze smalle weg rijdende fietser wordt nu
van de weg gedrukt door de hem passerende auto's. Twee elkaar tegemoetko
mende auto's kunnen elkaar niet passeren op deze weg, zodat steeds één
auto de berm in moet. Hierdoor wordt deze weg keer op keer stuk gereden,
hetgeen hoge onderhoudskosten met zich brengt.
Het lid MEIJERS zegt dat, wanneer voor verbetering van deze weg er
toch een plan moet komen,, hij graag zou zien dat er van de rijbaan ge
scheiden rijwielpaden werden aangebracht en dat deze verbetering van de
weg begon bij de pedagogische akademie "De Vossenberg". Dit is al meer
gesteld door zijn fractiegenoot van Hoof.
Het lid DU FONT licht toe dat bedoeld stuk van de Pagnevaartweg ook
in dit reconstructieplan is opgenomen. Hij zegt niet te weten of dit plan
in gescheiden rijwielpaden voorziet. Dit staat niet geheel duidelijk
in het preadvies vermeld. Hij merkt nogmaals op dat de voorgestelde
reconstructie nodig is in verband met de verkeersveiligheid ter plaatse.
Het lid VAN HOOP merkt op dat de in het preadvies genoemde wegen
prachtige landelijke wegen zijn met veel bomen en groen. Wanneer deze we
gen worden verbreed dan moeten de langs deze wegen staande bomen verdwij
nen, hetgeen hij zonde zou vinden. Het recreatiegebied Pagnevaart en bos
bad Hoeven zijn toch via andere wegen voor automobilisten goed te berei
ken. Hij zou deze landelijke wegen voor de fietsers en voetgangers willen
behouden.
Het lid RUBBENS zegt al eerder te hebben aangedrongen en gemotiveerd
de buitenwegen te verbreden. Hoe de buitenwegen nu zijn is met het tegen
woordige verkeer onverantwoord. Bij het passeren van auto's xrordt een
wielrijder de kant ingedrukt.
De VOORZITTER merkt op dat men vermoedelijk ook de Bornhemweg zal
moeten reconstrueren. Er zal op korte termijn geen provinciale weg worden
aangelegd vanaf de Bosschendijk naar de nieuwe brug over de Mark. Wanneer
deze brug over de Mark klaar is dan zal er een verbindingsweg moeten zijn.
In dit geval zal de Bornhemweg als zodanig moeten fungeren en derhalve? vaheterd
moeten worden. Ook hier wil men het huidige karakter van de weg bewaren.
Het lid DU PONT zegt dat in de vergadering van de commissie voor
openbare werken door het lid van Rooijen is gevraagd bij de reconstructie
van de Nattestraat een landschapsdeskundige in te schakelen. Deze kwestie
wordt alsnog bekeken.
Het lid MEIJERS kan de destijds door het lid Rubbens aangevoerde ar
gumenten met betrekking tot de verbetering van de buitenwegen begrijpen.
Het wegdek van de Nattestraat als zodanig is niet slecht. Wanneer dit weg
dek wordt verbeterd is hij bang dat deze weg een racebaan wordt.
Het lid KEIJ merkt op dat het wegdek van de Pagnevaartweg 6 meter
breed is. Bij de pedagogische akedemie "De Vossenberg" wordt dit wegdek