- 7 -
van de gemeente zou hij deze extra subsidie niet zo maar willen toekennen.
Zijn fractiegenoot van Hoof zal op het financiële gedeelte verder ingaan.
Het lid VAN HOOF zegt bij de ter inzage gelegde stukken een begro
ting van de school, gedateerd 5-11-72, te hebben aangetroffen. Bij de be
handeling van de gemeentebegroting heeft men hierover geen mededelingen
gedaan, terwijl men wist dat de nu voorgestelde subsidieverhoging aan de
orde gesteld zou worden. Over de gemeentebegroting is uitvoerig gedis
cussieerd, doch door de voorzitter werd over deze kwestie niets gezegd.
Hij vindt dit een kwalijke zaak. De stukken van bedoelde school zijn door
hem bekeken. De ontvangen lesgelden over 1972 en 1973 en de salarissen
over 1972 en 1973 heeft hij naast elkaar gezet. De uitkomst gaf ongeveer
29.000,meer aan, of te wel 90meer dan in 1972. Volgens hem klopt
er iets niet. De stijging van de lesgelden komt neer op 50/6, de stijging
van de salarissen op 90yt>. Dit is voor hem een vraagteken. Hij vraagt zich
af hoe men dit alles denkt waar te maken, gezien de financiële positie
van de gemeente. Als gemeente moet men nog een heel jaar verder. Door toe
kenning van het voorgestelde subsidie gaat de post "Onvoorziene uitgaven"
geheel verloren. Het werk van het bestuur van de school werd door het
lid Kessel geprezen. Persoonlijk kan hij evenwel met voorliggend voorstel
niet akkoord gaan. Wat de verhoging van het subsidie voor 1972 betreft
zou hij willen voorstellen uit de raad een commissie te benoemen, die deze
hele kwestie eens moet bekijken. Het gaat hier om ruim 49.000,gemeen
schapsgelden, die gefinancieerd moeten worden. Hij zou een bepaald grens
bedrag bij deze toekenning van subsidie willen stellen. Een bedrag hiervoor
kan hij nog niet noemen. Met het voorliggend preadvies kan hij niet akkoord
gaan.
De VOORZITTER zegt dat wordt voorgesteld in het besluit op te nemen
dat de financiële administratie van de stichting dient te worden onder
worpen aan een periodieke accountantscontrole door het Centraal Bureau
voor Verificatie en Financiële Adviezen der Vereniging van Nederlandse
Gemeenten en aan het bestuur van de stichting een door het college van
burgemeester en wethouders aan te wijzen persoon als lid wordt toegevoegd.
Van de zijde van het schoolbestuur is wat deze punten betreft geen enkel
bezwaar gemaakt. Wethouder Brouwers heeft als aangewezen persoon door
burgemeester en wethouders als lid zitting in het bestuur van bedoelde
stichting. Met deze twee toegevoegde voorwaarden heeft men waarborgen ge
noeg wat er door bedoeld schoolbestuur wordt gedaan. Het onderwijs in Ne
derland wordt voor 100$® gesubsidiëerd. Er zijn nog onderdelen op onder
wijsgebied, die niet van rijkswege worden gesubsidiëerd. Dit is ook het
geval met dit soort onderwijs. Alleen de provincie geeft een klein beetje
subsidie. Subsidiëring van dit onderwijs komt voor het grootste deel op de
kap van de gemeente neer. Men zit nu met een affaire, die al heel lang
zo ligt. Al..;vaak is van diverse kanten aangedrongen dat dit onderwijs ook
een zaak van de overheid wordt. Uit het gestelde in het preadvies heeft
men kunnen lezen dat de gemeente, wat het verlenen van subsidie aan deze
school betreft, tot het uiterste gaat. Op de post "Onvoorziene uitgaven"
blijft hierdoor nog 83,20 over. Men kan zich nu de vraag stellen:
"Moeten we tot het uiterste gaan?" Voor het jaar 1972 kan men er eigenlijk
niet onderuit. Het gemeentebestuur heeft toen zelf eigenlijk een beetje
aanleiding gegeven bij de subsidieverlening fifty-fifty te doen. Toen
was men :niet in staat de consequenties te onderkennen. Hij zou willen