- 6 - naar oplossingen en ideeën te zoeken en te helpen bij de realisering hiervan. Aangaande de veranderingen in de berekening van de kostprijs van het instructiezwembad kunnen wij akkoord gaan. Wat betreft het subsidie beleid kunnen wij uw opmerking delen, namelijk dat het verre van eenvou dig is de huidige subsidie-verleningen aan een nader onderzoek te onder werpen. Toch zouden wij u villen voorstellen deze "niet eenvoudige" zaak in de nabije toekomst op de helling te zetten. Wij dachten te mogen stel len dat de huidige regelingen, zowel voor niet-plaatselijke als plaatse lijke verenigingen en instellingen,aan duidelijke herziening toe is. Daar bij zouden factoren als omvang, prestatie, sociale en of maatschappelijke bewogenheid, culturele waarden, opvoedings- en sportieve elementen wel degelijk van doorslaggevende betekenis kunnen zijn. Wij hopen dat uw Col lege binnen afzienbare tijd dit probleem aan de orde wilt stellen. Met het antwoord van uw College aangaande de bestemmingsreserve kunnen wij akkoord gaan. Het door u voorgestelde investeringsprogram voor 1974 heeft onze instemming en wij hopen dat de realisering hiervan zal kunnen ge schieden binnen het raam der geraamde kosten. Wij hebben er behoefte aan onze waardering uit te spreken voor de wijze waa.rop ook dit jaar weer de begroting en vooral de Nota van Aanbieding tot stand gekomen zijn en de presentatie hiervan. Ook de nieuwe manier van onderzoek der begroting als mede de beantwoording in eerste instantie door uw College hebben een zeer positief karakter gehad. Gezien de duidelijke woonfunctie van onze gemeen te zouden wij voor 1974 vooral centraal willen stellen het leef- en woon klimaat in Oudenbosch tot een zo hoog mogelijke graad op te voeren. Wij hopen het komende jaar samen met uw College te kunnen meewerken aan de belangen van de gehele Oudenbossche gemeenschap in al zijn geledingen, op dat 1974 voor Oudenbosch, in weerwil van wat sombere vooruitzichten, een in alle opzichten voorspoedig jaar zal mogen zijn." Het lid RUBBENS zegt zich te kunnen verenigen met de beide versla gen van het onderzoek van de gemeentebegroting en begrotingen van de bedrijven 1974. Ook met de inhoud van het investeringsprogram 1974 tot en met 1978 kan hij instemmen. Wat de heffing der personele belasting betreft merkt hij op,dat de opcentenheffing voor de gemeente Oudenbosch des tijds gebracht is op 400. De heffingsgrondslag is de laatste 10 of 12 jaren niet aangepast. Hij zou derhalve deze heffingsgrondslag van de personele belastingheffing aan willen passen en mitsdien verhogen. Het lid DE VETH houdt de volgende beschouwing: "Geachte voorzitter, Wat mij treft in de nota van aanbieding is het volgende: Blijkens de jaarrekeningen 1971 en 1972 van de Stichting de Zellebergen bedragen de voordelige sladi respectievelijke voor 1971 (4 maanden) 81.655,en voor 1972 262.154,totaal dus een voordelige saldi- reserve van 543-810,Op grond van het totale bedrag van de post verzorgingsgelden is het aandeel voor de gemeente Oudenbosch plus minus 457°. Met andere woorden: de Zellebergen heeft de gemeente Oudenbosch 155.000,teveel laten betalen. Daar komt nog bij de de Zellebergen per 1 januari 1974 de pensionprijs gaat verhogen met maar liefst 9,89$. Op verschillend niveau gevoerde besprekingen hebben tot op heden nog niet kunnen leiden tot restitutie aan de gemeente Oudenbosch van het hiervoor omschreven aandeel. Dit bevreemdt mij zeer erg, voornamelijk omdat uzelf voorzitter bent van het bestuur van de Zellebergen, waarin

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1973 | | pagina 131