- 9 -
Burgemeester en wethouders waren van mening dat elke gemeente een zelf
de tarief voor transportkosten zou moeten betalen. Genoemd college zou
uiteindelijk willen komen tot één tarief voor reinigingsrechten in al
le regio-gemeenten. Om het gehele vervoer- en ophaalapparaat onder de
gemeenschappelijke regeling te brengen is in deze voorgestelde regeling
nog niet voorzien. Deze mogelijkheid is opengelaten en moet later wor
den bekeken. Aan deze gemeenschappelijke regeling zitten ook rechts
positionele factoren vast. Het lid van Rooijen heeft al tijdens de ver
gadering van de commissie openbare werken een pleidooi gehouden om tot
een andere methode van vuilstorting te komen. Ook is het plan van de
Nederlandsche Heidemaatschappij genoemd. Hierbij doelde het lid van
Rooijen op de mogelijkheid dat in toekomstige bestemmingsplannen het
vuilnis wordt gestort op die plaatsen, waar de geplande groenstroken
zullen worden aangebracht. Dit gestorte vuilnis wordt afgedekt en later
beplant. Bij kleine bestemmingsplannen, zoals die voor onze gemeente
gelden, is deze wijze van het zich ontdoen van vuilnis moeilijk of niet
te realiseren. De manier waarop de gemeente Oudenbosch zich nu van vuil
nis ontdoet en die, welke wordt voorgesteld, zijn niet te vergelijken.
Er is gesteld dat in het aan te bieden vuilnis veel stoffen voorkomen,
die zich niet laten verbranden. Het gaat er om dat het gewicht van het
vuilnis wordt teruggebracht. De cijfers spreken in deze een duidelijke
taal.
De VOORZITTER zegt dat men met het probleem van dekking der kosten,
voortvloeiende uit de voorgestelde regeling, zit. Bij het aangaan van
de gemeenschappelijke regeling voor de vuilverwerking in de regio
Roosendaal zou men, globaal berekend, 10,per inwoner duurder uit
komen. Dit bedrag is niet exact, want de industrieën zullen bij deze
regeling meer gaan betalen. Men kan natuurlijk stellen dat 10,per
inwoner meer betalen niet veel en onoverkomelijk is, doch hij geeft toe
dat elke 10,meer betalen voor bepaalde voorzieningen toch weer wel
veel is voor de meeste mensen. Hij zou ook tot uniforme tarieven voor
alle gemeenten in de regio Roosendaal willen komen. Wat de opmerking van
het lid Meijers betreft aangaande het gestelde: "Van de overheid wordt
verwacht dat deze het goede voorbeeld geeft" deelt hij mede dat de vuil-
nisafvoer en -verwerking altijd een taak van de gemeenten is geweest.
Voor een oplossing van het vuilverwerkingsvraagstuk moet men dus niet
wachten op inmenging van de rijksoverheid. De huisvuilverwerking is
primair een taak van de gemeenten. Aangaande de opmerking van het lid
van Rooijen dat de onverbrandbare materialen enorm toenemen merkt hij
op dat er ook voorwerpen zijn, die wederom terug in circulatie worden
genomen. Het zou dus kunnen dat bepaalde materialen, zoals papier, glas,
metalen en dergelijke, uit het aangeboden vuilnis worden gelicht en
weer terug in de circulatie gebracht worden.
Het lid MEIJERS merkt op dat net is gezegd dat de lasten bij het
aangaan van deze gemeenschappelijke regeling ongeveer 10,per in
woner meer zullen gaan bedragen. Op andere dingen gaat ook bijvoorbeeld
een last van enkele tientjes meer drukken. Alles bij elkaar wordt dit
toch weer heel wat meer geld, dat door de inwoners opgebracht moet wor
den. Steeds is gepoogd het op illegale wijze van storten van vuilnis de
nek om te draaien. Wanneer de plastic huisvuilzakken 1,10 per stuk
gaan kosten, dan zullen weinig mensen deze zakken nog kopen. Het ille-