- 9 - Burgemeester en wethouders waren van mening dat elke gemeente een zelf de tarief voor transportkosten zou moeten betalen. Genoemd college zou uiteindelijk willen komen tot één tarief voor reinigingsrechten in al le regio-gemeenten. Om het gehele vervoer- en ophaalapparaat onder de gemeenschappelijke regeling te brengen is in deze voorgestelde regeling nog niet voorzien. Deze mogelijkheid is opengelaten en moet later wor den bekeken. Aan deze gemeenschappelijke regeling zitten ook rechts positionele factoren vast. Het lid van Rooijen heeft al tijdens de ver gadering van de commissie openbare werken een pleidooi gehouden om tot een andere methode van vuilstorting te komen. Ook is het plan van de Nederlandsche Heidemaatschappij genoemd. Hierbij doelde het lid van Rooijen op de mogelijkheid dat in toekomstige bestemmingsplannen het vuilnis wordt gestort op die plaatsen, waar de geplande groenstroken zullen worden aangebracht. Dit gestorte vuilnis wordt afgedekt en later beplant. Bij kleine bestemmingsplannen, zoals die voor onze gemeente gelden, is deze wijze van het zich ontdoen van vuilnis moeilijk of niet te realiseren. De manier waarop de gemeente Oudenbosch zich nu van vuil nis ontdoet en die, welke wordt voorgesteld, zijn niet te vergelijken. Er is gesteld dat in het aan te bieden vuilnis veel stoffen voorkomen, die zich niet laten verbranden. Het gaat er om dat het gewicht van het vuilnis wordt teruggebracht. De cijfers spreken in deze een duidelijke taal. De VOORZITTER zegt dat men met het probleem van dekking der kosten, voortvloeiende uit de voorgestelde regeling, zit. Bij het aangaan van de gemeenschappelijke regeling voor de vuilverwerking in de regio Roosendaal zou men, globaal berekend, 10,per inwoner duurder uit komen. Dit bedrag is niet exact, want de industrieën zullen bij deze regeling meer gaan betalen. Men kan natuurlijk stellen dat 10,per inwoner meer betalen niet veel en onoverkomelijk is, doch hij geeft toe dat elke 10,meer betalen voor bepaalde voorzieningen toch weer wel veel is voor de meeste mensen. Hij zou ook tot uniforme tarieven voor alle gemeenten in de regio Roosendaal willen komen. Wat de opmerking van het lid Meijers betreft aangaande het gestelde: "Van de overheid wordt verwacht dat deze het goede voorbeeld geeft" deelt hij mede dat de vuil- nisafvoer en -verwerking altijd een taak van de gemeenten is geweest. Voor een oplossing van het vuilverwerkingsvraagstuk moet men dus niet wachten op inmenging van de rijksoverheid. De huisvuilverwerking is primair een taak van de gemeenten. Aangaande de opmerking van het lid van Rooijen dat de onverbrandbare materialen enorm toenemen merkt hij op dat er ook voorwerpen zijn, die wederom terug in circulatie worden genomen. Het zou dus kunnen dat bepaalde materialen, zoals papier, glas, metalen en dergelijke, uit het aangeboden vuilnis worden gelicht en weer terug in de circulatie gebracht worden. Het lid MEIJERS merkt op dat net is gezegd dat de lasten bij het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling ongeveer 10,per in woner meer zullen gaan bedragen. Op andere dingen gaat ook bijvoorbeeld een last van enkele tientjes meer drukken. Alles bij elkaar wordt dit toch weer heel wat meer geld, dat door de inwoners opgebracht moet wor den. Steeds is gepoogd het op illegale wijze van storten van vuilnis de nek om te draaien. Wanneer de plastic huisvuilzakken 1,10 per stuk gaan kosten, dan zullen weinig mensen deze zakken nog kopen. Het ille-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1972 | | pagina 88