- 7-
kwestie, tijdens de vorige vergadering, heeft hij begrepen dat de ge
meente wettelijk verplicht is een woonwagenkamp op te richten. Hij in
formeert of daar niet is onderuit te komen.
De VOORZITTER antwoordt dat de Woonwagenwet voorschrijft dat er
in de gemeente een woonwagenkamp moet zijn. Hier zou men onderuit kunnen
door aan te sluiten bij een regionaal woonwagenkamp. Een dergelijk kamp
moet evenwel aan de in de wet gestelde eisen voldoen.
Het regionaal woonwagenkamp in Roosendaal voldoet niet aan deze
eisen. Het plan was om in Roosendaal een kamp op te richten, staanplaats
biedende aan 70 woonwagens. De gemeente Roosendaal heeft gezegd dat dit
niet kon, omdat een dergelijk kamp voor de regio te klein bleek te zijn.
Er zou toen een tweede regionaal kamp in Bergen op Zoom komen, eveneens
staanplaats biedende aqn 70 woonwagens. Aan dit kamp is ook nog niets gedaan.
De gemeente Oudenbosch heeft, wat deze kwestie betreft, dus momenteel
geen been om op te staan. Ook brengen dergelijke grote woonwagenkampen
nadelen met zich. In eerste instantie was men de mening toegedaan twee
regionale kampen op te richten met een gezamenlijk aantal staanplaatsen
van 140 woonwagens. Nu zit echter de gedachte voor deze regionale kampen
terug te brengen tot een aantal van 2 maal 50 of 2 maal 40 staanplaatsen.
Men weet nog niet zeker of dit doorgang zal vinden. Gaat dit wel door
dan zou men een 40 50 staanplaatsen tekort komen. Daarom is de gedachte
geopperd de ontbrekende staanplaatsen in andere gemeenten tot stand te
brengen, bestaande uit een aantal van 4 of 5 staanplaatsen in bijvoor
beeld een 8-tal gemeenten, waaronder ook de gemeente Oudenbosch zou kun
nen zijn. Er is dan een reële kans dat deze kwestie dan onder de gemeen
schappelijke regeling kan worden gebracht.
Het lid BRAAT vindt het een enorme giller, wanneer men gaat zeggen
dat 2 maal 70 staanplaatsen niet kan, maar 2 maal 50 staanplaatsen wel.
Wanneer woonwagenbewoners niet met 70 woonwagens op een kamp bij elkaar
willen staan dan willen deze mensen, volgens hem, ook niet met 50 wagens
bij elkaar op een kamp staan. Over de oprichting van regionale woon
wagenkampen is destijds nogal wat gesproken. Deze kampen zouden toen de
oplossing bieden voor het woonwagenprobleem. De grote gemeenten zijn toen,
volgens hem, eens na geen denken en zullen gedacht hebben: op deze manier
halen wij de hele woonwagentoestand binnen onze grenzen. Een staanplaats
voor 70 woonwagens gaat niet, een kamp voor 50 woonwagens wel. Men kan
dan beter van het oprichten van regionale woonwagenkampen afstappen.
De VOORZITTER antwoordt dat uitdrukkelijk gezegd is dat op de re
gionale kampen plaats zou moeten zijn voor 40 50 woonwagens. Op grotere
woonwagenkampen kan aan de kinderen bijvoorbeeld onderwijs worden gege
ven. Woonwagenbewoners met kinderen zullen op deze grotere kampen staan
plaats innemen terwille van het te geven onderwijs. De gemeente Oudenbosch
heeft aan de oprichting van een woonwagenkamp tot op heden nog niets ge
daan.
Het lid BRAAT merkt op dat de eventuele oprichting van een staan
plaats voor 4 woonwagens de gemeente een bedrag van ruim 61.000,
gaat kosten. De gemeente Oudenbosch komt voor subsidie in de kosten van
deze op te richten staanplaats in aanmerking wanneer eerst twee regio
nale kampen van elk 50 staanplaatsen en 8 kampen van 4 of 5 staanplaat
sen zijn gerealiseerd. Aan de oprichting van de regionale woonwagenkam
pen is nog niets gedaan. Het in deze gemeente op te richten kamp gaat