- 7- kwestie, tijdens de vorige vergadering, heeft hij begrepen dat de ge meente wettelijk verplicht is een woonwagenkamp op te richten. Hij in formeert of daar niet is onderuit te komen. De VOORZITTER antwoordt dat de Woonwagenwet voorschrijft dat er in de gemeente een woonwagenkamp moet zijn. Hier zou men onderuit kunnen door aan te sluiten bij een regionaal woonwagenkamp. Een dergelijk kamp moet evenwel aan de in de wet gestelde eisen voldoen. Het regionaal woonwagenkamp in Roosendaal voldoet niet aan deze eisen. Het plan was om in Roosendaal een kamp op te richten, staanplaats biedende aan 70 woonwagens. De gemeente Roosendaal heeft gezegd dat dit niet kon, omdat een dergelijk kamp voor de regio te klein bleek te zijn. Er zou toen een tweede regionaal kamp in Bergen op Zoom komen, eveneens staanplaats biedende aqn 70 woonwagens. Aan dit kamp is ook nog niets gedaan. De gemeente Oudenbosch heeft, wat deze kwestie betreft, dus momenteel geen been om op te staan. Ook brengen dergelijke grote woonwagenkampen nadelen met zich. In eerste instantie was men de mening toegedaan twee regionale kampen op te richten met een gezamenlijk aantal staanplaatsen van 140 woonwagens. Nu zit echter de gedachte voor deze regionale kampen terug te brengen tot een aantal van 2 maal 50 of 2 maal 40 staanplaatsen. Men weet nog niet zeker of dit doorgang zal vinden. Gaat dit wel door dan zou men een 40 50 staanplaatsen tekort komen. Daarom is de gedachte geopperd de ontbrekende staanplaatsen in andere gemeenten tot stand te brengen, bestaande uit een aantal van 4 of 5 staanplaatsen in bijvoor beeld een 8-tal gemeenten, waaronder ook de gemeente Oudenbosch zou kun nen zijn. Er is dan een reële kans dat deze kwestie dan onder de gemeen schappelijke regeling kan worden gebracht. Het lid BRAAT vindt het een enorme giller, wanneer men gaat zeggen dat 2 maal 70 staanplaatsen niet kan, maar 2 maal 50 staanplaatsen wel. Wanneer woonwagenbewoners niet met 70 woonwagens op een kamp bij elkaar willen staan dan willen deze mensen, volgens hem, ook niet met 50 wagens bij elkaar op een kamp staan. Over de oprichting van regionale woon wagenkampen is destijds nogal wat gesproken. Deze kampen zouden toen de oplossing bieden voor het woonwagenprobleem. De grote gemeenten zijn toen, volgens hem, eens na geen denken en zullen gedacht hebben: op deze manier halen wij de hele woonwagentoestand binnen onze grenzen. Een staanplaats voor 70 woonwagens gaat niet, een kamp voor 50 woonwagens wel. Men kan dan beter van het oprichten van regionale woonwagenkampen afstappen. De VOORZITTER antwoordt dat uitdrukkelijk gezegd is dat op de re gionale kampen plaats zou moeten zijn voor 40 50 woonwagens. Op grotere woonwagenkampen kan aan de kinderen bijvoorbeeld onderwijs worden gege ven. Woonwagenbewoners met kinderen zullen op deze grotere kampen staan plaats innemen terwille van het te geven onderwijs. De gemeente Oudenbosch heeft aan de oprichting van een woonwagenkamp tot op heden nog niets ge daan. Het lid BRAAT merkt op dat de eventuele oprichting van een staan plaats voor 4 woonwagens de gemeente een bedrag van ruim 61.000, gaat kosten. De gemeente Oudenbosch komt voor subsidie in de kosten van deze op te richten staanplaats in aanmerking wanneer eerst twee regio nale kampen van elk 50 staanplaatsen en 8 kampen van 4 of 5 staanplaat sen zijn gerealiseerd. Aan de oprichting van de regionale woonwagenkam pen is nog niets gedaan. Het in deze gemeente op te richten kamp gaat

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1972 | | pagina 7