- 15 -
Deze kwestie ligt volgens hem anders en is niet los te denken van de intensi
vering en rationalisering van de diensten, die dit werk doen. Bij bestratings
werkzaamheden ligt dit evenzo.
Met intensivering bedoelen we: vakmanschap. Dit kan kostenbesparend werken.
Prettige werkomstandigheden, andere technieken. Niet bedoeld is bezuinigingen
door minder werk te plegen.
Wij zien het werk in W.S.W.-verband zeer zeker niet als niet-volwaardig, maar
als een sociaal en fijn ding in onze maatschappij. Deze W.S.W. wordt naar zijn
mening nog wat te vaag genoemd.
Het lid van den Bosch zegt, dat nu blijkt, dat de tijd voor het onderzoek op
11-12—72 tekort geweest is, het bij een ruimere onderzoekperiode voor het col
lege van burgemeester en wethouders ook gemakkelijker geweest zou zijn.
Het lid Keij zegt het hiermee eens te zijn. Door op één avond alles te moeten
overzien zien we door de bomen het bos niet meer. Een middag of eventueel een
avond erbij komt hem wenselijker voor.
Het is in één avond niet te verwerken. Voor van Hoof is het dagelijks werk.
De assisterend ambtenaar heeft een goed inzicht gegeven in het geheel, doch het
zijn te veel cijfers.
Hij pleit nog voor A.O.W.-ers, die geen inkomstenbelasting betalen. Deze zouden
voor bepaalde belastingen vrijstelling moeten kunnen krijgen. Van geval tot ge
val zou dit bezien moeten kunnen worden. Voor deze mensen betekent het een ver
lichting. Er moet echter niet politiek geleuterd worden.
De voorzitter zegt in 2e instantie te proberen zo kort mogelijk te antwoorden.
De verwachting is dat bij 100 inwoners meer een hogere opbrengst van
15.000,te ramen is.
Het is helemaal niet zo dat Oudenbosch eruit springt met de belastingverho
gingen. In andere gemeenten is het evenzo aan de orde van de dag. De achter
grond moet steeds zijn een sluitende begroting, anders behoeft men van de ge
deputeerde staten geen goedkeuring te verwachten. Stellen we het geheel voor
als een ijsberg: Alles wat op financieel gebied in de raad komt is het zicht
bare topje, Sö/o, misschien wel 95$, zit onder water en dat zijn de zaken, die
zonder meer al vastliggen.
Het is toch belangrijk om in de herinnering te brengen dat we al een bepaalde
differentiatie hebben bij de belastingheffing, waarvan met name de lagere in
komensgroepen profiteren. Denk maar aan de hoge opcenten personele belasting.
Voor het rioolrecht is de minimum-norm 132,voor ons. Nu wordt er slechts
86,gevraagd.
Aan het topje van de ijsberg kunnen we zelf alles doen. Alles onder water gaat
gewoon door.
De voorzitter zegt het werk van de afdelingen bepaald niet te geringschatten.
In eerste instantie vragen we begrip van u. Bepaalde vragen komen op ons af
als vertrouwt u ons niet. Het mag zaker geen nietes-welles-spel worden.
We hebben in de begroting een pakket aan voorzieningen waar we u tegen kunnen
zeggen.
Met alle begrip voor de afdelingen en het daarin gepleegde onderzoek kan ge
steld worden, dat het niet om onbelangrijke zaken gaat, doch in het gehele
beeld van de begroting betreft het procentuele aangelegenheden. Uit de afde
lingen zijn geen essentiële zaken naar voren gekomen, die het algemeen beeld
van de begroting beïnvloeden.
U bent op de kwade weg als u uit een begroting van 5.000.000,met sug
gesties komt van betrekkelijk geringe aard en daarvan uw eventuele goed
keuring laat afhangen.
De griffie heeft ons al eerder kwalijk genomen dat wij niet meer vragen
dan nodig is. We durven niet rigoureuste zijn. De commissaris van de koningin
liet dit duidelijk blijken in zijn toespraak bij de opening van dit gemeente
huis. Vorig jaar hebben we besloten tot het nemen van maatregelen.