- 8 - Zijn volgende opmerking, zegt hij, moet minder prettig klinken. Hij vindt de antwoorden van burgemeester en wethouders erg summier. Geen concrete sugges ties omtrent inkomstenverhogingen of lastenverlaging. Hij vindt dit jammer en betreurt het dat alles naar de toekomst verschoven wordt. Vooral, daar er nu al belastingvoorstellen op tafel liggen. Bij eventuele goedkeuring zal hij zich echter hierdoor wel laten leiden. We kunnen, zegt hij, pas definitief het ja-woord geven, wanneer de gevolgen van de suggesties van de afdeling bekend zijn. Als vertegenwoordiger van de werknemersfractie wenst hij te stellen, dat waar allerwegen gesproken wordt over loonmatiging en het in de hand houden van de lasten, de overheid daar zeker niet aan voorbij mag gaan. Begin dit jaar heb ben we al belastingverhogingen vastgesteld. Nu weer. Het is op deze manier al lemaal dubbel-op. Jawel, de begroting is sluitend. Ergens is hij het er wel mee eens, doch op deze wijze werken we mee aan een inflataire ontwikkeling van het totale financiële beleid. Belastingmaatregelen mogen naar zijn mening niet het sluitstuk van de begro ting zijn. Het college van burgemeester en wethouders moet nagaan of concrete bezuinigingen in de begroting mogelijk zijn. Hij sluit zich aan bij de sug gesties van zijn fractiegenoot Meijers. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan het lid Lips. Het lid Lips; Als de belastingverhogingen toch doorgaan en we geen andere posten tot bezuiniging of wat danook kunnen vinden, heb ik ook nog een suggestie. Misschien bent u bekend met het schrijven van een bepaalde arts. Misschien heeft men feeling voor zijn gedachten. Ik sta er lijnrecht tegenover. Ik wil zolang mogelijk leven in deze maatschappij. Misschien denken vele minder- draagkrachtigen, waaronder zeker te rekenen zijn de invaliden, bejaarden, weduwen en wezen daar net zo over. Zoals bekend zullen de A.O.W.— en A.W.W. uitkeringen, ingaande 1 januari a.s., met 1 <2/o worden verhoogd. Prachtig zal menigeen zeggen, maar men moet daarbij niet vergeten dat in die tijd de prijzen zijn gestegen met 7,8^. Reële inkomstenstijging dus 2,2F/c ofwel 184,— per jaar. Indien wij als gemeenteraad daar nog eens 26,afhalen wegens verhoging van rioolretributie, dan blijft er nog 158,over. Met deze overblijvende 158,zullen gedekt moeten worden de verhoogde premie ziekenfondsverzeke ring bejaarden en de doorgaande prijsstijgingen. En dat de laatstgenoemde niet mis zijn blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Kampioen Prijsverhoger (zie december-nummer van Shaw en Lep pink's prijslijst) gaat stevig door met de prijsverhoging en nog wel in de levensmiddelensector. De verhogingen variëren van 1 tot 1Q&. Volgens mij, mijnheer de voorzitter, zullen alle kostenstijgingen niet betaald kunnen wor den uit de resterende 158,Daarom verzoek ik, namens onze fractie, de hiervoor genoemde personen (dus die Tallen onder de A.O.W. en A.W.W.) vrij te stellen van de verhoging rioolretributie als kerstgeschenk en te laten zoals het was, dus 60, Misschien is er een 65+ kaart te verstrekken en ook voor andere categorieën is hier wel iets op te vinden. De voorzitter dankt het lid Lips en geeft het lid Rubbens in tweede instantie het woord. Het lid Rubbens zegt er voorstander van te zijn van het standpunt, dat waar kosten gemaakt worden, dat daar ook betaald wordt. Er is toch altijd nog de hulpverlening ingevolge de Algemene Bijstandswet indien dit betalen op moeilijkheden mocht stuiten. Er wordt door het rijk toch 9Cfó van vergoed. De voorzitter zegt de wethouders op bepaalde zaken nader te laten ingaan, doch zou graag als eerste met de beantwoording een aanvang nemen, omdat meer dere sprekers gelijksoortige vragen hebben gesteld. Om tot een sluitende be groting te komen hebben we u belastingvoorstellen gedaan en bepaalde be zuinigingen gepland.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1972 | | pagina 136