- 5 - stelling van een commissie van onderafDe raad vertegenwoordigt de mensen, die dit college gekozen hebben en de commissie voor openbare werken is toch weer een commissie uit dit bestuurscollege» Door het in stellen van nog een commissie zou men een zeker soort dubbele werkzaam heden krijgen. De inspraak door de burgerij mondt, volgens hem, uit in oncontructieve uitlatingen. Ook hier dient men zijn gedachten eens ovér te laten gaan. Hij denkt dat er anders zogenaamde wilde forums in het leven worden geroepen, waar niets opbouwends van uit gaat. Hij noemt hier als voorbeeld een geval waar door iemand wordt gevraagd aan dacht te besteden aan de veiligheid op straat, terwijl door dezelfde persoon verzocht werd zijn auto zo dicht mogelijk bij zijn woning te mogen plaatsen. De VOORZITTER antwoordt dat men een goed onderscheid moet zien tus sen inspraak en beslissing. Het belangrijkste college van inspraa.k is in deze tegelijkertijd de raad. Hij is van mening dat, met betrekking tot de opmerking van het lid Meijers, het toch goed zou zijn om te trachten in de januarivergadering met een concreet voorstel dienaangaande te ko men, waarin rekening wordt gehouden met de gedane suggesties. Het lid VAN HOOF merkt op dat voor het te ontwerpen stedebouwkundig komPlan voor de jaren 1972 en 1973 een crediet van 70.000,— moet worden gevoteerd. Dit is het begin van te veteren credieten. Door het E.T.I. is een globale raming van kosten gegeven. Ook in de informele vergadering is gevraagd waarom geen vast bedrag van kosten werd opge- geven» Hij zou burgemeester en wethouders toch in overweging willen^ geven een modus te vinden om tot een vast bedrag van de eventuele hier aan verbonden kosten te komen. Nu wordt een bedrag van 190.000, opgegeven, wat echter geen enkel houvast biedt. Daarom had hij liever gezien dat een vast bedrag van kosten genoemd werd. De VOORZITTER antwoordt dat de mensen die de hieraan verbonden werkzaamheden moeten verrichten, stellen dat dit geen aangenomen werk is. Hij is van mening dat het stedebouwkundig bureau en het E.T.I. dit stel den en een hogere raming van kosten hebben opgegeven, door het zekere voor het onzekere te nemen. Het lid VAN HOOF is van mening dat, wanneer een concreet bedrag be kend is, men dan weet waar men aan toe is. Nu wordt er een bedrag van 190.000,opgegeven, maar men weet in de verste verte niet op welk bedrag men uiteindelijk uitkomt. De VOORZITTER antwoordt dat er van uit gegaan is dat men binnen het raam van het gestelde bedrag blijft, zodat men later niet voor ver rassingen komt te staan. Het lid VAN HOOF merkt op dat tijdens de informele vergadering ook aan de orde is geweest het nemen van een voorbereidingsbesluit voor de kom van de gemeente. Hij informeert wanneer dit voorbereidingsbesluit De VOORZITTER antwoordt dat een bepaald voorbereidingsbesluit vaak te vroeg wordt genomen. Een genomen voorbereidingsbesluit mag maar één jaar voor de vaststelling van het bestemmingsplan worden fen™*n! doeld besluit kan evenwel nog met een jaar worden verleng liik besluit is ook in het belang van belanghebbenden. Wanneer bekend is dat over Sn jaar het zo ver is dat het bestemmingsplan kan worden vastgesteld dan kan een voorbereidingsbesluit voor dit plan worden ge nomen^ yAN HOOF zegt dat bij hem de bedoeling voorstaat mogelijke

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1972 | | pagina 112