- 10 - Het bedrag wordt minder door het feit dat geen gronden behoeven te xrorden aangekocht en de Nederlandse Spoorwegen nog bijdragen in de te maken kosten. Het lid Braat heeft gesproken over de ontsluiting van het plan West. In de vergadering van de commissie voor openbare werken is deze kwestie ook ter sprake gekomen. Boor aanleg van deze parallelweg komt er een volledige ont sluiting van plan West. Het lid BRAAT dacht dat in de vergadering van de commissie voor openbare werken enkel over de aanleg van de weg was gesproken, terwijl nu blijkt, dat ook nog andere factoren ter sprake zijn gekomen. Er is gesproken over een morele verplichting om mede te werken aan de opheffing van de spoorweg overgang aan de Lollestraat. Beze overweg zou afgesloten moeten worden. Hij heeft zelf gekeken naar het hele complex van factoren, die met deze opheffing verband houden. Het lid BEKKERS merkt op dat deze kwestie in de vergadering van de commissie voor openbare werken op al deze punten is bekeken. Hij stelt het op prijs dat nu ook tijdens de raadsvergadering deze zaak nog eens grondig wordt door gesproken. Het lid ACHTERBERG zou te zijner tijd toch gaarne vernemen wat de op lossingen zijn voor de kwesties, waarover nu gesproken is. Het lid BE VETH merkt op dat aanvankelijk werd gedacht aan het maken van een voetgangerstunnel ter plaatse. Be Nederlandse Spoorwegen zouden 1/3 deel van de aanlegkosten voor hun rekening nemen. Hij zou nu willen voorstellen deze voetgangerstunnel toch aan te brengen. Be VOORZITTER antwoordt dat de kosten van aanleg van bedoelde voetgangers tunnel destijds 400.000,bedroegen. Be Nederlandse Spoorwegen zouden toen 1/3 van deze kosten betalen. Be kosten van aanleg van bedoelde voetgangers tunnel zouden toch nog 300.000,voor de gemeente belopen. Vanwege deze hoge kosten heeft men van de aanleg van deze tunnel afgezien. Baarna is het plan ojitctaan om een parallelweg aan te leggen. Het lid BRAAT stelt voor dit voorstel aan te houden en eerst dit plan nog eens uitvoerig in studie te nemen. Be VOORZITTER zegt dit niet te willen doen. Be hoofdverbinding is door deskundigen bestudeerd. Be Nederlandse Spoorwegen wachten op aanvaarding van de overeenkomst. Be aanleg van het voet- en rijwielpad kan apart bekenen worden. Het rijwielpad behoeft ook niet te worden aangelegd. Bit kan alle maal nog bekeken 'worden. Het lid BRAAT merkt op dat men toch niet in tijdnood komt, wanneer dit voorstel nog even wordt aangehouden. Persoonlijk is hij er toch voor om deze zaak nog even te bekijken, alvorens een besluit te nemen. Be VOORZITTER zegt er geen bezwaar tegen te hebben om de aanleg van het voet- en rijwielpad eerst nog eens te bekijken. Blijkt, na studie, dat bij aanleg van dit voet- en rijwielpad inderdaad ter plaatse een chaos zal ont staan, dan kan de aanleg van bedoeld pad achterwegen worden gelaten. Het lid ACHTERBERG vindt het een bezwaar dat de kwestie van de Beukenlaan- Bosschendijk niet uitgekiend is. Het lid VAN OOSTERHOUT valt de voorgaande sprekers, wat dit betreft, direct bij. Hij stelt voor dat de kwestie Beukenlaan-Bosschendijk direct wordt bekeken en dat aan de aanleg van het voet- en rijwielpad ter plaatse een bescheiden karakter wordt gegeven. Be VOORZITTER concludeert dat de aanleg van de parallelweg dus akkoord is en de aanleg van het voet- en rijwielpad en dergelijke nog nader zal worden bekeken. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1970 | | pagina 41