- 12 -
De belangrijkste punten zijn door het lid Meijers aangehaald en we zijn het
met hem eens.
Het lid van Hoof blijft met zijn grief zitten van de korte tijd van bestude
ring van de begroting.De begroting is een niet erg klein stuk om door te nemen
In de vorige vergadering heb ik hierover al het een en ander opgemerkt. Wij
zouden het ook best anders willen. Deze grote brok werk geeft voor de afdeling
waar de begrotingen samengesteld en vervaardigd worden naast de normale werk
zaamheden een zware belasting. Daar komt nog bij dat dit moet geschieden in een
tijd die toch al erg veel werk geeft. Als college zijn we altijd al blij dat het
altijd weer lukt om redelijk op tijd klaar te zijn. We kunnen echter wel toezeg
gen te willen bezien of er in de toekomst mogelijk een langere periode van bestude
ring beschikbaar kan komen. Voor zover het de opmerking over de reinigingsdienst
betreft wil hij later het woord aan wethouder du Pont geven.
Ook ten aanzien van het bepalen van een bepaalde voorrang in werkzaamheden
van de begroting gemeentewerken geeft hij genoemde wethouder gelegenheid hierop
nader in te gaan.
De bemerkingen terzake van een efficiënter personeelsbeleid geven de voorzitter
aanleiding op te merken dat men als college van burgemeester en wethouders altijd
de indruk heeft dat het in Oudenbosch goed gaat en goed geregeld is. In verge
lijking met andere gemeenten hebben we zeker geen groter personeelsbestand. De
term: kind met het waterhoofd,vindt hij wel boud opgemerkt.
We zullen echter geen oude koeien uit de sloot halen. Het bekende rapport over
het efficiency-onderzoek is er en wordt ook gehanteerd. Onze bezettingen kloppen
hier aardig mee. Let wel: Ik ga u hier niet zeggen dat het volmaakt is. Maar ook
wij laten wel eens een steek vallen.
Ten aanzien van het ziekteverzuim. Hoe was dit in 1969 en hoe in vgrgelijking
met andere gemeenten Dit kunnen we navragen. De voorzitter zegt dit ook niet
na te kunnen gaan.
Voor zover het de uitvoering van werken aan meer gespecialiseerde bedrijven
betreft: meermalen worden er itferken uitbesteed, b.v. aan K.N.H.M. Dit uitbesteden
heeft ook weer voor en tegens. Indien werken qua omvang en deskundigheid niet
passen bij de eigen dienst worden anderen ingeschakeld. Denken we maar aan be
stekken van wegverbeteringen e.d. De voorzitter zegt blij te zijn dat ondanks de
kritische noten het lid van Hoof de begroting toch als een gedegen stuk werk be
schouwt. Hij zegt van nabij te weten dat hier altijd hard aan gewerkt wordt en vele
uurtjes en zweet kost, om het zomaar populair uit te drukken.
De heer Braat heeft via de gegeven antwoorden op enkele dingen ook reeds ant
woord gekregen zo meent de voorzitter.
Enige aantekeningen wil hij graag nog nader toelichten: de dekkingsmiddelen.
Aan de uitkering ingevolge de Financiële Verhoudingswet 1960 moet nodig iets
gedaan worden. Geen verantwoording voor de begroting.
Het vaststellen van de uitkeringen F.V. is meer rekening dan begroting. Het
lid Braat legt volgens hem het accent verkeerd. Financieel maken de uitkomsten
later niet zo erg veel meer uit in vergelijking met de eerder gemaakte bereke
ningen. Andere gemeenten zitten hier ook mee. We moeten niet de indruk wekken
dat het alleen in Oud-nbosch zo ligt. Het is toch logisch dat we voor nadere in
formatie dan contact met onze eigen Vereniging van Nederlandse Gemeenten opnemen.
Terzake van de eenmalige subsidies zij opgemerkt dat wethouder Brouwers het
standpunt van de commissie volledig heeft kunnen toelichten. Ook de opmerking
over de ingebouwde veiligheid hebben wij goed begrepen. .Uit een Opgesteld lijst
je van eenmalige subsidies over 1969 en 1970 blijkt dat in 1969 300,is uit
gegeven, doch dat 1970 er met 20.000,sterk uitspringt. U ziet dat een
dergelijke behoefte tevoren moeilijk te bepalen is. Hij somt hierna de lijst 1970
op.