- 13 -
Be voorzitter antwoordt dat hier een discussie wordt opgehaald,
die al eerder is gevoerd.Het is niet te doen om al deze soort dingen te
gaan differentiëren. Dit is een zaak van de rijksoverheid. Men heeft
moeten besluiten geen verschil te maken voor huishoudens. Om hiervoor verschil
te maken is niet te doen. Deze groep mensen kan eventueel een beroep doen
op de Algemene Bijstandswet.
Het lid Braat vindt het prachtig dat het lid Lips opkomt voor
een bepaalde groep mensen. De andere raadsleden denken ook zo over deze
kwestie. Aan het loonfront is momenteel een geweldige beweging waar te
nemen. Door de inflatie van 15 20$ wordt deze groep mensen de dupe van
dergelijke belastingverhogingen. Deze mensen komen hierdoor werkelijk in
de verdrukking te zitten. Hij is echter van mening dat men onmogelijk kan
gaan differentiëren. De gemeente Oudenbosch zit onder de door de minister
gestelde norm. De thans geldende norm bedraagt 107,per aansluiting
per jaar, indien de kosten van zuivering van afvalwater ten laste van
de gemeente komen. Zoals het voorstel nu ter tafel ligt is dit, volgens
hem, op de meest redelijke wijze opgezet.
Het lid Mei.iers merkt op dat de minister als norm heeft gesteld 107,
per aansluiting per jaar. Hij is van mening dat men toch eens naar dit bedrag
toe moet. Het voorgestelde systeem voor de zogenaamde grootafvoerders vindt
hij juist. Wat betreft de 60,voor gebouwde eigendommen, uitsluitend
dienende tot bewoning, merkt hij op dat getracht zou moeten worden een
systeem te krijgen, dat werkt als een soort vastrecht. Via de waterleiding
maatschappij zou men het waterverbruik te weten moeten zien te komen,
zodat dan wel het systeem van differentiatie toegepast zou kunnen
worden. Op deze manier zou dan wel een eerlijke verdeling zijn toe te
passen.
De voorzitter antwoordt dat dit systeem bij het verbruik van gas
en water wordt toegepast. Of er systemen zijn, waaronder men de huishoudelijke
verbruikers kan laten vallen, weet hij niet. Voor industrieën is dit, volgens
hem, wel toe te passen. Het is hem niet bekend of genoemd systeem ook voor
gezinzien zou zijn toe te passen. Men zou naar dergelijke systemen eens
kunnen informeren.
Het lid Mol merkt naar aanleiding van de redenering van het lid
Meijers op dat dan het slaan van eigen waterputten wordt bevorderd.
De voorzitter antwoordt dat onder deze regeling ook de afvoer van
regenwater valt.
Het lid Kei.i merkt op dat, wanneer voor deze minstdraagkrachtigen
deze rioolretributie niet meer te betalen is, zij dan toch een beroep
kunnen doen op een uitkering via de Algemene Bijstandswet. Men kan wel een
of ander ingewikkeld systeem in het leven roepen, doch, volgens hem, is het
eenvoudiger deze zaken via de Algemene Bijstandswet te laten lopen.
Het lid de Haas heeft een opmerking betreffende een tegeling via
het waterverbruik. Bij de waterleidingmaatschappij wordt het gebruik gesteld
op gemiddeld 70 m3 per gezin per jaar. Uitgaande van deze gegevens zou men
verder kunnen werken.
De voorzitter dacht dat het wel nuttig was om eens,'naar dergelijke
systemen te informeren. Ook bij de waterleidingmaatschappij zouden inlichtingen
ingewonnen kunnen worden.
Het lid de Haas merkt op dat ook de minstdraagkrachtigen
momenteel binnen bepaalde termijnen de belastingpenningen dienen te
betalen. Hij informeert of voor deze groep mensen die betalingstermijnen
niet verder uitgesmeerd kunnen worden.