-9- over een reeks van jaren, doch zullen evenwel nadelig op de onderwijsuit gaven xïerken. Het bedrag van 3*000,op volgnummer 620 betreft een be drag dat reeds in 1966 besteed is. Het lid de Veth heeft zich in dezelfde zin als de voorgaande sprekers uitgelaten en ook geconstateerd dat vele posten zijn verlaagd. De inwoners van de gemeente moeten voor bepaalde voorzieningen meer gaan betalen. Door het gestelde om de bejaarden en invaliden vrijstelling van bepaalde belas gen te willen verlenen wordt een oude koe uit de sloot gehaald. Deze catego rie inwoners moet voor de diverse getroffen voorzieningen ook dezelfde bedragen als ieder ander betalen. Over deze kwestie heeft spreker al eerder gesproken en het standpunt van burgemeester en wethouders uiteengezet. Alle voorzieningen, door de gemeente getroffen, zijn ook voor bedoelde groep be doeld. Het is onmogelijk al deze gevallen op een goudschaaltje af te wegen, daar elk geval afzonderlijk zou moeten worden uitgezocht en bekeken. Zou men dit gaan doen dan zou dit de gemeente aan administratiekosten een kapitaal kosten. Hij is het er volledig mee eens dat de mensen, die door de ambtenaar belast met de uitvoering van de Algemene Bijstandswet, correct dienen te wor den behandeld. Het kan natuurlijk eens een keer voorgekomen zijn, dat deze behandeling, in het oog van een bepaalde persoon minder correct was, doch wij zijn allemaal maar mensen, aldus spreker. Over de samenstelling van de diverse commissies is in het verleden ook al meer gesproken. Destijds is in de gemeente de commissie voor de verlening van bijstand in het leven geroepen. In deze commissie hebben 2 raadsleden zitting. Deze commissie had evenwel van een heel andere samenstelling "kun nen zijn, daar het niet nodig is dat raadsleden hierin zitting hebben. Dit is dus relatief. De twee raadsleden die in de commissie zitting hebben, zijn ruim 3 jaar geleden gekozen. Van eventuele vriendjespolitiek is absoluut geen sprake. Bij de uitvoering van de Algemene Bijstandswet wordt iedereen te woord gestaan en geval voor geval bekeken. Mocht iemand, in tweede in stantie, het met de beslissing van burgemeester en wethouders niet eens zijn, dan wordt door hem persoonlijk nog gewezen op het feit dat er nog beroep mogelijk is. De commissie voor openbare werken is een adviserende commissie. Door deze commissie kan geen enkele beslissing worden genomen, daar deze enkel dient voor het uitbrengen van advies. De raad beslist tenslotte. Ook de krotopruiming is een belangrijke zaak in de gemeente. Het door de gemeen te gevoerde be3 eid in deze is echt niet slecht te noemen. Uitgevoerd zijn reeds twee saneringsplannen, zodat toch moet worden vastgesteld dat aan deze kwestie veel aandacht wordt geschonken. De woningverdeling geschiedt door burgemeester en wethouders en deze proberen dit zo rechtvaardig mogelijk te doen. Wat de gemeenschappelijke regeling streekarchivariaat de Markkant be-r treft heeft het lid de Wit opgemerkt dat de kosten van deze regeling onge veer 130,per dag bedragen. Dit betreft derhalve de kosten per werkdag. De ene helft van de bijdrage wordt berekend naar het aantal werkdagen en de andere helft naar verhouding van het inwonertal. Wat deze tweede helft betreft moet de gemeente Oudenbosch naar verhouding meer betalen, dan een aangesloten gemeente met meer inwoners. De verzekering van het brandweerpersoneel komt voor op volgnummer 130 hoofdstuk III. Het brandweerpersoneel is echter altijd verzekerd geweest. Men was verplicht tot een bepaald bedrag verzekerd te zijn. In 1968 heeft de gemeente deze verzekering voor het branweerpersoneel nog beter geregeld. Ter uitvoering van de Algemene Bijstandswet wordt in de begroting een bedrag geraamd dat burgemeester en wethouders denken nodig te hebben voor uitkeringen ingevolge de Algemene Bijstandswet. Destijds is ter uitvoering van de Algemene Bijstandswet een verordening vastgesteld en is er

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1969 | | pagina 9