-9-
over een reeks van jaren, doch zullen evenwel nadelig op de onderwijsuit
gaven xïerken. Het bedrag van 3*000,op volgnummer 620 betreft een be
drag dat reeds in 1966 besteed is.
Het lid de Veth heeft zich in dezelfde zin als de voorgaande sprekers
uitgelaten en ook geconstateerd dat vele posten zijn verlaagd. De inwoners
van de gemeente moeten voor bepaalde voorzieningen meer gaan betalen. Door
het gestelde om de bejaarden en invaliden vrijstelling van bepaalde belas
gen te willen verlenen wordt een oude koe uit de sloot gehaald. Deze catego
rie inwoners moet voor de diverse getroffen voorzieningen ook dezelfde
bedragen als ieder ander betalen. Over deze kwestie heeft spreker al eerder
gesproken en het standpunt van burgemeester en wethouders uiteengezet. Alle
voorzieningen, door de gemeente getroffen, zijn ook voor bedoelde groep be
doeld. Het is onmogelijk al deze gevallen op een goudschaaltje af te wegen,
daar elk geval afzonderlijk zou moeten worden uitgezocht en bekeken. Zou men
dit gaan doen dan zou dit de gemeente aan administratiekosten een kapitaal
kosten. Hij is het er volledig mee eens dat de mensen, die door de ambtenaar
belast met de uitvoering van de Algemene Bijstandswet, correct dienen te wor
den behandeld. Het kan natuurlijk eens een keer voorgekomen zijn, dat deze
behandeling, in het oog van een bepaalde persoon minder correct was, doch
wij zijn allemaal maar mensen, aldus spreker.
Over de samenstelling van de diverse commissies is in het verleden ook
al meer gesproken. Destijds is in de gemeente de commissie voor de verlening
van bijstand in het leven geroepen. In deze commissie hebben 2 raadsleden
zitting. Deze commissie had evenwel van een heel andere samenstelling "kun
nen zijn, daar het niet nodig is dat raadsleden hierin zitting hebben. Dit
is dus relatief. De twee raadsleden die in de commissie zitting hebben, zijn
ruim 3 jaar geleden gekozen. Van eventuele vriendjespolitiek is absoluut
geen sprake. Bij de uitvoering van de Algemene Bijstandswet wordt iedereen
te woord gestaan en geval voor geval bekeken. Mocht iemand, in tweede in
stantie, het met de beslissing van burgemeester en wethouders niet eens zijn,
dan wordt door hem persoonlijk nog gewezen op het feit dat er nog beroep
mogelijk is. De commissie voor openbare werken is een adviserende commissie.
Door deze commissie kan geen enkele beslissing worden genomen, daar deze
enkel dient voor het uitbrengen van advies. De raad beslist tenslotte. Ook
de krotopruiming is een belangrijke zaak in de gemeente. Het door de gemeen
te gevoerde be3 eid in deze is echt niet slecht te noemen. Uitgevoerd zijn
reeds twee saneringsplannen, zodat toch moet worden vastgesteld dat aan deze
kwestie veel aandacht wordt geschonken. De woningverdeling geschiedt door
burgemeester en wethouders en deze proberen dit zo rechtvaardig mogelijk te
doen. Wat de gemeenschappelijke regeling streekarchivariaat de Markkant be-r
treft heeft het lid de Wit opgemerkt dat de kosten van deze regeling onge
veer 130,per dag bedragen. Dit betreft derhalve de kosten per werkdag.
De ene helft van de bijdrage wordt berekend naar het aantal werkdagen en de
andere helft naar verhouding van het inwonertal. Wat deze tweede helft betreft
moet de gemeente Oudenbosch naar verhouding meer betalen, dan een aangesloten
gemeente met meer inwoners. De verzekering van het brandweerpersoneel komt
voor op volgnummer 130 hoofdstuk III. Het brandweerpersoneel is echter altijd
verzekerd geweest. Men was verplicht tot een bepaald bedrag verzekerd te
zijn. In 1968 heeft de gemeente deze verzekering voor het branweerpersoneel
nog beter geregeld. Ter uitvoering van de Algemene Bijstandswet wordt in de
begroting een bedrag geraamd dat burgemeester en wethouders denken nodig te
hebben voor uitkeringen ingevolge de Algemene Bijstandswet. Destijds is ter
uitvoering van de Algemene Bijstandswet een verordening vastgesteld en is er