-2- Hij vraagt of aan deze kwestie wellicht iets gedaan kan worden. De Oudlandsedijk zal, na de nog te plaatsen lichtmasten, waarvoor in de raadsvergadering van 20-11-69 een crediet is gevoteerd, over een lengte van 825 m' van lichtmasten zijn voorzien. Ter plaatse van de Havendijk blijft een onverlicht gedeelte over ter lengte van 900 m', welk gedeelte door het lid de Uit zal worden bedoeld. Hier is momenteel geen kabel voor straatverlichting aanwezig. Opgemerkt zij dat hiervoor inmiddels een begroting van kosten is aangevraagd. Het lid DE HIT vraagt nogmaals of do weg ter plaatse van "De Vossen- berg", nabij de heer Antenseigendom van de gemeente is. De heer Antens heeft bedoelde weg reeds enkele malen van splitverharding voorzien. Hij vraagt, wanneer deze weg inderdaad eigendom van de gemeente is, de gemeen te dan ook het onderhoud van genoemde weg voor haar.rekening kan nemen. De ondergrond van het toegangspad vanaf de Bosschendijk tot de boerde rij van de heer Antens, lengte 550 m', is eigendom van de gemeente. Bedoeld toegangspad is geen openbare weg en komt ook niet voor op de wegenlegger van de gemeente, Er zijn veel van deze toegangspaden in de gemeente, waarvan de gemeente de ondergrond in eigendom heeft. Als de gemeente al deze paden moet gaan onderhouden dan zal dat veel geld gaan kosten. Het lid ACHTERBERG zegt even terug te willen komen op de door hem, enige vergaderingen geleden gestelde vraag, betreffende de aanleg van een verkeerstuin op het recreatieoord "De Baarlebossche". De stukken betrekking hebbende op de aanleg van een verkeerstuin heeft hij gelezen. In deze bescheiden worden evenwel geen bedragen genoemd, terwijl hij ook in het gegeven antwoord concrete cijfers mist. Er wordt geen nadere formulering gegeven waarom niet tot de aanleg van een verkeerstuin zal worden overgegaan. Het terrein ter plaatse van het recreatieoord "De Baarlebossche biedt alle mogelijkheden voor een dergelijke bestemming. Hij vindt het een machtige plaats om daar iets dergelijks aan te leggen. Hij vraagt deze kwestie nog eens te willen bezien. Bij de aanleg van verkeerstuinen heeft men verschillende mogelijkheden: a. de aanleg van een all-round verkeerstuin kost 400.000, b. de kosten van aanleg van een eenvoudige verkeerstuin taxeert de Bond voor Veilig Verkeer op 80,000,100.000, c. Shell Nederland Verkoopmaatschappij heeft de bijdrage voor de aanschaf van instructiemateriaal (trapauto's, fietsen en verkeersborden met statieven) ingetrokken. Deze kosten worden geschat op 6.000, d. de meningen van de deskundigen op gebied van deze verkeerstuinen lopen sterk uiteen. De ene groep onderschrijft het nut van deze verkeerstui- nen ten volle, terwijl een andere groep adviseert de opgerichte tuinen af te breken, omdat deze laatste uitgaat van het feit dat de meest reële factor bij deze verkeerstuinen ontbreekt; niemand loopt er enig risico* In Arnhem is de verkeerstuin om deze reden opgeheven; e» gezien de hoge kosten van aanleg van deze tuinen zouden burgemeester en wethouders niet tot de aanleg van een permanente verkeerstuin wil len overgaan.' Zij overwegen wel om -bij wijze van proef- een zogenaam de mobiele verkeerseenheid naar Oudenbosch te laten komen, een en ander in overleg met de schoolbesturen.Aan de hand van de hiermede te ver krijgen ervaringen kan de situatie opnieuw onder het oog worden gezien.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1969 | | pagina 144