-2-
Hij vraagt of aan deze kwestie wellicht iets gedaan kan worden.
De Oudlandsedijk zal, na de nog te plaatsen lichtmasten, waarvoor
in de raadsvergadering van 20-11-69 een crediet is gevoteerd, over een
lengte van 825 m' van lichtmasten zijn voorzien. Ter plaatse van de
Havendijk blijft een onverlicht gedeelte over ter lengte van 900 m',
welk gedeelte door het lid de Uit zal worden bedoeld. Hier is momenteel
geen kabel voor straatverlichting aanwezig. Opgemerkt zij dat hiervoor
inmiddels een begroting van kosten is aangevraagd.
Het lid DE HIT vraagt nogmaals of do weg ter plaatse van "De Vossen-
berg", nabij de heer Antenseigendom van de gemeente is. De heer Antens
heeft bedoelde weg reeds enkele malen van splitverharding voorzien. Hij
vraagt, wanneer deze weg inderdaad eigendom van de gemeente is, de gemeen
te dan ook het onderhoud van genoemde weg voor haar.rekening kan nemen.
De ondergrond van het toegangspad vanaf de Bosschendijk tot de boerde
rij van de heer Antens, lengte 550 m', is eigendom van de gemeente.
Bedoeld toegangspad is geen openbare weg en komt ook niet voor op de
wegenlegger van de gemeente, Er zijn veel van deze toegangspaden in de
gemeente, waarvan de gemeente de ondergrond in eigendom heeft. Als de
gemeente al deze paden moet gaan onderhouden dan zal dat veel geld gaan
kosten.
Het lid ACHTERBERG zegt even terug te willen komen op de door hem,
enige vergaderingen geleden gestelde vraag, betreffende de aanleg van
een verkeerstuin op het recreatieoord "De Baarlebossche". De stukken
betrekking hebbende op de aanleg van een verkeerstuin heeft hij gelezen.
In deze bescheiden worden evenwel geen bedragen genoemd, terwijl hij
ook in het gegeven antwoord concrete cijfers mist. Er wordt geen nadere
formulering gegeven waarom niet tot de aanleg van een verkeerstuin zal
worden overgegaan. Het terrein ter plaatse van het recreatieoord "De
Baarlebossche biedt alle mogelijkheden voor een dergelijke bestemming.
Hij vindt het een machtige plaats om daar iets dergelijks aan te leggen.
Hij vraagt deze kwestie nog eens te willen bezien.
Bij de aanleg van verkeerstuinen heeft men verschillende mogelijkheden:
a. de aanleg van een all-round verkeerstuin kost 400.000,
b. de kosten van aanleg van een eenvoudige verkeerstuin taxeert de Bond
voor Veilig Verkeer op 80,000,100.000,
c. Shell Nederland Verkoopmaatschappij heeft de bijdrage voor de aanschaf
van instructiemateriaal (trapauto's, fietsen en verkeersborden met
statieven) ingetrokken. Deze kosten worden geschat op 6.000,
d. de meningen van de deskundigen op gebied van deze verkeerstuinen lopen
sterk uiteen. De ene groep onderschrijft het nut van deze verkeerstui-
nen ten volle, terwijl een andere groep adviseert de opgerichte tuinen
af te breken, omdat deze laatste uitgaat van het feit dat de meest
reële factor bij deze verkeerstuinen ontbreekt; niemand loopt er enig
risico* In Arnhem is de verkeerstuin om deze reden opgeheven;
e» gezien de hoge kosten van aanleg van deze tuinen zouden burgemeester
en wethouders niet tot de aanleg van een permanente verkeerstuin wil
len overgaan.' Zij overwegen wel om -bij wijze van proef- een zogenaam
de mobiele verkeerseenheid naar Oudenbosch te laten komen, een en ander
in overleg met de schoolbesturen.Aan de hand van de hiermede te ver
krijgen ervaringen kan de situatie opnieuw onder het oog worden gezien.