-9- De VOORZITTER antwoordt dat deze persoon geholpen moest worden. Voor dit ene geval vond hij het niet nodig een speciale raadsvergadering te be leggen. De garantie voor een geldlening was voor betrokkene echter van groot belang en daarbij komt nog dat dit nog niet eerder is voorgekomen. Hij hoopt dat deze gang van zaken ook in de toekomst niet meer zal voorkomen. Het lid de VETH zegt dat langs de Vaartweg juist over de spoorlijn een hoog struikgewas aanwezig is. Hij vraagt of deze struiken wellicht verwij derd kunnen worden. De VOORZITTER zegt toe dat deze vraag bekeken zal worden. Het lid ACHTERBERG merkt op dat de gasnota's niet van een dagtekening zijn voorzien, zodat niet precies is na te gaan wanneer de 14 dagen, waarbinnen betaald moet zijn, zijn verstreken. Op deze kwestie wilde hij later nog eens terugkomen. Hij merkt voorts op dat de toegangswegen en fietspaden van het traject Hoeven-Oud Gastel in de gaten dienen gehouden te worden, vooral met het oog op de toekomst van Oudenbosch, daar het van belang is hoe de gemeen te bereikbaar zal zijn. De VOORZITTER antwoordt dat ongeveer een half jaar geleden met de vier burgemeesters die met deze kwestie te maken hebben, een bespreking heeft plaatsgehad over de verbetering van deze wegen. Gebleken is dat het aantal fietsen en bromfietsen zich in dalende lijn beweegt. Er is toen afgesproken dat een telling op deze wegen gehouden zou worden en dat deze telling deze maand zou plaatsvinden. Voordat dit niet is geschied, is de provincie niet bereid iets aan deze wegen te doen. Het lid BRAAT merkt op dat bij de aanvang van de vergadering, onder punt 3» een schrijven van Hunter Douglas ter inzage heeft gelegen. Dit schrijven heeft zijn persoonlijk pessimisme nog doen toenemen, daar, volgens hem, de industrievestiging op de lange baan wordt geschoven. Hij is van me- nijjg dat bedoeld gebouw niet door een adviesbureau, doch door een architect ontworpen dient te worden. Onlangs is er een bijeenkomst van burgemeesters gewwest aangaande het Moerdijkplan, doch de gemeente Oudenbosch was hierbij niet vertegenwoording. Zowel het Moerdijkplan, het Reimerswaalplan als het Sloeplan is een hele touwtrekkerij tussen Antwerpen en Moerdijk. In Antwer pen bedraagt de grondprijs 4,per m2, in Moerdijk 20,per m2. De argumenten van Shell zijn er op gericht het woonklimaat van West-Brabant te beheersen. De vestiging van industrie in Oudenbosch ziet hij nog niet tot stand komen, zodat Oudenbosch wellicht beter een woon- en leefgemeente kan worden, vooral met het oog op de vestiging van industrie in het Moerdijk plan. De VOORZITTER antwoordt dat bedoelde bijeenkomst van burgemeesters bestond uit het bestuur van de W.E.B., aangevuld met belanghebbende. In de regiovergadering te Roosendaal kwam men voordien reeds tot de conclusie om hier geheel achter te gaan staan. In Bergen op Zoom was men van gedachte dat het Reimerswaalplan voor de op handen zijnde grote plannen in aanmerking zou komen. Toen dat niet mogelijk bleek heeft men ook steun aan Moerdijk gegeven. Hij zou het toejuichen wanneer industrievestiging van dergelijk formaat, zo vlak in de omgeving zou plaats vinden. Wanneer het industrieel klimaat in de omgeving floreert dan drukt dit ook zijn stempel op deze gemeente. Mochten dergelijke vestigingen inderdaad in de omgeving gesticht worden, dan kon men zich op een leef- en woongebied gaan toeleggen. Alle voorzieningen zijn hiervoor reeds aanwezig.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1968 | | pagina 67