-9-
De VOORZITTER antwoordt dat deze persoon geholpen moest worden. Voor
dit ene geval vond hij het niet nodig een speciale raadsvergadering te be
leggen. De garantie voor een geldlening was voor betrokkene echter van groot
belang en daarbij komt nog dat dit nog niet eerder is voorgekomen. Hij
hoopt dat deze gang van zaken ook in de toekomst niet meer zal voorkomen.
Het lid de VETH zegt dat langs de Vaartweg juist over de spoorlijn een
hoog struikgewas aanwezig is. Hij vraagt of deze struiken wellicht verwij
derd kunnen worden.
De VOORZITTER zegt toe dat deze vraag bekeken zal worden.
Het lid ACHTERBERG merkt op dat de gasnota's niet van een dagtekening zijn
voorzien, zodat niet precies is na te gaan wanneer de 14 dagen, waarbinnen
betaald moet zijn, zijn verstreken. Op deze kwestie wilde hij later nog eens
terugkomen. Hij merkt voorts op dat de toegangswegen en fietspaden van het
traject Hoeven-Oud Gastel in de gaten dienen gehouden te worden, vooral met
het oog op de toekomst van Oudenbosch, daar het van belang is hoe de gemeen
te bereikbaar zal zijn.
De VOORZITTER antwoordt dat ongeveer een half jaar geleden met de vier
burgemeesters die met deze kwestie te maken hebben, een bespreking heeft
plaatsgehad over de verbetering van deze wegen. Gebleken is dat het aantal
fietsen en bromfietsen zich in dalende lijn beweegt. Er is toen afgesproken
dat een telling op deze wegen gehouden zou worden en dat deze telling deze
maand zou plaatsvinden. Voordat dit niet is geschied, is de provincie niet
bereid iets aan deze wegen te doen.
Het lid BRAAT merkt op dat bij de aanvang van de vergadering, onder
punt 3» een schrijven van Hunter Douglas ter inzage heeft gelegen. Dit
schrijven heeft zijn persoonlijk pessimisme nog doen toenemen, daar, volgens
hem, de industrievestiging op de lange baan wordt geschoven. Hij is van me-
nijjg dat bedoeld gebouw niet door een adviesbureau, doch door een architect
ontworpen dient te worden. Onlangs is er een bijeenkomst van burgemeesters
gewwest aangaande het Moerdijkplan, doch de gemeente Oudenbosch was hierbij
niet vertegenwoording. Zowel het Moerdijkplan, het Reimerswaalplan als het
Sloeplan is een hele touwtrekkerij tussen Antwerpen en Moerdijk. In Antwer
pen bedraagt de grondprijs 4,per m2, in Moerdijk 20,per m2.
De argumenten van Shell zijn er op gericht het woonklimaat van West-Brabant
te beheersen. De vestiging van industrie in Oudenbosch ziet hij nog niet
tot stand komen, zodat Oudenbosch wellicht beter een woon- en leefgemeente
kan worden, vooral met het oog op de vestiging van industrie in het Moerdijk
plan.
De VOORZITTER antwoordt dat bedoelde bijeenkomst van burgemeesters bestond uit
het bestuur van de W.E.B., aangevuld met belanghebbende. In de regiovergadering
te Roosendaal kwam men voordien reeds tot de conclusie om hier geheel achter
te gaan staan. In Bergen op Zoom was men van gedachte dat het Reimerswaalplan voor
de op handen zijnde grote plannen in aanmerking zou komen. Toen dat niet mogelijk
bleek heeft men ook steun aan Moerdijk gegeven. Hij zou het toejuichen wanneer
industrievestiging van dergelijk formaat, zo vlak in de omgeving zou plaats
vinden. Wanneer het industrieel klimaat in de omgeving floreert dan drukt dit
ook zijn stempel op deze gemeente. Mochten dergelijke vestigingen inderdaad in
de omgeving gesticht worden, dan kon men zich op een leef- en woongebied gaan
toeleggen. Alle voorzieningen zijn hiervoor reeds aanwezig.