r~ -5- Het lid de WIT is van mening dat het toch al wel 5 of 6 jaar hekend was dat de gemeente deze grond in eigendom moest zien te verkrijgen. De VOORZITTER antwoordt dat het betreffende bestemmingsplan dateert van 1963 en door gedeputeerde staten is goedgekeurd op 28-7-65. Na verkregen goedkeuring op het bestemmingsplan kan men pas verder gaan werken. Persoon lijk kan hij niet zeggen dat er met deze kwesties altijd slechte ervaringen zijn opgedaan. Partijen zijn altijd wel voor de een of andere reden vatbaar. Het voorstel, gedaan door enkele leden van de raad, wil hij evenwel niet verwerpen Het lid van ELZaKKER is de mening toegedaan dat er bij een bepaald vast gesteld bestemmingsplan moeilijker te onderhandelen zal zijn, dan wanneer er geen bestemmingsplan zou gelden. De mensen weten dan namelijk dat de gemeente de desbetreffende grond nodig heeft en zullen daarom trachten er uit te halen wat er uit te halen valt. Dit is, volgens hem, het gevaar, dat hieraan ver bonden is. De VOORZITTER antwoordt dat, wanneer er geen bestemmingsplan bestaat, gedeputeerde staten zullen vragen waarvoor de gemeente de desbetreffende gronden nodig heeft. Er moet dus een bestemmingsplan zijn, alvorens de grond aangekocht kan worden. Er zal naar worden gestreefd een planning op te stellen. Het lid de UIT merkt op dat betrokkene toch moet voelen dat hij door de gemeente goed behandeld is en dat hij daarom ook de gemeente tegemoet dient te komen. De VOORZITTER antwoordt dat dergelijke kwesties meestal over het hoofd van betrokkene en de gemeente heen door de taxateurs worden geregeld. Het lid MEIJBRS zegt dat de gemeente hier met de rug tegen de muur staat. De beide taxatierapporten gaven eerst respectievelijk een bedrag aan van ruim 10.000,en 6.000,Uiteindelijk kwam men tot een verschil van 1.000,De heer Oomen neemt alleen genoegen met het door de N.C.B. becij ferde bedraf ad 9.110,onder beding dat hiermede nu wordt ingestemd. Is dit niet het geval dan gaat hij voor het komende seizoen de grond weer bewer ken. Dit houdt in dat de raad nu moet beslissen om deze grond in eigendom te verkrijgen. Hij vindt deze gang van zaken niet juist. De VOORZITTER antwoordt dat, wanneer er geen overeenstemming bereikt -wordt, de grondkamer ingeschakeld kan worden, Gezien de belangen van een spoe dige mogelijkheid tot uitvoering van de werkzaamheden is het economisch voor deliger en efficiënter om over deze laatste duizend gulden heen te stapper en het door de pachter bedongen bedrag te aanvaarden. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. 5. Voorstel tot wijziging: van de redactie van het raadsbesluit d.d. 18-5-67 inzake overname onderhoud van diverse wegen. Het lid BRAAT vraagt wat het verschil is tussen beheer en onderhoud. De SECRETARIS licht toe dat beheer betekent toezicht en onderhoud in houdt dat men ook de kosten moet betalen. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen. 6. Voorstel tot het verlenen van een éénmalig subsidie t.b.v. het jeugdwerk Jagers 16e wijziging gemeentebegroting 1968.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1968 | | pagina 32