r~
-5-
Het lid de WIT is van mening dat het toch al wel 5 of 6 jaar hekend was
dat de gemeente deze grond in eigendom moest zien te verkrijgen.
De VOORZITTER antwoordt dat het betreffende bestemmingsplan dateert
van 1963 en door gedeputeerde staten is goedgekeurd op 28-7-65. Na verkregen
goedkeuring op het bestemmingsplan kan men pas verder gaan werken. Persoon
lijk kan hij niet zeggen dat er met deze kwesties altijd slechte ervaringen
zijn opgedaan. Partijen zijn altijd wel voor de een of andere reden vatbaar.
Het voorstel, gedaan door enkele leden van de raad, wil hij evenwel niet
verwerpen
Het lid van ELZaKKER is de mening toegedaan dat er bij een bepaald vast
gesteld bestemmingsplan moeilijker te onderhandelen zal zijn, dan wanneer er
geen bestemmingsplan zou gelden. De mensen weten dan namelijk dat de gemeente
de desbetreffende grond nodig heeft en zullen daarom trachten er uit te halen
wat er uit te halen valt. Dit is, volgens hem, het gevaar, dat hieraan ver
bonden is.
De VOORZITTER antwoordt dat, wanneer er geen bestemmingsplan bestaat,
gedeputeerde staten zullen vragen waarvoor de gemeente de desbetreffende
gronden nodig heeft. Er moet dus een bestemmingsplan zijn, alvorens de grond
aangekocht kan worden. Er zal naar worden gestreefd een planning op te stellen.
Het lid de UIT merkt op dat betrokkene toch moet voelen dat hij door de
gemeente goed behandeld is en dat hij daarom ook de gemeente tegemoet dient
te komen.
De VOORZITTER antwoordt dat dergelijke kwesties meestal over het hoofd
van betrokkene en de gemeente heen door de taxateurs worden geregeld.
Het lid MEIJBRS zegt dat de gemeente hier met de rug tegen de muur staat.
De beide taxatierapporten gaven eerst respectievelijk een bedrag aan van
ruim 10.000,en 6.000,Uiteindelijk kwam men tot een verschil van
1.000,De heer Oomen neemt alleen genoegen met het door de N.C.B. becij
ferde bedraf ad 9.110,onder beding dat hiermede nu wordt ingestemd. Is
dit niet het geval dan gaat hij voor het komende seizoen de grond weer bewer
ken. Dit houdt in dat de raad nu moet beslissen om deze grond in eigendom te
verkrijgen. Hij vindt deze gang van zaken niet juist.
De VOORZITTER antwoordt dat, wanneer er geen overeenstemming bereikt
-wordt, de grondkamer ingeschakeld kan worden, Gezien de belangen van een spoe
dige mogelijkheid tot uitvoering van de werkzaamheden is het economisch voor
deliger en efficiënter om over deze laatste duizend gulden heen te stapper
en het door de pachter bedongen bedrag te aanvaarden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
5. Voorstel tot wijziging: van de redactie van het raadsbesluit d.d. 18-5-67
inzake overname onderhoud van diverse wegen.
Het lid BRAAT vraagt wat het verschil is tussen beheer en onderhoud.
De SECRETARIS licht toe dat beheer betekent toezicht en onderhoud in
houdt dat men ook de kosten moet betalen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
6. Voorstel tot het verlenen van een éénmalig subsidie t.b.v. het jeugdwerk
Jagers 16e wijziging gemeentebegroting 1968.