Een ander feit wat voor de commissie van onderzoek bijzonder duidelijk naar
voren kwam was dat bij het samenstellen van de begroting 1965 te weinig reke
ning was gehouden met een bepaalde inbreng van de kant van het technisch
personeel en dat te veel was afgegaan op gegevens van voorgaande jaren. Het
afgaan op cijfers uit voorgaande jaren, zonder te letten op de technisch
noodzakelijke voorzieningen is, volgens de commissie, juist bij het samen
stellen van de begroting voor de dienst gemeentewerken, bijzonder gevaarlijk.
Een voor de commissie sprekend voorbeeld in deze is de begrotingspost "on
derhoud weg Oudenbosch-Bosschenhocfd"waarvan het onderhoud aan de gemeente
Oudenbosch is opgedragen. In een dergelijk geval zal door het technisch
personeel moeten worden bekeken wat in een bepaald jaar aan onderhoud nood
zakelijk is. Omdat dit één bepaalde weg is, is het ontstane verschil duide
lijk vast te stellen, maar ^en zou deze lijn door kunnen trekken voor wat
betreft de andere onder hoofdstuk VI opgenomen posten. Verder is de commissie
van onderzoek gebleken dat hoofdstuk VI, te weten: "Openbare werken", door
twee afdelingen wordt geadministreerd, namelijk de uitgaven van de eigen
dienst gemeentewerken door de administrateur van genoemde dienst en de uit
gaven, welke het gevolg zijn van werken, uitgevoerd door derden, door de
afdeling financiën. De commissie is van mening dat door deze wijze van ad
ministreren de mogelijkheid tot credietbewaking bijzonder wordt bemoeilijkt
terwijl bij het samenstellen van de begroting zoals nu is gebleken bepaalde
uitgaven tussen wal en schip geraken. Tenslotte wil de commissie deze con
clusies alsvolgt samenvatten:
Bij het samenstellen van de begroting 1965 is, volgens de commissie, te wei
nig overleg geweest tussen het administratief personeel enerzijds en het ad
ministratief en technisch personeel anderzijds.
Door de gescheiden administraties zoals zojuist geschetst is crediet
bewaking een zeer moeilijke zaak, hetgeen, volgens de commissie, ook duidelijk
uit overschrijdingen blijkt. Volgens de commissie zal bekeken moeten worden
hoe dit administratief kan worden opgelost. In veel gevallen kan niet worden
volstaan met het begroten op basis van gegevens van voorgaande jaren, maar
zal met andere factoren rekening moeten worden gehouden.
In het toegezonden preadvies is er antwoord gegeven op de door de com
missie in het rapport gestelde opmerking. De commissie zou gaarne vernemen
hoe een en ander, na deze toelichting, welke op het rapport is gegeven, ge
regeld zal worden.
De VOORZITTER antwoordt dat in het raadsvoorstel een beetje aan de pas
sage uit het rapport is voorbijgegaan. In het college van burgemeester en
wethouders is niet de gedachte geopperd dat er gebrek zou zijn aan coördinatie
tussen de administratieve dienst gemeentewerken en de technische dienst. Doch
afgezien van deze zaak, moet de begroting van de dienst gemeentewerken zorg
vuldiger worden opgezet. Officieel is de directeur van gemeentewerken gehouden
een begroting in te dienen, doch men weet wel hoe dit bij de meeste direc
teuren van gemeentewerken gaat.
Het lid du PONT zegt slechts als duidelijk voorbeeld te hebben aange
haald de begrotingspost "onderhoud weg Oudenbosch - Bosschenhoofd"Zo kon
deze kwestie worden doorgetrokken. Bij andere wegen is dit evenwel niet zo
duidelijk te zien.
De SECRETARIS licht toe dat voor de tertiaire weg en onderhoud van de
"traverse Oudenbosch" de gemeente elk jaar een begroting indient bij gede
puteerde staten, alsmede een rekening van deze wegen. Hierop verkrijgt
men altijd de goedkeuring van gedeputeerde staten. Hetgeen het lid du Pont
naar voren heeft gebracht heeft betrekking op diverse kwesties van de heiae_
maatschappij