Een ander feit wat voor de commissie van onderzoek bijzonder duidelijk naar voren kwam was dat bij het samenstellen van de begroting 1965 te weinig reke ning was gehouden met een bepaalde inbreng van de kant van het technisch personeel en dat te veel was afgegaan op gegevens van voorgaande jaren. Het afgaan op cijfers uit voorgaande jaren, zonder te letten op de technisch noodzakelijke voorzieningen is, volgens de commissie, juist bij het samen stellen van de begroting voor de dienst gemeentewerken, bijzonder gevaarlijk. Een voor de commissie sprekend voorbeeld in deze is de begrotingspost "on derhoud weg Oudenbosch-Bosschenhocfd"waarvan het onderhoud aan de gemeente Oudenbosch is opgedragen. In een dergelijk geval zal door het technisch personeel moeten worden bekeken wat in een bepaald jaar aan onderhoud nood zakelijk is. Omdat dit één bepaalde weg is, is het ontstane verschil duide lijk vast te stellen, maar ^en zou deze lijn door kunnen trekken voor wat betreft de andere onder hoofdstuk VI opgenomen posten. Verder is de commissie van onderzoek gebleken dat hoofdstuk VI, te weten: "Openbare werken", door twee afdelingen wordt geadministreerd, namelijk de uitgaven van de eigen dienst gemeentewerken door de administrateur van genoemde dienst en de uit gaven, welke het gevolg zijn van werken, uitgevoerd door derden, door de afdeling financiën. De commissie is van mening dat door deze wijze van ad ministreren de mogelijkheid tot credietbewaking bijzonder wordt bemoeilijkt terwijl bij het samenstellen van de begroting zoals nu is gebleken bepaalde uitgaven tussen wal en schip geraken. Tenslotte wil de commissie deze con clusies alsvolgt samenvatten: Bij het samenstellen van de begroting 1965 is, volgens de commissie, te wei nig overleg geweest tussen het administratief personeel enerzijds en het ad ministratief en technisch personeel anderzijds. Door de gescheiden administraties zoals zojuist geschetst is crediet bewaking een zeer moeilijke zaak, hetgeen, volgens de commissie, ook duidelijk uit overschrijdingen blijkt. Volgens de commissie zal bekeken moeten worden hoe dit administratief kan worden opgelost. In veel gevallen kan niet worden volstaan met het begroten op basis van gegevens van voorgaande jaren, maar zal met andere factoren rekening moeten worden gehouden. In het toegezonden preadvies is er antwoord gegeven op de door de com missie in het rapport gestelde opmerking. De commissie zou gaarne vernemen hoe een en ander, na deze toelichting, welke op het rapport is gegeven, ge regeld zal worden. De VOORZITTER antwoordt dat in het raadsvoorstel een beetje aan de pas sage uit het rapport is voorbijgegaan. In het college van burgemeester en wethouders is niet de gedachte geopperd dat er gebrek zou zijn aan coördinatie tussen de administratieve dienst gemeentewerken en de technische dienst. Doch afgezien van deze zaak, moet de begroting van de dienst gemeentewerken zorg vuldiger worden opgezet. Officieel is de directeur van gemeentewerken gehouden een begroting in te dienen, doch men weet wel hoe dit bij de meeste direc teuren van gemeentewerken gaat. Het lid du PONT zegt slechts als duidelijk voorbeeld te hebben aange haald de begrotingspost "onderhoud weg Oudenbosch - Bosschenhoofd"Zo kon deze kwestie worden doorgetrokken. Bij andere wegen is dit evenwel niet zo duidelijk te zien. De SECRETARIS licht toe dat voor de tertiaire weg en onderhoud van de "traverse Oudenbosch" de gemeente elk jaar een begroting indient bij gede puteerde staten, alsmede een rekening van deze wegen. Hierop verkrijgt men altijd de goedkeuring van gedeputeerde staten. Hetgeen het lid du Pont naar voren heeft gebracht heeft betrekking op diverse kwesties van de heiae_ maatschappij

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1967 | | pagina 115