Do initiatiefnemers hebben, zich laten leiden door de navolgende overwegingen: 1een laag welvaartsniveau is vanouds kenmerkend geweest voor Westelijk Woord- Brabant. In hoofdzaak wordt dit veroorzaakt door een groot tekort aan werk gelegenheid, dat zich manifesteert in een omvangrijke pondel naar andere delen van Noord—Brabant en overig Nederland en in permanent optredende vertrekover- schotten. Het beeld van de werkgelegenheid wordt verder overwegend bepaald door een grote structurele werkloosheid welke zich ondanks bijzondere overheidsmaatregelen blijvend heeft gehandhaafd. In hot kader van de industrialisatie van Noord-Brabant na 1945 is West-Brabant sterk achtergebleven bij andere delen van de provincie. De uitbreiding van de werkgelegenheid in dit gebied is niet in staat geweest de normale groei van de beroepsbevolking op te vangen en heeft ook niet de af vloeiing van arbeidskrachten uit de landbouw kunnen verwerken. In de periode 1950 - 1957 werd de industriële werkgelegenheid met slechts 1100 arbeidsplaatsen uitgebreid. Hiertegenover stond een groei van de beroepsbevolking van 2500 personen en een teruggang van de agrarische werkgelegenheid van 6000 personen, welke ruim 327-' bedroeg van het in 1 950 nog aanwezige aantal arbeids plaatsen. 2. Tussen deze slechte economische situatie en do gunstige ligging van West-Brabant te midden van de grote industriële agglomeraties van West-Europa bestaat een duidelijke discrepantie. Deze wordt veroorzaakt door het ontbreken van goede ontsluitingsmogelijkheden. In tal van opzichten zijn er tekorten in de weg- en waterverbindingen met de omliggende industriële centra, als gevolg waarvan de ontwikkeling van de industri alisatie wordt belemmerd. Voor de oplossing van het probleem van de verkeersgeografische ontsluiting is een spoedige beslissing ten aanzien van de Schelde—Rijnverbinding en van tal van andere daarmee samenhangende verbindingen een wezenlijke voorwaarde. Daarnaast zal de uitvoering van bestaande plannen tot verbetering van het wegen- en waterwogennet voor do infrastructuur van het gebied belangrijke gevolgen hebben. 3. Het provinciale welvaartsplan, neergelegd in de Brochure Noord-Brabant in het Nieuwe Westen, kan op het stuk van de werkgelegenheidssituatie, een radicale oplossing voor West-Brabant betekenen. Do economische ontwikkeling van West-Brabant zal geplaatst moeten worden in het kader van de ontwikkeling van de Rijn-Maas en Schelde-dolta. Meer speciaal zal zij haar basis moeten vinden in de spreidings gedachte van onze nationale industrie. Bij de verwezenlijking hiervan kan West-Brabant een belangrijke rol vervullen. De huidige economische structuur in aanmorking genomen zal de ontwikkeling het sterkst moeten plaats vinden langs de lijn Bergen op Zoom - Roosendaal - Ontwikkelingsgebied Zuid West-Brabant (Etten, Rucphen, Oudenbosch) Breda en Oosterhout, Bijzondere aandacht moet eveneens worden besteed aan de sterke moge lijkheden van Zevenbergen - Hooge en Lage Zwaluwe en Oranjestad. 4. Verbetering van de infrastructuur en bevordering van de economische ontwikkeling van West—Brabant vragen een gelijkgerichte benadering vanuit het sociale beleid. In het algemeen moet worden gesteld dat de sociale planning naast de economische en ruimtelijke planning een wozenlijk onderdeel vormt van een regionaal ontwikkelings beleid. Met betrekking tot West-Brabant zal een dergelijke planning zich moeten richten op de sociale begeleiding in het kader van de optredende structuur— wijzigingen en de verbetering van de sociale uitrusting van hot gebied. 5» De leefbaarheid van West-Brabant zal van een bewust hanteren van de schaalvergroting afhankelijk zijn, d.w.z. van oen bewust bevorderen van de ruimtelijke, sociale en economische relaties tussen de verschillende plattelandskernen onderling en in betrekking tot de aangrenzende stedelijke centra. Hieruit volgt de noodzaak van een regionaal beleid. Dit zal zijn weg alleen kunnen vinden in een bovengemeentelijk denken.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1960 | | pagina 19