Do initiatiefnemers hebben, zich laten leiden door de navolgende overwegingen:
1een laag welvaartsniveau is vanouds kenmerkend geweest voor Westelijk Woord-
Brabant. In hoofdzaak wordt dit veroorzaakt door een groot tekort aan werk
gelegenheid, dat zich manifesteert in een omvangrijke pondel naar andere delen
van Noord—Brabant en overig Nederland en in permanent optredende vertrekover-
schotten.
Het beeld van de werkgelegenheid wordt verder overwegend bepaald door een grote
structurele werkloosheid welke zich ondanks bijzondere overheidsmaatregelen
blijvend heeft gehandhaafd.
In hot kader van de industrialisatie van Noord-Brabant na 1945 is West-Brabant
sterk achtergebleven bij andere delen van de provincie.
De uitbreiding van de werkgelegenheid in dit gebied is niet in staat geweest de
normale groei van de beroepsbevolking op te vangen en heeft ook niet de af
vloeiing van arbeidskrachten uit de landbouw kunnen verwerken.
In de periode 1950 - 1957 werd de industriële werkgelegenheid met slechts 1100
arbeidsplaatsen uitgebreid. Hiertegenover stond een groei van de beroepsbevolking
van 2500 personen en een teruggang van de agrarische werkgelegenheid van 6000
personen, welke ruim 327-' bedroeg van het in 1 950 nog aanwezige aantal arbeids
plaatsen.
2. Tussen deze slechte economische situatie en do gunstige ligging van West-Brabant
te midden van de grote industriële agglomeraties van West-Europa bestaat een
duidelijke discrepantie. Deze wordt veroorzaakt door het ontbreken van goede
ontsluitingsmogelijkheden.
In tal van opzichten zijn er tekorten in de weg- en waterverbindingen met de
omliggende industriële centra, als gevolg waarvan de ontwikkeling van de industri
alisatie wordt belemmerd.
Voor de oplossing van het probleem van de verkeersgeografische ontsluiting is een
spoedige beslissing ten aanzien van de Schelde—Rijnverbinding en van tal van
andere daarmee samenhangende verbindingen een wezenlijke voorwaarde.
Daarnaast zal de uitvoering van bestaande plannen tot verbetering van het wegen-
en waterwogennet voor do infrastructuur van het gebied belangrijke gevolgen hebben.
3. Het provinciale welvaartsplan, neergelegd in de Brochure Noord-Brabant in het
Nieuwe Westen, kan op het stuk van de werkgelegenheidssituatie, een radicale
oplossing voor West-Brabant betekenen. Do economische ontwikkeling van West-Brabant
zal geplaatst moeten worden in het kader van de ontwikkeling van de Rijn-Maas en
Schelde-dolta. Meer speciaal zal zij haar basis moeten vinden in de spreidings
gedachte van onze nationale industrie. Bij de verwezenlijking hiervan kan
West-Brabant een belangrijke rol vervullen.
De huidige economische structuur in aanmorking genomen zal de ontwikkeling het
sterkst moeten plaats vinden langs de lijn Bergen op Zoom - Roosendaal -
Ontwikkelingsgebied Zuid West-Brabant (Etten, Rucphen, Oudenbosch) Breda en
Oosterhout, Bijzondere aandacht moet eveneens worden besteed aan de sterke moge
lijkheden van Zevenbergen - Hooge en Lage Zwaluwe en Oranjestad.
4. Verbetering van de infrastructuur en bevordering van de economische ontwikkeling
van West—Brabant vragen een gelijkgerichte benadering vanuit het sociale beleid.
In het algemeen moet worden gesteld dat de sociale planning naast de economische en
ruimtelijke planning een wozenlijk onderdeel vormt van een regionaal ontwikkelings
beleid. Met betrekking tot West-Brabant zal een dergelijke planning zich moeten
richten op de sociale begeleiding in het kader van de optredende structuur—
wijzigingen en de verbetering van de sociale uitrusting van hot gebied.
5» De leefbaarheid van West-Brabant zal van een bewust hanteren van de schaalvergroting
afhankelijk zijn, d.w.z. van oen bewust bevorderen van de ruimtelijke, sociale en
economische relaties tussen de verschillende plattelandskernen onderling en in
betrekking tot de aangrenzende stedelijke centra. Hieruit volgt de noodzaak van een
regionaal beleid. Dit zal zijn weg alleen kunnen vinden in een bovengemeentelijk
denken.