Het lid van SPAANDONK zegt, dat het hem ter ore is gekomen, dat het in de be doeling van de Nederlandse Spoorwegen ligt het stukgoederenvervoer per N.S. vanuit Oudenbosch te staken. Hij vraagt of een en ander bij het gemeentebestuur ook bekend is en zo ja, welke maatregelen denkt men te nemen ten aanzien van deze stopzetting. De VOORZITTER antwoordtdat een en ander ook bij de gemeente bekend is. Het ligt echter in de bedoeling in plaats van railbediening een interlokale afhaal- en besteldienst voor het z.g. stukgoederenvervoer in te schakelen. Het verzamelpunt van de goederen wordt bij de nieuwe regeling Breda, inplaats van thans Roosendaal. Volgens de Nederlandse Spoorwegen zal een en ander de vervoersduur 24 uur bekorten. Als de kosten niet stijgen, heeft de gemeente geen enkel bezwaar. Het lid TOLHUIZEN zegt, dat het door de voorzitter naar voren gebrachte inderdaad in de bedoeling ligt. De nieuwe regeling brengt absoluut veel voordelen mee. De gehele opzet is het stukgoederenvervoer in de toekomst geheel te doen geschieden middels autotractie. Breda is een groepshoofdk&ation. Roosendaal een groepsstation. Vandaar via 3reda deze 24 uur tijdsbekorting. Uiteindelijk een belangrijke verbetering. Het lid van SPAANDONK vraagt om verkeersmaatregelen te nemen in het West-Vaardeke ter hoogte van de inrit bij het St. Elisabethsgesticht. Het is Haar momenteel zeer gevaarlijk. Persoonlijk denkt spreker aan het plaatsen van een spiegel. De VOORZITTER antwoordt, dat hij liever ter plaatse een radikaler oplossing zag. Dan is, aldus spreker, het probleem ter plaatse ineens opgelost. Het gemeentebestuur heeft reeds contact hierover opgenomen met het bestuur van het St. Elisabethsgesticht. In eerste instantie is dit verzoek op niets uitgelopen. Thans is een hernieuwd verzoek in studie. Volgens het lid DEKKERS is het probleem niet zo moeilijk. Als de muur ter plaatse achteruit wordt gezet, is men reeds een eind in de goede richting. Wethouder van OOSTERHOUT meent, dat ook bij realisering van rijksweg 17 het verkeer ter plaatse aanmerkelijk zal afnemen. De VOORZITTER zegt, dat het gemeentebestuur t.z.t. op deze kwestie nader zal terugkomen. Het lid den ERABER vraagt hoe het staat met de verbetering van de oude St. Jozef woningen. De VOORZITTER zegt dat er diverse verschilpunten waren tussen de huurders onder ling inzake de voorgenomen verbeteringen. De kwestie is echter reeds meerdere malen in de vergaderingen van burgemeester en wethouders besproken. Eerstdaags zal echter met de verdere verbeteringen een aanvang worden genomen» Het lid VERMEULEN informeert hoe het zit met de verkoop van de industriehal aan de firma Groenewegen, De VOORZITTER antwoordt, dat het gemeentebestuur momenteel inderdaad in onder handeling is met genoemde firma inzake verkoop van do door haar gdhuurde hal. Er zijn echter nog enige moeilijkheden, die eerst nog besproken dienen te worden, alvorens een desbetreffend voorstel de raad zal bereiken. Het lid VERMEULEN pleit voor een spoedige rechtstreekse verbinding vanaf de Industrieweg met station N.S. alhier. Zo mogelijk zag spreker ook gaarne dat het pand van Marijnissen dan ging verdwijnen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1959 | | pagina 36