1
De VOORZITTER zegt, dat dit laatste natuurlijk een geweldige administratieve
ibemoeiïng voor hot gemeentebestuur zal meebrengen. Hij belooft echter dat deze
kwestie door burgemeester en wethouders zal worden bezien en dat genoemd college
over enige tijd ter zake met een voorstel aan de raad zal komen.
Ten aanzien van dc gestolde vraag door het lid Vissenberg in de vorige verga
dering over do riolering Kalishoek zegt spreker, dat verbetering van do riolering
tor plaatse slechts zal gaan met zeer hoge kosten. Aangezien dit werk dermate duur
is, menen burgemeester en wethouders niet met een voorstel hiervoor te moeten komen.
Bij sanering van de Kalishoek komt toch oen nieuw plan. Er komt n.l. ter plaatse
oen parallelweg als doortrekking van de Vader Vincentiusstraat,
Het lid VISSENBERG vraagt hoe lang dit nog zal duren.
De VOORZITTER antwoordt, dat na volbouwing van de nieuwe wijk Oudland dit een
van de eerste plannen is. Met de eigenaren van do gronden zijn reeds in eerste aanleg
onderhandelingen gevoerd.
Volgens het lid VISSENBERG is het rioleringsstelsel in de hoek Doolpad -
St. Annastraat - Kalishoek en begin Bornhemwcg toch niet helemaal naar wens. Bij
hevige regenval ontstaan aldaar immer moeilijkheden. Bij C. Konings zou naar spreker
had vernomen de riolering plotseling overgaan van buizen van 60 cm. op buizen van
30 cm, diameter.
De VOORZITTER zegt, dat inderdaad de door het lid Vissenberg genoemde hoek zeer
laag is gelegen. Naar deze plaats loopt ook al het water van de kerk en van de
Markt. Enige verlichting zou misschien te brongen zijn, indien de riolering op de
Doelpad wordt aangesloten op die in de Julianalaan. Technisch zal hij dit laten bezien.
Ook ten aanzien van de kwestie van het overgaan van buizen van 60 op 30 cm. zal hij
door de technische dienst laten onderzoeken. Bij hevige regenval, aldus spreker, kan
echter niet altijd wateroverlast worden voorkomen. Het is ter plaatse nu eenmaal
het laagste punt. Ook andere gemeenten hebben bij abnormaal weer met deze problemen
te kampen. Al het mogelijke zal echter worden gedaan.
Het lid PLEVIER vraagt nogmaals, zoals hij in het verleden reeds meerdere malen
heeft gedaan, om afronding van de straatbochten. De inrij in de Eikenlaan is bijv.
niet gemakkelijk. Er ware daar een zg. inrijstrook te maken.
Het lid PETERS is hot met dc vorige spreker eens.
De VOORZITTER zegt toe een en ander te zullen bekijken.
spoorwegovergang Lollestraat,
Terzake is, aldus do voorzitter, enige tijd geleden door burgemeester en wet
houders een bespreking gehouden mot de Nederlandse Spoorwegen in tegenwoordigheid van
de bedrijvencommissie. Er is nog geen bericht ontvangen van de spoorwegen.
Het lid TOLHUIZEN zegt,dat verlenging van de perrons allernoodzakelijkst is.
git is niet alleen van belang voor de spoorwegen, doch ook voor de gemeentenaren.
Het in- en uitstappen in de treinen buiten de perrons is zeer gevaarlijk.
Wethouder van OOSTERHOUT is het met spreker eens.
De VOORZITTER zegt, dat indien de zaken zo liggen, de gemeente ook niet
halsstarrig mag vasthouden aan het verhogen van de financiële bijdrage door do
spoorwegen bij genoemd tunnel-project. Men zal thans bericht afwachten van de Neder
landse Spoorwegen, waarna men zich zal beraden welke verdere stappen ondernomen
dienen te worden.
Het lid TOLHUIZEN vraagt hoe het staat met de bouw van
onder de