5.
Dit legt uw raad een grootse doch zware taak op de schouders. De vervulling van de
streekfunctie op industrieel en onderwijsgebied vraagt extra zware offers en oneven
redig grote investeringen. Het behoeft geen betoog dat hierbij de hulp van de centrale
overheid niet kan worden ontbeerd. Het is dan ook ten zeerste gewenst dat de oplossing
van het wegenprobleem, waarbij ik in hoofdzaak denk' aan de polderwegen en de weg naar
ons recreatieoord, met financiële medewerking van het rijk in D.A.C.V.-verband of
anderszins tot stand komt. Het komt mij beter voor dat enige D.A.C.W.-werken meer worden
verricht, waardoor de seizoenwerkloosheid wordt bestreden dan dat deze werker in lengte
van dagen in portefeuille blijven tot onverhoopt eens een grote conjuncturele werkloos
heid uitbreekt. Immers de werken die in een opkomend industrie-centrum tot stand komen
zijn grotendeels structuurverbeterend en daardoor direct in het belang van 's lands
economie. Een ondernemer, die zich in een gemeente gaat vestigen overweegt immers naast
alle factoren die zijn kostprijs beïnvloeden in geval van vestiging ter plaatse of hij
in de plaats zelf voor zich en zijn personeel vindt wat hem elders ter beschikking staat.
Aan ons is de taak deze factoren zo gunstig mogelijk te doen zijn.
U sta mij toe iets nader in te gaan op detf-O^W.-objecten.
De regeling voor de uitvoering van deze werken - die met overheidssubsidie tot
stand komen - is in 1954 grondig gewijzigd. Dit en de ruime werkgelegenheid op de arbeids
markt is er oorzaak van geweest dat het vrijgeven van tal van plannen die reeds in een
vergevorderd stadium van voorbereiding waren sterk afgeremd werd. Als voorbeeld hiervan
moge ik voor Oudenbosch noemen het object reconstructie Bornhemweg.
Reeds in het voorjaar 1954 was dit object zo ver voorbereid dat bij een bepaalde
werkloosheid het startschot gegeven zou kunnen worden. De reorganisatie van de voor
malige D.U.W. bracht het dossier bij de C.T.D.welke het op zijn beurt meende te moeten
afstaan aan de D.A.C.W.omdat het werk structuur- en klimaatverbeterend werd genoemd
voor de industrialisatie.
Thans is het bij de D.A.C.W. en men heeft mij na enige persoonlijke bezoeken aan
genoemde dienst en ettelijke telefoontjes verzekerd, dat alles in het werk wordt gesteld
om het in de Februari-vergadering van de P.C.W. te brengen. Als het object dan subsidia
bel wordt geacht, moet het naar Den Haag worden doorgezonden, vanwaar het dan terug
moet komen met bericht van accoordbevinding, waarna ten slotte vrijgeving voor uitvoe
ring moet plaats vinden bij gebleken aanwezige werkloosheid. Dit is in het kort geschetst
de weg, die de P.C.W.-objecten moeten doorlopen teneinde uiteindelijk geëffectueerd te
worden.
Zonder ook maar enige instantie een verwijt te willen maken, wil ik wel stellen
dat het naar mijn mening nodig moet worden geacht bij de F.C.W. enige prioriteit te
bepleiten ten aanzien van de vrijgeving van P.C.W.-objecten in de noodgebieden in het
algemeen en in de industrialisatiekernen, waartoe Oudenbosch behoort, in het bijzonder.
Immers het feit dat een streek tot noodgebied is verklaard, draagt reeds in zich het
bewijs dat men'in dit gebied reeds chronisch met arbeidsoverschotten heeft te kampen
gehad. Hieraan doet niet af of dat tijdelijk ook daar een ruime bezetting van de arbeids
markt is te constateren.
Als minstens even zwaar wegend argument kan hier nog aan toegevoegd worden dat het
effect van de P.C.W.-werken in de industrialisatiekernen van de noodgebieden niet alleen
primaire werkgelegenheid geeft, doch dat tevens secundaire werkgelegenheid hieruit zal
voortvloeien. Het is immers voor een ieder duidelijk dat tot stand gekomen wegen- en
rioolverbetering tevens de aantrekkelijkheid der gemeente voor industrievestiging zal
verhogen.
Mogen de desbetreffehde instanties deze argumenten aanvaarden en billijken.
Indien dit niet het geval mocht zijn, dan voorzie ik dat werken als de hiervoor
gesignaleerde van de categorie der wensen naar die der noodzakelijkheden verhuizen,
waardoor de gemeenteraden credieten in de vrije sector er voor gaan voteren hetgeen
speciaal in de noodgebieden vrijwel niet te dragen lasten op de gemeentelijke budgetten
zal leggen, waarmede deze gemeenten dan jaren :ang te kampen zullen krijgen.
Moge het zover niet komen.