Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten tot invoering van een waoht- verbod in de Prof.van Ginnekenstraat op de werkdagen van 8-19 uur, alsmede van een-. zelfde verbod voor alle dagen in de Polderstraat. B. Voorrangswegen St. Bernaertsstraat - Markt De VOORZITTER geeft nog een korte toelichting op het voorstel van burgemeester en wethouders, waarbij hij o.m. aanstipt dat een meerderheid in het college zich ten slotte neerlegt bij de technische adviezen, om de St. Bernaertsstraat en Markt wederom aan te wijzen als voorrangsweg. Het lid PETERS betreurt de argumentering van genoemde meerderheid» Z.i. pleit alles om de Markt als voorrangsweg aan te wijzen. Hij vraagt welke motieven zich daartegen zouden verzetten. De VOORZITTER betoogt dat hij de Markt ziet als een hoofdverkeersweg. Is deze een voorrangsweg dan wordt dikwerf met grote snelheden de Markt bereden. Dit brengt naar zijn gevoelen de verkeersveiligheid in gevaar, waarbij hij in het bijzonder denkt aan de schoolkinderen. Het lid TOLHUIZEN uit dezelfde bezwaren als de voorzitter. In gemeenten, waar men een z.g. rondweg heeft, doen zich deze moeilijkheden niet voor. Men kan uit de huidige situatie geen voldoende gemotiveerde conclusies trekken, omdat geen borden zijn geplaatst tor aanduiding dat de voorrangsweg ophoudt. Hij bepleit bedoelde borden aan te brengen en dan te zien hoe een en ander verloopt. Het lid GEERTS onderschrijft de bezwaren van het lid Tolhuizen. Hij wijst met nadruk op de scholen, welke direct en indirect uitmonden op de Markt. Gaat men over tot aanwijzing van de Markt als voorrangsweg dan zullen de auto's met grote snelheden de gemeente passeren, hetgeen niet aan de verkeersveiligheid ten goede komt. Wethouder KEIJ is voorstander tot aanwijzing van de ^arkt als voorrangsweg. Doet men dit niet, dan zullen zich moeilijkheden voordoen bij al die punten, waar vele nauwe zijstraten uitmonden op de Markt. Door de aanwijzing als voorrangsweg is het uit de zijstraten komende verkeer gedwongen stil te houden en attent te zijn, alvorens de Markt op te rijden. Hij heeft meermalen ondervonden dat schoolkinderen beter op de hoogte zijn van de verkeersregelen dan de ouderen. Hij brengt nog naar voren dat de gedachte dat men zo hard mag rijden op een voorrangsweg als men wil, niet juist is. De weggebruikers moeten altijd de verkeersveiligheid in acht nemen. Het lid TOLHUIZEN persisteerd bij zijn mening. Als men het advies van de gede puteerde staten opvolgt, offert men het hart der gemeente op aan het snelverkeer. De aanleg van een rondweg zal alleen het probleem afdoende oplossen. Het lid PETERS attendeert er op dat nu reeds het verkeer uit de zijstraten bij de nadering van de Markt even stopt. De weggebruikers vinden het logisoh dat de Markt een voorrangsweg is. Ook het doorgaande verkeer denkt in dezelfde richting. Het lid van ELZAKKER verklaart zich eens met de heren Tolhuizen en Geerts. Wethouder van OOSTERHOUT heeft vóór de vergadering nog even gesproken met een lid van de rijkspolitie. Het was ter: hoogte van de hoek Fenkelstraat-Markt. Een brom fietser geraakte daar bijna onder een trailer. De politieman wees hem er op dat ter verhoging van de verkeersveiligheid de voorkeur uitgaat naar de Markt als voorrangsweg. De situatie is dan voor al het verkeer duidelijk en logisch. Het lid van der SMISSEN vindt het een moeilijk probleem. Wethouder KEIJ dringt nogmaals aan zich neer te leggen bij de technische adviezen van de deskundigen. Daarna wordt met 8 stemmen vóór en 5 tegen het voorstel van burgemeester en wet houders aanvaard om de St» Bernaertsstraat en Markt aan te wijzen als voorrangsweg. De leden Keij, Rubbens, van den Bosfh, Plevier, van der Smissen, van Spaandonk, Peters en van Oosterhout stemmen vóór, de andere leden, t.w, Geerts, Vissenberg, van Elzakker, Tolhuizen en Blaakman tegen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1955 | | pagina 17