7 De voorzitter vraagt het lid van Spaandonk of hij zich nader wil preciseren omtrent de portée van zijn voorstel tot het verlenen van één maand uitstel. Is het zijn bedoeling alleen het verzoek van de gemeenteraad van Hoeven te ondersteunen ofwel beoogt hij, dat de raad één maand uitstel vraagt voor de indiening van zijn antwoord. Het lid van Spaandonk antwoordt, dat door hem beide voor stellen worden beoogd, Het lid PLEVIER merkt op, dat diverse leden zich scharen achter het voorstel van gedeputeerde staten en tevens achter het verzoek om één maand uitstel. In het concept-antwoord wordt buitendien op spoed aangedrongen. Naar zijn oordeel is het een niet met het ander te rijmen. De VOORZITTER wijdt hierna in den brede uit over al de facetten, verbonden aan het voorliggende plan. Het is een belangrijke zaak, die ons bezighoudt, aldus de spreker, men moet haar in het juiste licht zien en begrip tonen voor ver houdingen en proporties. Hij vraagt zich af, waarom in de praktijk een wijziging van gemeentegrenzen altijd zulk een teer onderwerp blijkt te zijn. Er wordt daaraan ten onrechte een te absolute waarde toegekend. De huidige grenzen zijn vele jaren geleden getrokken, nl. in 1814 na het herstel van Neerland's onafhankelijkheid. In feite stammen ze uit de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën. De lijn der ontwikkeling moet men bezien tegen die achter grond. De taak van de provinciale en gemeentelijke besturen was in de periode 1814-1848 beperkt. Er ging weinig initiatief van hen uit. De provincies en gemeenten waren zuiver administratieve lichamen. Sedert 1848 is er een kentering in deze toestand ingetreden. De taak van de plaatselijke overheid nam langzaam maar gestaag in omvang toe. Vergelijken wij de tegenwoordige situatie met die van een kwart eeuw terug, dan is de werkzaamheid van een gemeentebestuur wel zeer in omvang en intensiteit toegenomen. De voorzitter concludeert, dat de plaatselijke bestuurders thans wel een uiterst zware en veelomvattende taak torsen. Bij de beoordeling van het plan van de gedeputeerde staten moet het oog hierop zijn gericht. Hij grijpt nu terug op het voorstel van burgemeester en wethouders. Op sociologisch en economisch terrein moeten in het belang van de streek vitale voorzieningen worden getroffen. De gebiedsindeling dient derhalve noodwendig zodanig te zijn, dat de gemeentebesturen deze voorzieningen ook metterdaad kunnen treffen. Dit is het diepste wezen van de zaak. Het voorstel van de gedeputeerde staten dezer provincie behoort mitsdien te worden beschouwd tegen een bredere en diepere achtergrond en op een hoger niveau. Allereerst blijkt dan overduidelijk, dat het oog der samen stellers van het plan gericht is op de belangen van de streek. Doelbewust hebben zij gestreefd naar een indeling, waardoor een gunstig klimaat wordt geschapen voor een ontluiking en groei der regionale bestaansbronnen. Het op intensieve wijze doen scheppen van welvaart, is een verplichting, waaraan geen enkel gemeentebestuur zich mag en kan onttrekken. Gemeenten, welke zulks verwaarlozen, zijn niet waard zelfstandig te blijven.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1950 | | pagina 42