If
Portefeuillehouder
wethouder F.G.J. Stoutjesdijk-Jansen Raadsvoorstelnr951*!'11.W19
Raadsvergadering Aan de raad
d.d. 9 november 1995 van de gemeente
- Ossendrecht
Onderwerp: Voorstel tot accordering
van de invoering van een
Kleinschalig Aanvullend
Personenvervoersysteem
(KAPs) voor westelijk
Noord-Brabant
Ossendrecht, 31 oktober 1995
Inleiding
Op 31 augustus j.l. heeft het gecombineerde Portefeuillehoudersoverleg
Ruimtelijke Ordening (Verkeer en Vervoer) en Welzijn (WVG) de invoering
van een Kleinschalig Aanvullend Personenvervoersysteem (KAPs)
behandeld en besloten de notitie "Kleinschalig Aanvullend
Personenvervoersysteem" ter beoordeling voor te leggen aan de
samenwerkende gemeenten. In de notitie wordt aan de samenwerkende
gemeenten in het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant voorgesteld een
KAPs op te zetten.
Genoemde notitie is het resultaat van de werkzaamheden van de regionale
Projectgroep Verkeer en Vervoer (WVG). De Projectgroep bestaat uit amb
telijke vertegenwoordigers van de gemeenten Roosendaal c.a., Bergen op
Zoom, Oud en Nieuw Gastel, Woensdrecht, Halsteren, Fijnaart c.a. en de
provincie Noord-Brabant. Het secretariaat is neergelegd bij het
Streekgewest Westelijk Noord-Brabant.
Voorgeschiedenis
Op 3 maart 1994 heeft het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest Weste
lijk Noord-Brabant ermee ingestemd de samenwerkende gemeenten voor te
stellen een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden van een
KAPs voor het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant voor - in eerste
instantie - gehandicapten, die ingevolge de op 1 april 1994 in werking
getreden Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) aanspraak kunnen maken
op o.a. door gemeenten verstrekte vervoervoorzieningen. De WVG legt de
zorgplicht voor wat betreft onder meer vervoervoorzieningen per die da
tum bij de gemeenten.