Het lijkt ons mogelijk om de bedoelde positieve kanten te tonen aan de hand van een soort educatief centrum. In dit centrum kan dan ook de relatie tussen bijvoorbeeld chemische industrie en de agrarische sector worden verduidelijkt. Voor een verdere beschrijving van dit idee verwijzen wij naar de appendix achter in deze algemene beschouwingen. 10. HOOFDFUNCTIE 9 (financiën en algemene dekkingsmiddelen) 10.1. onroerende zaakbelasting Twee jaar geleden heeft de gemeente Ossendrecht het tarief voor de onroerende zaakbelasting verlaagd. Wij hebben toen heel voorzichtig bedenkingen geuit, omdat, naar verwacht mocht worden, de tarieven in verband met de gemeentelij ke herindeling toch weer zouden moeten stijgen. Het is naief te veronderstellen dat het nu geldende Ossendrechtse tarief, veruit het laagste in de Zuid-West hoek, na de herindeling het dan geldende zou worden. Verlaging van de OZB zou ons inziens een ongewenst jojo-effect tot gevolg hebben. Helaas is toen niet op onze bezwaren ingegaan. Volkomen in de lijn van onze verwachtingen komt u nu dus met het voorstel tot verhoging van de tarieven. U gaat hierbij uit van een verhoging van ongeveer 20 Het voordeel deze maatregel is, dat over het algemeen de financieel meer draagkrachtigen zwaar der zullen worden getroffen. Tegenover deze verhoging staan een aantal belang rijke zaken, zoals bijvoorbeeld renovatie van de Kerkstraat en de Dorpsstraat, zaken die zo belangrijk zijn dat dit naar onze mening een verhoging van de OZB zou rechtvaardigen. Leefbaar Ossendrecht staat echter ook op het standpunt dat men moet streven naar een zo laag mogelijk tarief voor gemeentelijke belastingen voor de burgers. Bij de gemeente dient men net als in het huishouden en in het bedrijfsleven de tering naar de nering te zetten. Wij verzoeken het college dan ook om het tarief niet met 20 maar met 15 te verhogen. Dit moet ons inziens mogelijk zijn door, zoals reeds aangegeven, zo veel mogelijk te bezuinigen op de renovatie van de plantsoenen en openbare verlichting en door het verhogen van de toeristen belasting. Aansluitend zijn wij voorstander van het verhogen van de hondenbe lasting. 10.2. hondenbelasting Zoals in het bovenstaande gesteld, voelen wij veel voor een verhoging van de hondenbelasting, bijvoorbeeld een verhoging van 40 - 50 Dit is procentueel Algemene beschouwingen 1996 nov. 1995 LO

Raadsnotulen

Ossendrecht: 1920-1996 | 1995 | | pagina 157