Het lijkt ons mogelijk om de bedoelde positieve kanten te tonen aan de hand
van een soort educatief centrum. In dit centrum kan dan ook de relatie tussen
bijvoorbeeld chemische industrie en de agrarische sector worden verduidelijkt.
Voor een verdere beschrijving van dit idee verwijzen wij naar de appendix achter
in deze algemene beschouwingen.
10. HOOFDFUNCTIE 9 (financiën en algemene dekkingsmiddelen)
10.1. onroerende zaakbelasting
Twee jaar geleden heeft de gemeente Ossendrecht het tarief voor de onroerende
zaakbelasting verlaagd. Wij hebben toen heel voorzichtig bedenkingen geuit,
omdat, naar verwacht mocht worden, de tarieven in verband met de gemeentelij
ke herindeling toch weer zouden moeten stijgen. Het is naief te veronderstellen
dat het nu geldende Ossendrechtse tarief, veruit het laagste in de Zuid-West
hoek, na de herindeling het dan geldende zou worden. Verlaging van de OZB
zou ons inziens een ongewenst jojo-effect tot gevolg hebben. Helaas is toen niet
op onze bezwaren ingegaan. Volkomen in de lijn van onze verwachtingen komt u
nu dus met het voorstel tot verhoging van de tarieven.
U gaat hierbij uit van een verhoging van ongeveer 20 Het voordeel deze
maatregel is, dat over het algemeen de financieel meer draagkrachtigen zwaar
der zullen worden getroffen. Tegenover deze verhoging staan een aantal belang
rijke zaken, zoals bijvoorbeeld renovatie van de Kerkstraat en de Dorpsstraat,
zaken die zo belangrijk zijn dat dit naar onze mening een verhoging van de OZB
zou rechtvaardigen.
Leefbaar Ossendrecht staat echter ook op het standpunt dat men moet streven
naar een zo laag mogelijk tarief voor gemeentelijke belastingen voor de burgers.
Bij de gemeente dient men net als in het huishouden en in het bedrijfsleven de
tering naar de nering te zetten. Wij verzoeken het college dan ook om het tarief
niet met 20 maar met 15 te verhogen. Dit moet ons inziens mogelijk zijn
door, zoals reeds aangegeven, zo veel mogelijk te bezuinigen op de renovatie van
de plantsoenen en openbare verlichting en door het verhogen van de toeristen
belasting. Aansluitend zijn wij voorstander van het verhogen van de hondenbe
lasting.
10.2. hondenbelasting
Zoals in het bovenstaande gesteld, voelen wij veel voor een verhoging van de
hondenbelasting, bijvoorbeeld een verhoging van 40 - 50 Dit is procentueel
Algemene beschouwingen 1996
nov. 1995 LO