Nota inzake samenwerking van gemeenten, bestuurlijke organisatie en gemeentelijke democratie In deze nota wordt gepoogd om uit diverse studies een beeld te schetsen over de samenwerking van gemeenten, de bestuurlijke organisatie en de gemeentelijke (lokale) demo cratie. De drie te behandelen onderwerpen staan in relatie tot elkaar. Zij kunnen niet los van elkaar worden beschouwd. In de studies valt regelmatig de term schaalvergroting, een begrip dat op je af komt in de TT bekende rapporten als "Noord-Brabant in het nieuwe westen" (1959)» "Noord-Brabant Welvaartsbalans" (1965), het Streekplan West-Brabant" (1970), in het ontwerp van een structuurplan voor de regio Bergen op Zoom, Ministeriele nota's over de ruimtelijke ordening enz. Schaalvergroting is eveneens het thema dat zich opdringt in de trits van gemeentewettenjke samenwerking en wijziging vah gemeentegrenzen via samenwerking van gemeenten op voet van de Wet gemeenschappelijke regelingen naar totaal nieuwe vormen van bestuurlijke organisatie en daarbij behorende vormen van gemeentelijke democratie. Naast de circa 200 gemeenschappelijke regelingen tussen Brabantse gemeenten, 'zijn er nog diverse andere, variërend van informele afspraken tot stichtingen en NVsEen voorbeeld van een stichting is de W.E.B.en een voorbeeld van een N.V. is Intergas. De schaalvergroting heeft zeker een weerslag op de bestuur lijke organisatie, die geen doei op zich zelf is, stellig meer is dan een vraagstuk van efficiënte taakvervulling en niet zo maar een zaak is van het administratief recht. Bij de bestuur lijke organisatie zijn in discussie: hét beginsel van de terri toriale decentralisatie, alsmede wezen en functie van provincie en gemeente. Wat is de problematiek van het lokale bestuur De Nota Bestuurlijke Organisatie zegt daarvan:

Raadsnotulen

Ossendrecht: 1920-1996 | 1972 | | pagina 3