Nota inzake samenwerking van gemeenten,
bestuurlijke organisatie en gemeentelijke
democratie
In deze nota wordt gepoogd om uit diverse studies een
beeld te schetsen over de samenwerking van gemeenten, de
bestuurlijke organisatie en de gemeentelijke (lokale) demo
cratie. De drie te behandelen onderwerpen staan in relatie
tot elkaar. Zij kunnen niet los van elkaar worden beschouwd.
In de studies valt regelmatig de term schaalvergroting,
een begrip dat op je af komt in de TT bekende rapporten als
"Noord-Brabant in het nieuwe westen" (1959)» "Noord-Brabant
Welvaartsbalans" (1965), het Streekplan West-Brabant" (1970),
in het ontwerp van een structuurplan voor de regio Bergen op
Zoom, Ministeriele nota's over de ruimtelijke ordening enz.
Schaalvergroting is eveneens het thema dat zich opdringt
in de trits van gemeentewettenjke samenwerking en wijziging
vah gemeentegrenzen via samenwerking van gemeenten op voet van
de Wet gemeenschappelijke regelingen naar totaal nieuwe vormen
van bestuurlijke organisatie en daarbij behorende vormen van
gemeentelijke democratie. Naast de circa 200 gemeenschappelijke
regelingen tussen Brabantse gemeenten, 'zijn er nog diverse
andere, variërend van informele afspraken tot stichtingen en
NVsEen voorbeeld van een stichting is de W.E.B.en een
voorbeeld van een N.V. is Intergas.
De schaalvergroting heeft zeker een weerslag op de bestuur
lijke organisatie, die geen doei op zich zelf is, stellig meer
is dan een vraagstuk van efficiënte taakvervulling en niet zo
maar een zaak is van het administratief recht. Bij de bestuur
lijke organisatie zijn in discussie: hét beginsel van de terri
toriale decentralisatie, alsmede wezen en functie van provincie
en gemeente.
Wat is de problematiek van het lokale bestuur De Nota
Bestuurlijke Organisatie zegt daarvan: