4. 2e Wijziging Gemeenschappelijke regeling Hypotheekfonds
Noordbrabantse Gemeenten (classificatienr.-1.778»532)
lPreadvies nr.T 80.025)
De heer VAN GASTEREN merkt op, dat indien iemand in de gemeente komt
wonen en een hypotheek vraagt bij het H.N.G., dat alle bescheiden hiertoe
bij het gemeentebestuur worden ingediend. Spreker vraagt zich af hoe
het is met de privacy. De betrokkene weet niet eens, dat deze stukken
naar de gemeente om advies worden gezonden.
De VOORZITTER zegt dat de betrokkene wel weet onder welke voorwaarden
de hypotheek wordt verleend. Als men het hier niet mee eens is, dan
kan men naar een andere bank gaan.
De heer VAN GASTEREN merkt op, dat de bank een werkgeversverklaring
vraagt, doch bij de gemeente wordt niet verder geïnformeerd.
De VOORZITTER zegt verder, dat bij een hypotheek bij het H.N.G. burgemeester
en wethouders advies geven. Uiteraard moet zorgvuldig met de gegevens
worden gehandeld om de privacy te waarborgen.
De heer VAN GASTEREN verzoekt te bevorderen, dat de lange weg van de
procedure wordt verkort en dat b.v. de advisering door burgemeester en
wethouders achterwege wordt gelaten.
De VOORZITTER zegt, dat de beoordeling bjj het college praktisch een
hamerstuk en snél wordt afgehandeld.
Mevrouw HENDRICKX vraagt of de rente een vast bedrag is of meeschommelt
met de rentestijging en -daling.
De VOORZITTER zegt dat degene die een hypotheek vraagt zelf kan kiezen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
5. Medewerking als bedoeld in artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920
voor de uitbreiding van de buitenverlichting van de r.k. lagere
school De Steiger te Stampersgat (classificatienr.-1.851.2.06.1)
(preadvies nr.; 80.0241
De VOORZITTER deelt een rectificatie mede in de vierde regel van het
preadvies, waar staat "schoolborden", dit moet zijn "buitenverlichting".
De heer VAN GASTEREN heeft de volgende kanttekeningen:
Voor 1980 zijn volgens Bestek '81 de gemeentelijke tekorten voor het
onderwijs geraamd op 380.000.000, De gemeenten krijgen van de regering
uit de onderwijspot veel minder. Het C.D.A. heeft nog op Bestek '81 gewezen,
toen in de raadsvergadering van 25 april de verlaging van de stichtingsnorm
van het openbaar kleuteronderwijs aan de orde kwam. Gemeenten dienen niet
alleen prioriteiten te stellen, ook schoolbesturen. De P.v.d.A. steunt
van harte elke aanvraag van het schoolbestuur, voor zover het betreft ver
vanging van leermiddelen. Zo dit om methodische of didactische redenen
noodzakelijk is. Ook elk initiatief van het schoolbestuur om tot eigentijdse
huisvesting te komen ziet het P.v.d.A. graag tegemoet. Het schoolbestuur
stelt zelf het uitgavenpatroon vast. Een verantwoorde huisvesting is
daarbij altijd onderbelicht geweest. Spreker verlangt dat zowel voor het
bijzonder- als het openbaar onderwijs een goede huisvesting wordt verkregen.
Volgens spreker is het niet duidelijk of met de onderhavige aanvraag de
normale eisen aan het geven van lager onderwijs niet worden overschreden.
Immers een buitenverlichting brandt alleen 1s avonds en de ouders en de
leerlingen zullen 's avonds de school toch niet gebruiken.
Een artikel 72-aanvrage is een beginsel-beslissing. Daarna bepalen burge
meester en wethouders de kosten. Voor de beoordeling daarvan is geen
objectieve maatstaf aanwezig. De beide wethouders zijn verbonden aan het
schoolbestuur. In verband daarmede vindt spreker het niet juist, dat de
beoordeling van het kostenaspect aan het college wordt overgelaten.
Spreker wil niet twijfelen aan de integriteit van de beide wethouders.