4. 2e Wijziging Gemeenschappelijke regeling Hypotheekfonds Noordbrabantse Gemeenten (classificatienr.-1.778»532) lPreadvies nr.T 80.025) De heer VAN GASTEREN merkt op, dat indien iemand in de gemeente komt wonen en een hypotheek vraagt bij het H.N.G., dat alle bescheiden hiertoe bij het gemeentebestuur worden ingediend. Spreker vraagt zich af hoe het is met de privacy. De betrokkene weet niet eens, dat deze stukken naar de gemeente om advies worden gezonden. De VOORZITTER zegt dat de betrokkene wel weet onder welke voorwaarden de hypotheek wordt verleend. Als men het hier niet mee eens is, dan kan men naar een andere bank gaan. De heer VAN GASTEREN merkt op, dat de bank een werkgeversverklaring vraagt, doch bij de gemeente wordt niet verder geïnformeerd. De VOORZITTER zegt verder, dat bij een hypotheek bij het H.N.G. burgemeester en wethouders advies geven. Uiteraard moet zorgvuldig met de gegevens worden gehandeld om de privacy te waarborgen. De heer VAN GASTEREN verzoekt te bevorderen, dat de lange weg van de procedure wordt verkort en dat b.v. de advisering door burgemeester en wethouders achterwege wordt gelaten. De VOORZITTER zegt, dat de beoordeling bjj het college praktisch een hamerstuk en snél wordt afgehandeld. Mevrouw HENDRICKX vraagt of de rente een vast bedrag is of meeschommelt met de rentestijging en -daling. De VOORZITTER zegt dat degene die een hypotheek vraagt zelf kan kiezen. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 5. Medewerking als bedoeld in artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920 voor de uitbreiding van de buitenverlichting van de r.k. lagere school De Steiger te Stampersgat (classificatienr.-1.851.2.06.1) (preadvies nr.; 80.0241 De VOORZITTER deelt een rectificatie mede in de vierde regel van het preadvies, waar staat "schoolborden", dit moet zijn "buitenverlichting". De heer VAN GASTEREN heeft de volgende kanttekeningen: Voor 1980 zijn volgens Bestek '81 de gemeentelijke tekorten voor het onderwijs geraamd op 380.000.000, De gemeenten krijgen van de regering uit de onderwijspot veel minder. Het C.D.A. heeft nog op Bestek '81 gewezen, toen in de raadsvergadering van 25 april de verlaging van de stichtingsnorm van het openbaar kleuteronderwijs aan de orde kwam. Gemeenten dienen niet alleen prioriteiten te stellen, ook schoolbesturen. De P.v.d.A. steunt van harte elke aanvraag van het schoolbestuur, voor zover het betreft ver vanging van leermiddelen. Zo dit om methodische of didactische redenen noodzakelijk is. Ook elk initiatief van het schoolbestuur om tot eigentijdse huisvesting te komen ziet het P.v.d.A. graag tegemoet. Het schoolbestuur stelt zelf het uitgavenpatroon vast. Een verantwoorde huisvesting is daarbij altijd onderbelicht geweest. Spreker verlangt dat zowel voor het bijzonder- als het openbaar onderwijs een goede huisvesting wordt verkregen. Volgens spreker is het niet duidelijk of met de onderhavige aanvraag de normale eisen aan het geven van lager onderwijs niet worden overschreden. Immers een buitenverlichting brandt alleen 1s avonds en de ouders en de leerlingen zullen 's avonds de school toch niet gebruiken. Een artikel 72-aanvrage is een beginsel-beslissing. Daarna bepalen burge meester en wethouders de kosten. Voor de beoordeling daarvan is geen objectieve maatstaf aanwezig. De beide wethouders zijn verbonden aan het schoolbestuur. In verband daarmede vindt spreker het niet juist, dat de beoordeling van het kostenaspect aan het college wordt overgelaten. Spreker wil niet twijfelen aan de integriteit van de beide wethouders.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1980 | | pagina 38