20b. Vaststelling bedrag per leerling ingevolge artikel 55bis der Lager-onderwyswet 1920^ voor het .jaar 1981 (classifi^ catienr.-1.851.2.07»2) (preadvies nr.: 80.122) Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 21. Rondvraag a. De heer VAN GASTEREN heeft de volgende schriftelijke vraag ingediend: Meer dan een half jaar geleden, namelijk per brief van 2 april 1980, heb ik naar het college toe van mijn verontrusting blijk gegeven t.a.v. de verkeersonveiligheid op de rondweg S 8. Daarbij heb ik getracht aan te geven welke maatregelen genomen moesten worden om te komen tot een meer veilige situatie. Onder andere heb ik gevraagd: Het beter invoeren, resp. invoeren van een snelheidsbeperking op deze S 8 met name ter hoogte van het kruisend en invoegend verkeer. Tot op heden heb ik niets mogen vernemen van het college over maatregelen, die genomen zijn resp. in voorbereiding zijn. Helaas heeft zich vrijdag M 26 september j.l. een zéér ernstig verkeersongeval voorgedaan, waarbij wederom een dode te betreuren is. Bedoeld ongeval voltrok zich op de kruising S 8 - Steenstraat. Nogmaals zou ik er bij het college op aan willen dringen de nodige voorzorgsmaatregelen te laten nemen en wel met de meeste spoed. Graag zou ik de volgende vragen beantwoord zien: 1. Heeft het college in het afgelopen jaar iets ondernomen n.a.v. mijn brief? En zo ja: a. welke activiteiten? b. wanneer? c. met welk resultaat? Wethouder ERNEST antwoordt op deze vraag: In april/mei zijn er al op enkele punten gesprekken geweest met de provinciale waterstaat Ir. de Wijs en Ir. Teuns. Er is toen gepleit voor betere markering bij fietsovergangen bij het viaduct van de Roosendaalsebaan. De S 8 is gewijzigd van autoweg in een snelweg, 80 km. De weg is verboden voor langzaam verkeer. Bij de kruising Steenstraat - S 8 zijn verkeersborden geplaatst ter waarschuwing van overstekende wiel rijders. De gesprekken met de provinciale waterstaat zullen open blijven. Het gemeentebestuur staat op het standpunt, dat bij het kruisend verkeer een snelheidsbeperking moet worden ingevoerd van 50 km per uur. Zowel de provinciale waterstaat als de rijkswaterstaat zyn erbij betrokken. Naby de oversteek Drossaertstraat is een wegmarkering aangebracht. Verder worden de volgende maatregelen overwogen: oversteek ter hoogte van de Overesselijksestraatbeveiligingsmogelijkheden, uitbreiding openbare verlichting, wegmarkering (blokken op de S 8), betere plaatsing bestaande borden,ter plaatse van de oversteek:een verlicht knipperend bord, model 87 (oversteekplaats brom-/fietsers)50 km maximum snelheid, oversteek ter hoogte van de Drossaertstraat: openbare verlichting en wegmarkering is reeds aangebracht, betere plaatsing borden, ter plaatse van de oversteek: bord model 87, kruising S 8 - Steenstraat: aan weerszijde van de kruising in de Steenstraat knipperlichten aan te brengen en stop borden, snelheidsbeperking 50 km per uur, fietsers/bromfietsers komende uit de richting Kruisland: momenteel'moet het verkeer naar Oud Gastel een nogal omslachtige route volgen, vooral voor de bejaarden geeft dit overlast, vrystellen afritten e.d. Deze kwestie is reeds in april besproken met de diverse belanghebbenden, o.a. rijkspolitie, provincie en gemeente Steenbergen. Dit mede naar aanleiding van een aktie van de werkgroep "leefbaar Kruisland". Door de provincie zijn de problemen onderkend. In het tracé van de S 7 is een parallelweg opgenomen, welke het langzame verkeer

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1980 | | pagina 219