20b. Vaststelling bedrag per leerling ingevolge artikel 55bis
der Lager-onderwyswet 1920^ voor het .jaar 1981 (classifi^
catienr.-1.851.2.07»2)
(preadvies nr.: 80.122)
Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
21. Rondvraag
a. De heer VAN GASTEREN heeft de volgende schriftelijke vraag ingediend:
Meer dan een half jaar geleden, namelijk per brief van 2 april 1980, heb ik
naar het college toe van mijn verontrusting blijk gegeven t.a.v. de
verkeersonveiligheid op de rondweg S 8. Daarbij heb ik getracht aan te
geven welke maatregelen genomen moesten worden om te komen tot een meer
veilige situatie. Onder andere heb ik gevraagd:
Het beter invoeren, resp. invoeren van een snelheidsbeperking op deze
S 8 met name ter hoogte van het kruisend en invoegend verkeer.
Tot op heden heb ik niets mogen vernemen van het college over maatregelen,
die genomen zijn resp. in voorbereiding zijn. Helaas heeft zich vrijdag M
26 september j.l. een zéér ernstig verkeersongeval voorgedaan, waarbij
wederom een dode te betreuren is. Bedoeld ongeval voltrok zich op de
kruising S 8 - Steenstraat. Nogmaals zou ik er bij het college op aan
willen dringen de nodige voorzorgsmaatregelen te laten nemen en wel met
de meeste spoed. Graag zou ik de volgende vragen beantwoord zien:
1. Heeft het college in het afgelopen jaar iets ondernomen n.a.v. mijn
brief? En zo ja: a. welke activiteiten?
b. wanneer?
c. met welk resultaat?
Wethouder ERNEST antwoordt op deze vraag:
In april/mei zijn er al op enkele punten gesprekken geweest met de
provinciale waterstaat Ir. de Wijs en Ir. Teuns. Er is toen gepleit
voor betere markering bij fietsovergangen bij het viaduct van de
Roosendaalsebaan. De S 8 is gewijzigd van autoweg in een snelweg, 80 km.
De weg is verboden voor langzaam verkeer. Bij de kruising Steenstraat -
S 8 zijn verkeersborden geplaatst ter waarschuwing van overstekende wiel
rijders. De gesprekken met de provinciale waterstaat zullen open blijven.
Het gemeentebestuur staat op het standpunt, dat bij het kruisend verkeer
een snelheidsbeperking moet worden ingevoerd van 50 km per uur.
Zowel de provinciale waterstaat als de rijkswaterstaat zyn erbij betrokken.
Naby de oversteek Drossaertstraat is een wegmarkering aangebracht.
Verder worden de volgende maatregelen overwogen:
oversteek ter hoogte van de Overesselijksestraatbeveiligingsmogelijkheden,
uitbreiding openbare verlichting, wegmarkering (blokken op de S 8),
betere plaatsing bestaande borden,ter plaatse van de oversteek:een verlicht
knipperend bord, model 87 (oversteekplaats brom-/fietsers)50 km maximum
snelheid, oversteek ter hoogte van de Drossaertstraat: openbare verlichting
en wegmarkering is reeds aangebracht, betere plaatsing borden, ter plaatse
van de oversteek: bord model 87, kruising S 8 - Steenstraat: aan weerszijde
van de kruising in de Steenstraat knipperlichten aan te brengen en stop
borden, snelheidsbeperking 50 km per uur, fietsers/bromfietsers komende
uit de richting Kruisland: momenteel'moet het verkeer naar Oud Gastel
een nogal omslachtige route volgen, vooral voor de bejaarden geeft dit
overlast, vrystellen afritten e.d. Deze kwestie is reeds in april besproken
met de diverse belanghebbenden, o.a. rijkspolitie, provincie en gemeente
Steenbergen. Dit mede naar aanleiding van een aktie van de werkgroep
"leefbaar Kruisland". Door de provincie zijn de problemen onderkend. In
het tracé van de S 7 is een parallelweg opgenomen, welke het langzame verkeer